سرویس سینمایی هنرآنلاین: پیمان حقانی کارگردان جوانی است که فیلم "316" او بسیار درخشید، مدتی است که کم‌کار شده است. او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این روزهای خود گفت: در حال حاضر به دلیل شرایط قرنطینگی در خانه هستم و بیشتر می‌خوانم و می‌نویسم. البته بیشتر طرح و سیناپس فیلمنامه است و اتفاق جدی نیست. فعلاً می‌نویسم تا پس از کرونا به قطعیت برسم.

حقانی در پاسخ به این سؤال که آیا کار بعدی او بار دیگر تکرار تجربه گذشته است و فیلم هنری خواهد ساخت، بیان کرد: به نظرم سینمای عام را نباید شلوغ کنیم، همین الان هم فیلم‌های بسیاری در صف اکران و در نوبت هستند. باید سعی کرد در ژانرهایی که خبری در آن‌ها نیست، اما مخاطب دارند کار کنیم.

او همچنین درباره چرایی نبود ژانر در سینما توضیح داد: درنهایت مسئول این تنوع تلویزیون است و از آنجایی که ما در ایران تلویزیون کابلی نداریم و تلویزیون دولتی نیز خط مشی خودش را دارد و بیشتر سیاسی عقیدتی است تا فرهنگی خیلی نباید از آن توقع داشت. در همه جای دنیا مسئول سینمای خاص شبکه‌های تلویزیون خاص مانند تلویزیون آرته است که مسئولیت تولید فیلم‌های کوتاه و مستقل را بر عهده دارند و فیلمی را تولید می‌کنند که مخاطبین خودش را دارد. ما این را در تلویزیون نداریم و خیلی هم به دنبال این ماجرا نیستند تا اثری به این شکل تولید کنند و به همین دلیل فیلم‌های هنری و خاص و مستقل مهجور است و توان سینما نیز همین فیلم‌های کمدی و گاهی فیلم‌های اجتماعی است که اگر سرمایه‌ای برایش یافت شود ساخته می‌شوند.

این کارگردان جوان ادامه داد: متأسفانه این حتی در سینمای کودک و نوجوان نیز دیده می‌شود. ما سال‌هاست که فیلمی درخور در سینمای کودک و نوجوان نمی‌بینیم و بعد از "شهر موش‌ها" به یاد ندارم فیلمی ساخته شده باشد که نمایش داده شود و مورد استقبال قرار گیرد. شبکه دو سیما که مسئول تولید فیلم‌های کودک و نوجوان بود هم سال‌هاست که دیگر در این زمینه فعالیتی ندارد و حتی برنامه "کلاه قرمزی" با آن حجم از مخاطب و طرفدار نیز نتوانست به بقا ادامه دهد. روزگار خوبی نیست و باید منتظر ماند و تماشاگر بود تا تلویزیون روزی مسیر درست خود را پیدا کند. در جهان بهترین آثار را در شبکه‌های کابلی مانند نتفلیکس می‌توان یافت. اما شبکه‌های اینترنتی نیز هنوز در ایران خیلی جا نیفتاده و مخاطب میلیونی ندارد که بتوان روی آن سرمایه‌گذاری کرد. ما هنوز چیزی در این مسئله شروع نکرده‌ایم و آنچه اتفاق می‌افتد نیز بسیار بی‌جان است و باید منتظر ماند تا مخاطب خودش را پیدا کند.

حقانی درباره اکران اینترنتی آثار اظهار کرد: نمی‌توانیم به این شیوه اکران امیدوار باشیم به این دلیل که در کشور ما قانون کپی‌رایت وجود ندارد. من دو فیلم بلندم سال‌ها به شکل غیرقانونی دیده شد در حالی که می‌توانستم از نمایش فیلم‌هایم درآمد داشته باشم و از ماحصل آن این مسیر را ادامه دهم، اما متأسفانه چون پولی پرداخت نمی‌شود نتوانستم. پلیس باید وارد عمل شود تا قاچاقچیان را دستگیر کند که متأسفانه اینجا این اتفاق نیفتاده است. به این دلیل این طرح شکست می‌خورد که عده کمی اقدام به خرید قانونی می‌کنند و باقی غیرقانونی به تماشای آثار می‌نشینند، بنابراین این طرح محکوم به شکست است. اگر تولیدکنندگان فیلم "خروج" برای این کار پیش‌قدم شده‌اند به این دلیل است که با بودجه دولتی تولید شده در غیر این صورت تهیه‌کننده خصوصی و مستقل وارد این فضا نمی‌شود.