سرویس سینمایی هنرآنلاین: امسال نیز مانند سال‌های گذشته تلویزیون برای شب‌های ماه مبارک رمضان سریال‌های مختلفی را تدارک دیده است، با با این تفاوت که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و پس از آن تعطیلی برخی از پروژه‌های در حال کار جابه‌جایی‌هایی در این کنداکتور مناسبتی صورت گرفت.

به طور مثال پیش از این قرار بود سریال "نون. خ 2" به عنوان سریال مناسبتی ماه مبارک رمضان به روی آنتن برود که با توجه به قرنطینه خانگی و تعطیلی بسیاری از مشاغل این سریال پس از پایان یافتن سریال "پایتخت 6" روی آنتن رفت تا مخاطبان خود را سرگرم کند. از سوی دیگر پیش از این اعلام شده بود سریال"می‌جان" به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده و تهیه‌کنندگی سعید پروینی سریال مناسبتی شبکه سه سیماست که این اتفاق نیز در پی تعطیلی پروژه به دلیل شیوع کرونا میسر نشد و پخش این سریال به زمانی دیگر موکول شد.  حالا مدیران تلویزیون باتوجه به اتفاقات رخ داده آنچه در چنته داشتند را رو کرده‌اند و با چهار سریال "زیرخاکی" به کارگردانی جلیل سامان، "بچه مهندس 3" علی غفاری، "#سرباز" هادی مقدم‌دوست و "پدرپسری" محمدرضا حاجی غلامی به استقبال ماه رمضان می‌روند. در این گزارش نگاهی کوتاه به این سریال‌ها داریم.

سریال زیرخاکی

"زیرخاکی" عنوان تازه‌ترین ساخته جلیل سامان در مقام کارگردان است که به تهیه‌کنندگی رضا نصیری‌نیا از ابتدای ماه رمضان از شبکه یک سیما پخش می‌شود. سامان که پیش از این سریال "نفس" را برای ماه رمضان آماده کرده بود قرار بود فصل دوم و سوم این سریال را نیز بسازد، او حتی بخش‌هایی از فیلمنامه فصل دوم را نیز نوشت اما ساخت آن به زمان دیگری موکول شد. او حالا این بار با سریالی متفاوت به قاب جادویی تلویزیون بازگشته است.

سامان که با ساخت سریال‌های "ارمغان تاریکی"،"پروانه" و"نفس" نبض مخاطب را در دست گرفت و عاشقانه‌های جذابی را تولید کرد این بار به سراغ فضایی دیگر رفته است.  "زیرخاکی" نیز دو فصل دارد و نویسنده آن خود سامان است. ساخت فصل دوم این سریال با شیوع ویروس کرونا در کشور و محدودیت‌هایی که پیش آمد همزمان شد و بخش‌هایی از این فصل ناتمام مانده است؛ به ویژه بخش‌هایی که بنا بود در خارج از کشور ساخته شود.

پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، گوهر خیراندیش، نادر فلاح، ایرج سنجری، امید روحانی، اصغر نقی‌زاده، بازیگر خردسال رایان سرلک و هادی حجازی‌فر در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند. قصه درباره مردی است که دنبال زیرخاکی است و برای یافتن گنج درگیر ماجراهای هیجان‌انگیزی می‌شود. پژمان جمشیدی در این سریال با چهار گریم سنگین و متفاوت حضور یافته است، در کنار او ژاله صامتی است که بازی‌های درخشانش در ژانر طنز را بارها دیده‌ایم و در کنار این دو هادی حجازی‌فر است که با سریال نوروزی "دوپینگ" مهمان خانه‌ها بود و حالا به فاصله کمی با سریال"زیرخاکی" بار دیگر به تلویزیون می‌آید.  

بچه مهندس 3

"بچه مهندس 3" عنوان سریالی است که بسیاری آن را از شبکه دو سیما دیده‌اند و جزو پرمخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیونی نیز قرار گرفت. علی غفاری با همراهی سعید سعدی دو فصل این سریال را تولید کردند و حالا فصل سوم آن در ماه رمضان 99 به روی آنتن می‌رود. "بچه مهندس" زندگی  شخصیت اصلی آن یعنی "جواد" را از زمانی که وارد پرورشگاه می‌شود تا زمانی که به نوجوانی و جوانی می‌رسد دنبال می‌کند. در دو فصل گذشته شخصیت‌های اصلی این سریال را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دادند که همین امر نیز موجب شد تا مخاطب درگیر سریال شود و پیگیر قصه‌های جواد در پرورشگاه باشد، اما در فصل سوم جواد به دوره جوانی رسیده است و نقش او را روزبه حصاری ایفا می‌کند، بازیگری که این روزها از اقبال خوبی برخوردار است.

