سرویس سینمایی هنرآنلاین: "ضد سیستم" (System Crasher) به کارگردانی نورا فینگشایت برنده هشت جایزه لولا شامل جایزه لولای طلایی بهترین فیلم و جایزه بهترین کارگردان شد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، هفتادمین دوره جوایز فیلم آلمان یا جوایز لولا، جمعه‌شب در حالی در برلین برگزار شد که برندگان با توجه به قرنطینه ناشی از شیوع کووید-19، جوایز خود را آنلاین و از خانه دریافت کردند.

اولین فیلم بلند داستانی فینگشایت که درمجموع نامزد 10 جایزه لولا بود، سال گذشته نماینده آلمان در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی بود، اما نتوانست نامزد شود. این فیلم اولین بار در دنیا فوریه 2019 در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین نمایش داده شد و جایزه آلفرد بائر را دریافت کرد.

فیلم درباره دختری 9 ساله به نام بنی (با بازی هلنا زنگل) است که انرژی بی‌امان او همه اطرافیانش را ناامید می‌کند. او تقریباً هر نوع ارتباط اجتماعی را رد می‌کند و زمانی بسیار خوشحال است که به‌ناچار در انزوا به سر می‌برد.

فینگشایت جایزه بهترین فیلمنامه را هم برد. کارگردان 37 ساله از ونکوور جوایز خود را دریافت کرد، جایی که این روزها روی پروژه جدید خود، فیلمی با بازی ساندرا بولاک تولید نتفلیکس، کار می‌کند.

هلنا زنگل بازیگر 11 ساله "ضد سیستم" جایزه لولا بهترین بازیگر زن را در حالی گرفت که فریاد شادی مادرش خارج از تصویر در جایی که به نظر آشپزخانه خانه آن‌ها بود باعث شد حرف‌های زنگل به‌سختی شنیده شود.

"ضد سیستم" جوایز لولا بهترین تدوین (اشتفان بکینگر و یولیا کووالنکو) و بهترین طراحی صدا را هم دریافت کرد. گابریلا ماریا اشمایده برای بازی در نقش یک مددکار اجتماعی که می‌کوشد به شخصیت خارج از کنترل بنی با بازی زنگل کمک کند، برنده جایزه بهترین بازیگر زن مکمل شد.

آلبرشت شوخ که در دو بخش بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر مرد مکمل نامزد بود، جایزه هر دو بخش را برد: جایزه بهترین بازیگر مرد برای ایفای نقش یک مددکار اجتماعی در "ضد سیستم" و جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل برای بازی در نقش راینهولد یک قاچاقچی مواد مخدر و قاتل در "برلین الکساندرپلاتس" (Berlin Alexanderplatz) به کارگردانی برهان قربانی سینماگر آلمانی افغان.

"برلین الکساندرپلاتس" که سال گذشته در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین روی پرده رفت، جایزه لولا نقره‌ای بهترین فیلم (یا جایزه دوم) همین‌طور جایزه بهترین فیلمبرداری (یوشی هایمراث)، بهترین طراحی دکور (زیلکه بوئر) و بهترین موسیقی (داشا داون‌هائر) را نیز از آن خود کرد و درمجموع پنج جایزه لولا را به خانه برد.

این فیلم 183 دقیقه‌ای روایتی روزآمد از رمان کلاسیک آلفرد دوبلین در 1929 است که از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار ادبی جمهوری وایمار یاد می‌شود و مضامینی چون مهاجرت و هویت در آلمان معاصر را مورد توجه قرار می‌دهد.

"برلین الکساندرپلاتس" در 1980 مبنای یک سریال معروف به کارگردانی راینر ورنر فاسبیندر کارگردان فقید آلمانی شد. در روایت سینمایی جدید، فرانتس، خلاف‌کار خرده‌پا رمان دوبلین جای خود را به فرانسیس، پناه‌جوی آفریقایی داده است که نقش او را ولکت بونگه هنرمند پرتغالی-گینه‌ای بازی می‌کند. داستان فیلم دور از کلوب‌های شبانه برلین و مناطق توریستی مشهور روی می‌دهد، جاهایی که قاچاقچیان مواد مخدر جوان که بسیاری از آن‌ها مهاجر هستند، در حاشیه‌های شهر وجودی ناچیز دارند.

فیلم زندگی‌نامه‌ای "Lindenberg! Macht dein Ding" درباره اودو لیندنبرگ ستاره راک آلمانی برنده دو جایزه لولا شد: جایزه بهترین چهره‌پردازی برای آسترید وبر و هانا فیشلیدر و جایزه بهترین طراحی لباس برای زابینه بوبیس.

در بخش بهترین فیلم، جایزه لولا برنزی (یا جایزه سوم) به فیلم عاشقانه "بودم، هستم، خواهم بود" (" (I Was, I Am, I Will Be به کارگردانی ایلکر چاتاک اعطاء‌ شد. این فیلم داستان ارتباط زنی آلمانی با یک کرد ترکیه‌ای جوان را به تصویر می‌کشد.

کمدی خانوادگی "وقایع‌نگاری کانگورو" (The Kangaroo Chronicles) به کارگردانی دانی لوی جایزه بهترین جلوه‌های تصویری و انیمیشن را دریافت کرد که امسال برای اولین بار اعطاء شد. "وقایع‌نگاری کانگورو" پیش از بسته شدن سینماهای آلمان به خاطر شیوع کرونا، پرفروش‌ترین فیلم سینماهای این کشور بود.  

جایزه لولا بهترین فیلم کودکان به "وقتی هیتلر خرگوش صورتی را دزدید" (When Hitler Stole Pink Rabbit) به کارگردانی کارولینه لینک رسید که با اقتباس از داستانی نوشته جودیت کر ساخته شد و روایتی خودزندگی‌نامه‌ای از فرار خانواده کر از آلمان نازی است.

"متولد اوین" ساخته‌ مریم زارع بازیگر ایرانی‌تبار آلمانی جایزه لولا بهترین مستند را برد. جایزه لولا موفق‌ترین فیلم آلمانی سال 2019 نیز به کمدی "بهترین راز" (The Perfect Secret) به کارگردانی بورا داگتکین رسید. ادگار رایتس کارگردان کهنه‌کار آلمانی نیز جایزه لولا یک عمر دستاورد را دریافت کرد.

آکادمی فیلم آلمان بانی جوایز لولا با وجود همه‌گیر شدن ویروس کرونا تصمیم گرفت جوایز امسال را طبق برنامه برگزار کند. ادین حسنویچ بازیگر بوسنیایی مجری این مراسم آنلاین بود. گرگوری پورتر خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی در بخشی از مراسم از لس آنجلس قطعه‌ای را اجرا کرد.