سرویس سینمایی هنرآنلاین: سالم صلواتی کارگردان فیلم "پدران" به تهیه‌کنندگی شهرام مسلخی که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت اکران این فیلم گفت: بعد از جشنواره فیلم فجر صحبت‌هایی با آقای حسندوست داشتیم و قرار شد در تدوین فیلم بازنگری داشته باشیم، اما متأسفانه پس از شیوع ویروس کرونا و با توجه به بحث فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی این اتفاق نیفتاد. از هفته آینده برای روتوش نهایی اقدام خواهیم کرد و بعد از آن نیز بحث صدا، موسیقی و اصلاح رنگ را خواهیم داشت.

صلواتی با اشاره به این که فعلاً تصمیمی در مورد اکران اینترنتی "پدران" گرفته نشده است، توضیح داد: این فیلم با سرمایه بخش خصوصی و بنیاد سینمایی فارابی تولید شده و شرایط اکرانش بستگی به نظر سرمایه‌گذاران نیز دارد. امیدوار هستیم سالن‌های سینمایی باز شوند و رونق به آن برگردد. البته که قبل از هر چیز امیدوار به از بین رفتن ویروس کرونا هستیم، هنوز تکلیف هیچ‌چیز مشخص نیست و باید دید چه پیش می‌آید. درباره اکران اینترنتی نمی‌شود چندان نظری داشت، چرا که خیلی سریع فیلم کپی می‌شود و نسخه قاچاق آن در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

این کارگردان سینما درباره حمایت سازمان سینمایی از آثار سینمایی توضیح داد: شرایط حال حاضر ما درست مانند کشاورزی است که با سیل یا بلایای طبیعی محصولش از بین رفته است، در چنین شرایطی دولت معمولاً جبران خسارت می‌کند اما در سینما و بخصوص در حوزه تولید با بودجه‌های سنگین این اتفاق رخ نداده و تکلیف مشخص نیست که سازمان سینمایی آیا برنامه‌ای برای جبران خسارت دارد یا نه.

صلواتی ادامه داد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت یک فیلم با رقمی معادل دو تا سه میلیارد تومان تولید شده است و باید دید حمایتی که سازمان سینمایی مطرح کرده به چه شکل است؟ آیا لطمه‌ای که زده شده را جبران می‌کند؟ آنچه من می‌دانم این حمایت بیشتر در حوزه حمایت از عوامل سینماست و کسانی که کار می‌کردند و حالا بیکار شده‌اند و این حمایت نیز مانند بیمه بیکاری است. درواقع، وضعیت حمایتی و تمهیداتی که سازمان سینمایی در نظر گرفته کامل و واضح مشخص نشده و نمی‌دانیم این حمایت شامل فیلم‌های تولید شده در چرخه اکران می‌شود یا نه. مجموعه زیادی از فیلم‌ها قرار بود در اکران نوروزی قرار گیرند و از سوی دیگر تکلیف فیلم‌های در حال اکران که با تعطیلی سینماها مواجه شدند، مشخص نشده و معلوم نیست لطمه‌ای که خورده‌اند چگونه جبران می‌شود. قطعاً در چنین شرایطی فیلم‌هایی که قابلیت فروش دارند و فیلم‌هایی که چرخه اکران خود را خواهند داشت، لطمه می‌خورند.

کارگردان "زمستان آخر" همچنین درباره تازه‌ترین فعالیت خود نیز اظهار کرد: یک فیلمنامه در دست دارم اما فعلاً تهیه‌کنندگان سینما وضعیت فیلم‌های تولیدشده‌شان مشخص نیست و به دنبال تولید جدید نیستند. این فیلمنامه نیز در ژانر اجتماعی نوشته شده و قصد دارم آن را در اقلیم کردستان و به زبان کردی تولید کنم. به همین دلیل در حوزه اکران شاید رغبت چندانی برای اکران عمومی آن وجود نداشته باشد، در چنین شرایطی بحث سرمایه و بازگشت آن بسیار مهم است. بزرگ‌ترین مشکل فیلمسازان شهرستان نیز همین سرمایه‌گذاری است. در حالی که سینما باید بازتاب رنگین‌کمان فرهنگی ما باشد، اما وقتی می‌خواهی فیلمی بسازی که در اقلیم خودت می‌گنجد دیگر این توصیف کارکرد ندارد و پشت فیلمساز خالی می‌شود.

وی افزود: عمدتاً می‌خواهند فیلم‌هایی از این دست در گروه هنر و تجربه اکران شوند که به همین دلیل سرمایه‌گذاران خیلی تمایلی برای این امر ندارند. فیلمی که با بودجه عادی می‌خواهد تولید شود به بازگشت سرمایه نیز فکر می‌کند و برایش اهمیت دارد. اینجا نیاز به حمایت دولت بدون دخالت و بدون ساخت فیلم شعاری حس می‌شود، چرا که سینما باید بازتاب واقعیت باشد. من مطمئن هستم اگر"پدران" را در کردستان می‌ساختم فیلم بسیار بهتری می‌شد، اما به این دلیل که بتوان اکران عمومی داشت ما مجبور شدیم فیلم را در همدان و با زبان فارسی اما گویش محلی کار کنیم تا در اکران مشکلی نداشته باشد. شاید مخاطب از فیلم‌هایی با زبان بومی استقبال کند، اما درنهایت این فیلم‌ها در گروه هنر و تجربه جای می‌گیرند و به همین دلیل است که در سینما تنوع فرهنگی چندان وجود ندارد. مسئله زبان یکی از آن پارامترهایی است که باعث می‌شود، مخاطب در انتخابش تردید کند و سینمادار نیز در نمایش این فیلم‌ها تردید به خرج بدهد.