سرویس سینمایی هنرآنلاین: بخش‌های هفته منتقدان، دو هفته کارگردانان و ACID جشنواره کن که هر سال به طور مستقل و موازی با بخش رسمی این رویداد سینمایی برگزار می‌شوند، امسال به خاطر شیوع کروناویروس لغو شدند.

به گزارش هالیوود ریپورتر، این بخش‌ها در بیانیه‌ای مشترک که روز چهارشنبه منتشر شد، گفتند: پس از آن که رئیس جمهور فرانسه در 13 آوریل، برگزاری هر جشنواره و رویدادی را که مستلزم تجمع افراد می‌شود، تا اواسط ژوئیه (اواخر تیرماه) ممنوع اعلام کرد، بخش‌های موازی جشنواره فیلم کن اذعان کردند که برنامه قبلی برای به تعویق افتادن این بخش‌ها تا اواخر ژوئن و اوایل ژوئیه دیگر یک گزینه نیست. بنابراین هفته منتقدان، دو هفته کارگردانان و ACID با تأسف، خبر لغو دوره‌های 2020 خود در کن را اعلام می‌کنند.

این خبر یک روز بعد از آن اعلام شد که برگزارکنندگان جشنواره کن در واکنش به اعلام ممنوعیت گردهمایی‌های عمومی از سوی دولت فرانسه تا اواخر ژوئیه، تائید کردند برنامه قبلی آن‌ها برای برگزاری جشنواره در اواخر ماه ژوئن دیگر عملی نیست.

پیش از این، با شیوع کروناویروس، برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن مجبور شدند هفتاد و سومین دوره این رویداد را که قرار بود 12 تا 23 مه (23 اردیبهشت تا 3 خرداد) برگزار ‌شود، به تعویق بیندازند. آن‌ها همچنان به دنبال گزینه‌هایی برای دوره 2020 هستند.

بخش‌های هفته منتقدان، دو هفته کارگردانان و ACID (انجمن کارگردانان فرانسوی و خارجی) به طور موازی با بخش رسمی جشنواره برگزار می‌شوند و به یک اندازه بین منتقدان و اهالی صنعت سینما محبوبیت دارند.

سال گذشته فیلم انیمیشن "بدنم را از دست دادم" به کارگردانی ژرمی کلاپن جایزه بزرگ نسپرسو بخش هفته منتقدان کن را برد که با جایزه نقدی 15 هزار یورویی همراه بود و بعدها نامزد اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن شد. این بخش را سندیکای منتقدان سینمایی فرانسه در 1962 راه‌اندازی کرد و در صورت برگزاری امسال پنجاه و نهمین دوره خود را جشن می‌گرفت. اولین فیلم‌های موفق سینماگرانی مؤلف چون آلخاندرو گونزالس ایناریتو و وونگ کار-وای نخستین بار در بخش هفته منتقدان کن نمایش داده شد. هر سال عموماً بیش از 10 فیلم بلند و چند فیلم کوتاه در این بخش روی پرده می‌رود.

فیلم تحسین‌شده "فانوس دریایی" به کارگردانی رابرت اگرز با بازی رابرت پتینسن نیز سال گذشته اولین بار در دنیا در بخش دو هفته کارگردانان روی پرده رفت. این بخش را انجمن کارگردانان فرانسه در واکنش به ناآرامی‌های مه 1968 به راه انداخت. این بخش به دنبال کمک یا تبلیغ برای فیلم‌های جدید و آوانگارد از سراسر دنیاست. اولین فیلم‌های کارگردان‌های بزرگی چون جرج لوکاس، مارتین اسکورسیزی، جیم جارموش و کن لوچ نخستین بار در بخش دو هفته کارگردانان کن نمایش داده شدند.

بخش ACID به فیلمسازان رو به ترقی اختصاص دارد و در سکویی برای کمک به توزیع فیلم‌های آن‌هاست.

بازار فیلم کن قرار است در ژوئن به‌صورت مجازی برای خریداران و فروشندگان بین‌المللی برگزار شود. هنوز مشخص نیست برای بخش رسمی شامل بخش مسابقه و بخش نوعی نگاه چه اتفاقی می‌افتد، اما برگزارکنندگان جشنواره اعلام کرده‌اند این که دوره هفتاد و سومین جشنواره را فقط آنلاین برگزار کنند جزو برنامه آن‌ها نیست.