سرویس سینمایی هنرآنلاین: به‌تازگی 123 نفر از هنرمندان انیماتور و فعالان انجمن صنفی پویانمایی کشور در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور، از کم‌کاری وزارت ارتباطات در ایجاد و خدمات‌دهی بر بستر اینترنت ثابت انتقاد و اعلام کردند ضعف در این زیرساخت، به چالشی جدی در راه رشد انیمیشن کشور تبدیل شده است.

سید مسعود صفوی تهیه‌کننده برنامه "شکرستان" و یکی از امضاکنندگان این نامه در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره صنعت انیمیشن و تأثیرات رشد آن در اقتصاد کشور، گفت: صنعت انیمیشن در جهان تفاوت بسیار زیادی با صنایع دیگر دارد و یکی از مزیت‌هایش این است که نیازی ندارد همه عوامل تولید در کنار یکدیگر قرار گیرند، چه در شرایط حال حاضر که با وجود کرونا بسیاری از تولیدات سینمایی ساختشان با مشکل مواجه شده و چه در شرایط عادی، تولید انیمیشن نیازمند جمع شدن در زیر یک سقف نیست و حتی گاهی این فاصله میان عوامل تولید بین‌المللی شده و برای تولید یک اثر چند کشور با هم همکاری دارند. درواقع این صنعت هنری است که کاملاً سد میان محیط و جغرافیا را شکسته و آدم‌ها می‌توانند در گوشه گوشه دنیا در یک پروژه با هم همکاری داشته باشند. این نبود زیر یک سقف بودن حتی به ارزان‌تر تولید شدن یک اثر کمک می‌کند، چرا که در برآورد هزینه‌ها نیز اثرگذار است. این سیستم یک سیستم صفر و یکی است و تنها ساختارش هنری است و با اینترنت کارش را پیش می‌برد. بنابراین نیازمند فراهم بودن زیرساخت‌هاست.

او ادامه داد: در کل دنیا انیمیشن یکی از پردرآمدترین عرصه‌های سرگرمی است و روی سلیقه مردم اثرگذار است و کشورهای بزرگ از طریق تولیدات انیمیشن خود، سلیقه‌سازی می‌کنند؛ ضمن این که به خاطر پخش قدرتمندی که دارند محصول خود را می‌فروشند و در عرصه بین‌الملل نیز سلیقه‌ساز می‌شوند. یکی از عواملی که در این زمینه مؤثر است و به تعدد تولیدات از نظر کمی و کیفی قدرت بخشیده تعداد نیروی انسانی است که با برداشتن مرزهای جغرافیایی از آن بهره گرفته شده است. اگر در سال‌های گذشته عرصه این صنعت کوچک بود، امروز به دلیل فضای مجازی دیگر این‌گونه نیست.

صفوی بیان کرد: اتفاق مهم دیگری که در این حوزه رخ داده است، عدم نیاز به مهاجرت آدم‌های حرفه‌ای به مرکز است. یعنی یک شخص حرفه‌ای می‌تواند از دورترین شهر کشور با یک گروه انیمیشن همکاری داشته باشد. در چنین شرایطی میزان کار در مناطق مختلف زیاد خواهد شد که همه این‌ها منوط به داشتن زیرساخت قدرتمند است تا این افراد بتوانند در یک زمان کارشان را زیر نظر یک نفر انجام دهند.

صفوی درباره چرایی پرداختن به این نامه نیز توضیح داد: متأسفانه سرعت اینترنت در داخل کشور بسیار پایین و گران‌قیمت است. وقتی به این شکل کار می‌کنید و بستر کاری شما را صفر و یک و اینترنت شکل می‌دهد، بنابراین این مشکلات بر قیمت تمام‌شده کار نیز به‌شدت اثرگذار می‌شود. کند بودن اینترنت، سرعت عمل را پایین آورده و به‌شدت گران تمام می‌شود به این دلیل که از حجم بالایی استفاده می‌شود. وقتی کشوری بخواهد یک صنعت را رام کند و در اختیار بگیرد باید زیرساخت‌هایش را نیز فراهم کند و تسهیل‌کنندگی داشته باشد که این تسهیلات شامل بانکی، حقوقی، صادراتی و حتی اینترنت می‌شود. اگر همه چیز درست پیش برود و این تسهیلات از سوی بخش دولتی به‌درستی اتفاق بیفتد قطعاً بخش خصوصی نیز وارد عمل شده و می‌تواند در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشد چرا که راه حفظ و قدرت بخشیدن به کار را به خوبی بلد است.

او همچنین درباره پیش‌بینی برخورد بخش دولتی با این خواسته انجمن صنفی نیز گفت: با شناختی که از کلیت سیستم دارم فکر می‌کنم کمی دیر این اتفاق بیفتد، اما همه چیز مرحله‌به‌مرحله پیش می‌رود، چون در حال یادگیری هستیم. وقتی بازار نفتی دچار مشکل می‌شود، باید بازارهای دیگر فعال شوند و ما در حال یادگیری و قدت بخشیدن به صنایع دیگر هستیم. در حال حاضر باید طعم اقتصادی بودن فضاهای دیگر را بچشیم و به آن اعتماد کنیم. یکسری از مدیران سریع‌العمل هستند و یکسری هم دغدغه‌های روی میزشان به شکل دیگر است. از سوی دیگر دولتمردان ما معمولاً در رشته‌های مهندسی تحصیل کرده‌اند و خیلی به فرهنگ و هنر اهمیت نمی‌دهند، در حالی که اگر زیرساخت‌ها فراهم باشد شرایط متفاوت بوده و فرهنگ و هنر نیز می‌تواند تبدیل به یک صنعت سودآور اقتصادی شود. متأسفانه ما واحد تحقیق و توسعه خیلی فعالی نداریم در حالی که این واحد با عملکرد درست نقش مهمی در آگاهی مدیران می‌تواند داشته باشد.