حالا باید دید آیا فصل سوم این سریال نیز می‌تواند مانند دو فصل گذشته با اقبال عموم مواجه شود یا خیر.   فرهاد قائمیان، کامران تفتی و ثریا قاسمی، به همراه روزبه حصاری، سعید کریمی، مهشید جوادی، کاوه سماک‌باشی، فرناز رهنما، حدیث چهره‌پرداز، خیام وقارکاشانی، مهسا مهجور، سارا شاهرودیان، بهنام مومنی، مهرزاد جعفری و مانی رحمانی، محمود خسرومنش، امید ماهر، نسیم باقریان، یاسمن قلی‌پور، سیدمهرداد ضیایی، کریم اکبری‌مبارکه، عباس جمشیدی، فرید قبادی، کریم قربانی، اتابک نادری، افشین نخعی، سلمان فرخنده، فریده دریامج، شیوا خسرومهر، آرش نوذری، احسان امانی، احسان مهدی و حسن اسدی در این فصل  به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال سرباز

سریال "#سرباز" به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی به عنوان سریال مناسبتی شبکه سه سیما برای پخش در شب‌های ماه رمضان مشخص شد. این سریال که در ۵۰  قسمت ساخته شده، پس از اتمام شب‌های ماه مبارک رمضان نیز به پخش خود ادامه خواهد داد.

مقدم دوست که پیش از این در سریال "وضعیت سفید" کنارحمید نعمت الله قرار گرفت و همکاری این دو در مقام نویسنده و کارگردان با استقبال خوبی مواجه شد حالا این بار روایتی متفاوت از زندگی یک سرباز را دارد که از دهه 50 آغاز می‌شود و تا زمان حال ادامه دارد.  

"#سرباز" در مکان‌های مختلفی چون: تهران، لواسان، ساوه، قم، زاهدان، اهواز، خرمشهر، آبادان، زابل، قزوین، دماوند، پرند، مشهد و همچنین در کشور عراق در شهرهای کربلا و نجف تصویربرداری شده است.

آرش مجیدی، الیکا عبدالرزاقی، پدرام شریفی، رویا تیموریان، کوروش تهامی، نیما شعبان‌نژاد، سیاوش خیرابی، علی عامل هاشمی، جمال اجلالی، اسماعیل محرابی، گلوریا هاردی، افسانه کمالی، جواد خواجوی، فرحناز منافی ظاهر، کاوه آهنگر، مهتاب ثروتی، محبوبه صادقی، مهدی مستبصری و… از بازیگران این مجموعه هستند. "#سرباز" حکایت سرباز وظیفه‌ای به نام یحیی، همسرش یلدا و رفقای هم‌خدمتی‌اش است و در خلاصه داستان آن آمده است:‌ در وفای عشق تو مشهور خوبانم چو شمع، شب‌نشین کوی سربازان و رندانم چو شمع.

پدر پسری

 "پدرپسری" عنوان سریال طنز شبکه پنج سیماست که محمدرضا حاجی‌غلامی آن را کارگردانی کرده و رضا جودی در مقام تهیه‌کننده این سریال فعالیت داشته است. این سریال در ۴۰ قسمت تولید شده است و اقتباسی است از کتاب "آخرین نشان مردی" به قلم مهرداد صدقی که به صورت طنزگونه و اپیزودیک نوشته شده و هر قسمت آن قصه‌ای مجزا دارد.

عزت‌الله مهرآوران، مریم سرمدی، افشین سنگ چاپ، محمدجواد جعفرپور، کتایون بختیاری، یدالله شادمانی و مهران رجبی بازیگران این سریال طنز هستند. البته نقش اصلی این سریال برعهده محمدجواد جعفرپور است که نقش پسر جوان دانشجویی که درگیر ارائه پایان نامه است و به خاطر آن با معضلاتی در خانواده هم رو به رو می‌شود را ایفا می‌کند.