سرویس سینمایی هنرآنلاین: مهسا طیب طاهر عکاس سریال "زیرخاکی" که در ماه رمضان از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت، در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین با اشاره به این که پس از سریال "نفس" این دومین حضور او در ساخت یک سریال به کارگردانی جلیل سامان است، افزود: سریال زیرخاکی هم تجربه بسیار خوبی بود. یکی از ویژگی‌هایی که کار کردن با آقای سامان دارد این است که در تولید یک اثر به همه عناصر کار توجه دارد و در نتیجه، عکس‌های پروژه هم برایش خیلی مهم است.

او ادامه داد: معمولاً در جریان ساخت یک فیلم یا سریال، این تهیه‌کننده‌ها هستند که درباره کیفیت و تعداد عکس‌ها اظهار نظر می‌کنند و با عکاس در ارتباط‌اند، اما در "زیرخاکی"، آقای سامان هم به‌عنوان کارگردان در این زمینه حساسیت داشت.

زیرخاکی3

این عکاس سینما و تلویزیون افزود: این موضوع باعث شد تا تلاش و دقت من هم بیشتر شود. سریال‌های مرسوم این سال‌ها در تلویزیون، بازیگران کم تعداد و لوکیشن‌های محدود دارند و به همین خاطر سوژه و موقعیت عکاسی هم کم می‌شود. "زیرخاکی" برخلاف این‌گونه آثار، لوکیشن زیاد دارد. از سوی دیگر با تنوع گریم بازیگران هم مواجهیم. ضمن این که چون فضای داستان آن به چهل سال پیش بازمی‌گردد، از نظر طراحی لباس و صحنه هم ویژگی‌های خاص خود را دارد.

وی عنوان کرد: همه این عوامل باعث می‌شود که من به‌عنوان عکاس، زمینه مناسبی برای ارائه عکس‌هایی متنوع و با کیفیت داشته باشم. جذابیت بصری پلان‌ها بالاست و عکس‌ها تکراری نمی‌شوند.

زیرخاکی

طیب طاهر ادامه داد: وقتی به این حضورم در این پروژه در فصل اول تصویربرداری سریال نگاه می‌کنم، گویا چند فیلم سینمایی را کار کرده‌ام. سریال "زیرخاکی" با توجه به جنس خاص کمدی و البته حضور بازیگران و عوامل حرفه‌ای می‌تواند در جذب مخاطب موفق باشد.

عکاس سریال‌ "شمعدونی" و فیلم سینمایی "غیر مجاز" گفت: خدا را شکر در طول این سال‌ها چه در سینما و چه در تلویزیون و تئاتر این شانس را داشته‌ام که با عوامل و بازیگران خوش‌اخلاق و حرفه‌ای کار کنم. "زیرخاکی" هم از این قاعده خارج نبود. فضای حرفه‌ای و صمیمانه‌ای داشتیم و اگر دغدغه‌ای داشتم به خاطر حساسیت آقای سامان و تهیه‌کننده بود که این هم خیلی خوب است.

مهسا طیب طاهر1

طیب طاهر با اشاره به این که در توصیف هنر و حرفه او بهتر است به‌جای واژه عکاسی فیلم یا سریال از عبارت "عکاسی صحنه" استفاده کرد افزود: در همه جای دنیا این کار را به‌عنوان عکاسی صحنه می‌شناسند. دایره کاری آن هم می‌تواند فیلم‌های سینمایی، مستند، فیلم کوتاه، سریال، کنسرت موسیقی و یا اجرای تئاتر باشد. متأسفانه در کشور ما این رشته‌ها را از هم تفکیک می‌کنند که به نظر من درست نیست. عکاس صحنه، عکاس صحنه است. یک سریال تلویزیونی می‌تواند با عکس‌های جذاب بینندگان فراوانی را برای خود جذب کند. همان‌طور که در بسیاری از سریال‌های پربیننده و ماندگار ایرانی و خارجی این اتفاق افتاده است.

وی در توضیح ویژگی‌های یک عکاس صحنه موفق گفت: یک عکاس صحنه خوب باید هم در شکار موقعیت‌ها خوب عمل کند و هم این که صرفاً به پلان‌های داخل فیلم یا سریال بسنده نکند. الان با توجه به پیشرفت دوربین‌های تصویربرداری و فیلمبرداری شاید بتوان از همان تصاویر ضبط‌شده هم یک عکس با کیفیت ارائه داد، اما مهم این است که این عکس از زاویه نگاه و لنز آن عکاس صحنه ثبت شود.

زیرخاکی1

این عکاس صحنه ادامه داد: باید وقتی مجموعه عکس‌های شما چیده می‌شود، فضای کلی حاکم بر آن اثر را نشان دهد. عکاس صحنه نباید فقط کنار فیلمبردار بایستد و از پلان‌ها عکس بگیرد. برخی فیلم‌های ماندگار تاریخ سینما یا سریال‌های تلویزیونی با عکس‌هایی در ذهن مخاطب ماندگار شده‌اند که حتی در نسخه اصلی هم وجود نداشته است.

وی عنوان کرد: یک عکاس صحنه حرفه‌ای، از پشت صحنه تولید آن اثر هنری هم غافل نیست و این بخش کار را هم پوشش می‌دهد. ارتباط دوستانه و حرفه‌ای با عوامل و این که عکاسی نامحسوس باشد و به‌اصطلاح دست‌وپا گیر نباشد هم که دیگر یک امر بدیهی است.