سرویس سینمایی هنرآنلاین: عرفان خان بازیگر هندی که حضورش در فیلم‌های هنری کشور خود با استقبال روبرو شد و در هالیوود در فیلم‌های موفقی چون "میلیونر زاغه‌نشین" و "دنیای ژوراسیک" بازی کرد، چهارشنبه از دنیا رفت. او 53 ساله بود.

پزشکان در 2018 تشخیص دادند که خان به تومور نورواندوکرین مبتلا است - که جزو تومورهای ناشایع و ناشی از اختلالات ژنتیکی است که می‌تواند ارگان‌های‌ مختلف بدن را درگیر کند - و در لندن تحت درمان طولانی قرار گرفت.

در ادامه وضعیت سلامتی عرفان خان بهبود پیدا کرد، به‌قدری که توانست در "نیمچه انگلیسی" که مشخص شد آخرین فیلمش است بازی کند. اکران این فیلم در ماه مارس به خاطر شیوع بیماری همه‌گیر کروناویروس ناگهان متوقف شد.

به گزارش ورایتی، خان روز سه‌شنبه به خاطر عفونت روده بزرگ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در بمبئی بستری شد.

خان متولد هفتم ژانویه 1967 در جایپور مرکز ایالت راجستان بود. او بعد از حضوری کوتاه در تلویزیون اولین حضور سینمایی خود را با بازی در نقشی کوتاه در فیلم "سلام بمبئی" (میرا نایر، 1988) تجربه کرد، فیلمی که جایزه دوربین طلایی جشنواره کن را برد و بعدها نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. او سپس بار دیگر به تلویزیون هند برگشت و یک دهه در این عرصه فعال بود.

بازی در نقش اصلی فیلم برنده جایزه بفتا "جنگجو" (آصف کاپادیا، 2001) نام عرفان خان را در سطح بین‌المللی مطرح کرد. اولین موفقیت بزرگ او در سینمای هند با بازی در نقش مکبث در فیلم "مقبول" (ویشال پاردواج، 2004) و بازی در نقش ضدقهرمان فیلم "حاصل" (تیگمانشو دولیا، 2004) به دست آمد. در 2011، بازی در نقش یک سربازِ اکنون راهزن در فیلم " پان سینگ تومار" به کارگردانی دولیا جایزه ملی بهترین بازیگر مرد هند را برای او به همراه داشت.

خان در سطح بین‌المللی نیز در فیلم‌هایی چون "میلیونر زاغه‌نشین"، "زندگی پی"، "دنیای ژوراسیک"، "دارجلینگ محدود"، "اسپایدرمن شگفت‌انگیز" و "دوزخ" مقابل دوربین رفت.

مادر عرفان خان چند روز پیش در جایپور درگذشت و او ناچار شد به خاطر محدودیت‌های ناشی از شیوع کروناویروس در هند به‌طور آنلاین از بمبئی شاهد مراسم تدفین او باشد.

آمیتاب باچان فوق ستاره سینمای هند در واکنش به درگذشت عرفان خان در توییتر نوشت: یک استعداد شگفت‌انگیز... یک همکار مهربان، یک دست‌اندرکار پرکار دنیای سینما، ما را ترک کرد و یک خلأ بزرگ باقی گذاشت.