به گزارش هنرآنلاین، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی با تأکید بر اینکه جبران ضرر و زیان صنعت سینما در پی شیوع ویروس کرونا یکی از اولویت‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: در جلسات متعدد بررسی آسیب‌های کرونا مقرر شده است تا از قشرهای آسیب‌پذیر سینما از طریق پرداخت مستقیم و همچنین فعالیت‌هایی که بر اثر کرونا دچار آسیب و تعطیلی شده‌اند، حمایت شود.

انتظامی درباره روند حمایتی سازمان امور سینمایی در این زمینه از اسفند 1398 تاکنون اظهار کرد: حمایت از آسیب‌های وارده به صنعت سینمای ایران موضوعی است که مدیران دولتی سینما درباره آن اتفاق نظر دارند و سازمان سینمایی با حداکثر توان خود در این موضوع اهتمام داشته و با کمک فعالان صنفی به ترمیم آسیب‌های وارده خواهیم پرداخت.

تصویب بسته‌های حمایتی در کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا

وی با اشاره به توقف صدور پروانه ساخت آثار سینمایی و برگزاری کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما گفت: تاکنون در شش جلسه برگزارشده این کارگروه، پیشنهاد‌ها و بسته‌های حمایتی مختلف مطرح و مورد تصویب قرار گرفته است.

انتظامی در عین حال تصریح کرد: ازجمله این بسته‌های حمایتی می‌توان به تعویق پرداخت اقساط اعضای خانه سینما به مدت سه ماه و پرداخت وام قرض‌الحسنه به سینماهای بخش خصوصی به ازای هر پرده ده میلیون تومان (به‌شرط عدم اخراج کارکنان) اشاره کرد.

به گفته رئیس سازمان سینمایی، پرداخت هزینه سهم کارفرمای بیمه تأمین اجتماعی کارکنان آموزشگاه‌ها، لابراتوارها، شرکت‌های پخش و سینماها از طریق اعتبارات حمایتی سازمان سینمایی از اسفندماه تا زمان بازگشایی سالن‌های سینما و حمایت از فیلم‌های سینمایی اکران‌نشده در صورت عرضه در شبکه نمایش خانگی است که معادل ۲۰ درصد مبلغ قرارداد علاوه بر قراردادی که با آن سامانه‌ها دارند از دیگر موارد حمایتی از سوی این سازمان در این ایام است.

ثبت نام سه هزار و 645 نفر در سامانه حمایت

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به ثبت اطلاعات فعالان سینما که در اثر کرونا دچار آسیب شده‌اند در سامانه hemayat.samfaa.ir خاطرنشان کرد: در این سامانه سه هزار و 645 نفر ثبت نام کرده‌اند و بررسی‌ها با اولویت افراد ضعیف‌تر و آسیب‌دیده بیشتر ناشی از بیکاری کرونا و بر اساس اطلاعات دریافتی، فرمول‌ها و اولویت‌ها خواهد بود و درنهایت با مطابقت اطلاعات خانه سینما و صندوق اعتباری هنر، بسته‌های مختلف حمایتی برای گروه‌های مختلف تعریف خواهد شد.

انتظامی درباره زمان احتمالی بازگشایی سالن‌های سینما اعلام کرد: ضوابط بازگشایی سالن‌های سینما در 15 بند برای ارائه به ستاد ملی مبارزه با کرونا آماده و تدوین شده است و پس از کسب تکلیف نهایی از این ستاد بر اساس قوانین بهداشتی ابلاغ شده نسبت به بازگشایی سالن‌های سینما اقدام می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: تاکنون مصوبات و نتایج کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا اطلاع‌رسانی شده و مصوبات جلسات آینده هم به‌طور مرتب اطلاع‌رسانی خواهد شد.