سرویس سینمایی هنرآنلاین: رامتین لوافی فیلمساز در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تازه‌ترین فعالیت خود گفت: این روزها مشغول نگارش فیلمنامه جدیدم هستم و تصمیم دارم آن را در سال جاری بسازم.

او در پاسخ به این سؤال که آیا برای دریافت پروانه ساخت این فیلم اقدامی انجام داده است یا خیر، توضیح داد: منتظر هستم همه چیز به حالت عادی برگردد، چون اولویت حال خوب و سلامتی است. با توجه به این اولویت، ترجیح می‌دهم شرایط را به کسی تحمیل نکنم تا آسیبی وارد نشود.

کارگردان فیلم "هت‌تریک" همچنین درباره صادر نشدن پروانه ساخت آثار سینمایی برای جلوگیری از ترافیک اکران اظهار کرد: در حال حاضر همه‌جای دنیا دچار این معضل هستند و این مشکل فقط گریبان ما را نگرفته است. بنابراین باید به دنبال راهکاری بود تا بتوان مثل همه‌جای دنیا فارغ از یک رویکرد فرمایشی یا قهری، مشکل را حل کرد. فکر می‌کنم با قطع یا لغو صدور پروانه ساخت وارد روندی می‌شویم که عادلانه نیست، چرا که تجربه نشان داده وقتی با محدودیت مواجه هستیم، وارد سازوکاری می‌شویم که بعضی‌ها با ضوابط کار را پیش نمی‌برند، بلکه رابطه‌ها و سفارشی‌ها می‌شوند استثنا و‌ همه‌جا را می‌دهند به استثناها. در حالی که اگر قانونی هست باید برای همه باشد.

لوافی ادامه داد: بنابراین باید از همین ابتدا به تمام این اتفاقات فکر کرد. این دیدگاه از نگاه بدبینانه نمی‌آید، بلکه تجربه سال‌های گذشته این ذهنیت را ایجاد کرده است. نمونه این اتفاق را ما در جشنواره فیلم فجر شاهد هستیم که 100 فیلم درخواست شرکت در جشنواره را دارند و از این میان 20 فیلم وارد بخش مسابقه می‌شوند که بیش از کیفیت فیلم‌ها، اهمیت با افرادی است که سنبه پرزورتری دارند. یعنی نگاه می‌کنند کنار گذاشتن کدام فیلم‌ها کم‌خطرتر است و بعد از میان آن‌ها انتخاب می‌کنند. حالا اگر 10 فیلم باکیفیت هم فدا شد، شد. بنابراین ترس این وجود دارد که سازوکار پروانه ساخت نیز به همین شکل باشد. اگر کسی بود که زورش بچربد، کرونا، محدودیت و یا قانون خیلی مهم نیست.

کارگردان فیلم‌های "آرام باش و تا هفت بشمار" و "برلین 7 -" در ادامه درباره بحث اکران اینترنتی آثار نیز گفت: شاید فرصت خوبی باشد تا عده‌ای دست به ریسک بزنند؛ باید نتیجه آن را ببینیم چرا که باید با چند گزینه این فضا را محک زد و با یک فیلم نمی‌شود درباره موفقیت یا عدم موفقیت این طرح قضاوت کرد. این که اکران اینترنتی، یک امر انجام‌شده در جهان غرب یا کشورهایی که قانونمند هستند، است، دلیل بر این نیست که در کشور ما نیز جواب بدهد. همان‌طور که گفتم در کشوری که روابط حرف اول را می‌زند نمی‌شود با متر و معیار کشورهای قانونمند آن را مقایسه کرد. این یک واقعیت است که در کشور ما اتفاق می‌افتد. اما اکران اینترنتی فرصت مناسبی است برای فیلم‌هایی که امکان اکران گسترده داشتند و حالا می‌توان در این فضا آن‌ها را محک زد و نتایج را مرور کرد و تصمیم قطعی برای این شیوه گرفت.