سرویس سینمایی هنرآنلاین: حسین عامری کارگردان سینما و تلویزیون که آثاری چون "من و جمعه" و "شعری برای قاسم" را در کارنامه خود دارد، به‌تازگی فیلم سینمایی "رؤیای سرزمین مادری" را به سرانجام رسانده و آماده اکران کرده است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فیلم گفت:"رؤیای سرزمین مادری" آماده اکران شده است و داستان آن نیز درباره حشمت است که در بالای تپه‌ای که چشم‌انداز روبرویش را فرشی از ابر پرکرده از مادرش می‌خواهد که با او به بالای ابرها بروند و در آنجا بازی کنند. مادر برای حشمت توضیح می‌دهد که تنها بعد از این که از این دنیا بروند می‌توانند روی ابرها بازی کنند واو همیشه آنجا منتظرش خواهد ماند. حشمت بعد از سی سال دوری به زادگاهش برگشته تا آخرین روزهای عمرش را سپری کند. او که موقع فوت مادرش هم نتوانسته به دیدنش بیاید روی دیدن مادرش بر فراز ابرها را ندارد و به دنبال جلب رضایت مادرش است. در این فیلم حسن رستمانی، زهره حمیدی، ستاره سلطانی، مهدی سادات کیایی، محمد کاوه، فاطمه پاشایی، رقیه یانسری، محمد نقابی، جواد قدمنان، حامد ملکوتی، محسن علی‌آبادی و شیدا عامری‌ به ایفای نقش می‌پردازند.

عامری در ادامه درباره اکران آنلاین فیلم‌ها بیان کرد: پاسخ به این سؤال مهم که اکران آنلاین با چه هدفی به راه افتاده و چه چشم‌اندازی از طرف متولیان برای آن ترسیم شده، به دور از نظرات منفی و مثبت درباره آن بسیار مهم است. اکران آنلاین مدت‌هاست در خارج از ایران اتفاق افتاده و پیشرو آن شرکت نتفلیکس بوده است. در ایران نیز آثار مستند و داستانی به این شکل اکران شده‌اند، آثاری که راه دیگری برای عرضه خود پیدا نمی‌کردند.

این کارگردان ادامه داد: در حال حاضر فیلم‌های داستانی که محل امنی با نام سینما را برای دیده شدن داشته‌اند، به خاطر مشکلات اکران و تعطیلی سینماها به‌واسطه شیوع بیماری کرونا به درد فیلم‌های کوتاه، مستند یا فیلم‌های خاص دچار شده‌اند، دردی که برای این نوع سینما مانند گونه‌های دیگرش قابل تحمل نیست، بلکه از جنس خود کروناست و ریه‌های این سینما را هدف قرار داده و در حال نابودی آن است. همچون سرطان به‌یک‌باره آن را درگیر کرده و حالا متخصصینی که برای کمک به آن به دنبال چاره‌اندیشی بوده‌اند برای آن تجویز شیمی‌درمانی کرده‌اند: اکران آنلاین! تا شاید بتوان آن را بازهم سرپا و زنده نگهداشت و البته که این تلاش با این نگاه می‌تواند مورد توجه و حمایت قرار بگیرد. حتی نظراتی که مخالف این درمان است، قطعاً با نگاهی محبت‌آمیز و به‌منظور بدتر نشدن حال این بیمار داده می‌شود. ازاین‌رو همه گفته‌ها و تلاش‌ها به‌منظور رسیدن به اتفاقی مثبت است، اما نبود اطمینان به نتیجه این مداوا باعث نگرانی و سردرگمی شده است. این راه درمان اگر با مراقبت و امید اتفاق بیفتد قطعاً به نتیجه خوبی خواهد رسید.

کارگردان "بازگشت" با بیان این که می‌شد با تجربه و دانش بیشتر بستری مناسب برای اکران آنلاین فیلم‌ها فراهم کرد، اظهار کرد: شاید اگر به اکران آنلاین بهای بیشتری داده می‌شد و به آثار دیگری که مدت‌هاست با این درد روبرو هستند، توجه می‌شد حالا با یک تجربه و دانش مبتنی بر بستر ساخته‌شده نسبت به موفقیت آن مطمئن‌تر بودیم. اولین فیلم اکران‌شده خود می‌تواند مصداقی برای خارج شدن از این وضعیت باشد. تصمیم آقای حاتمی‌کیا برای اکران اینترنتی "خروج" ستودنی است و زیر سؤال بردن این تصمیم با تفسیرهایی نامطمئن و پیدا کردن انگیزه‌هایی دیگر شاید بی‌انصافی باشد. این کار ایشان می‌تواند همانند رفتار شخصیت فیلم دیده‌بانش باشد. رصد آنچه ممکن است اتفاق بیفتد و همه‌چیز از دست برود.

عامری گفت: اکران آنلاین در نقاط دیگر جهان اتفاقی مثبت بوده چون بر اساس یک سازوکار و در بستری مناسب با برنامه‌ریزی درست و دریک بازه زمانی شکل گرفته است. پس باید به این راهکار زمان داد و برای آن بستر مناسب را فراهم کرد تا مورد حمایت قرار بگیرد.

او ادامه داد: حال باید پرسید آیا این اتفاق قرار است به‌عنوان یک مسکن عمل کند تا کمی از ضربه اقتصادی واردشده به تولیدکنندگان فیلم را کم کند. آیا با باز شدن سینماها و امکان اکران فیلم‌ها تولیدکنندگان رغبتی به اکران آثار خود به این شیوه نشان می‌دهند، یا در آینده مسیری است برای فیلم‌هایی که به چرخه اکران راه پیدا نمی‌کنند و دوباره به مسیری بی‌اهمیت در اکران تبدیل خواهد شد.

عامری در پایان با اشاره به این که نبود اطلاع درست از میزان بازگشت سرمایه و نبود تبلیغات کافی برای اطلاع‌رسانی به‌منظور جذب مخاطب از مسائلی است که باعث نگرانی تولیدکنندگان برای استقبال از آن شده است، گفت: اگر این نگرانی مورد بررسی قرار بگیرد و راه‌های حصول به اطمینان ارائه شود، باعث اعتماد قشر بیشتری از تولیدکنندگان و حمایت آنان می‌شود. در آخر هم به نظر می‌رسد اگر اطلاع‌رسانی به‌صورت گسترده اتفاق بیفتد و از طرف سایر رسانه‌ها به‌خصوص تلویزیون مورد حمایت قرار بگیرد می‌توان آینده خوبی برای آن متصور شد.