سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "بی‌وزنی" به کارگردانی مهدی فرد قادری تنها چند روز پیش از شروع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها بر پرده سینماها بود. "بی‌وزنی" قصه‌ای زنانه دارد و امیرعلی دانایی، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، یاسر جعفری، جلال فاطمی، سپیده مرادپور و تینا پاکروان در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فرد قادری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ادامه اکران این فیلم و همچنین تصمیماتی که برای نمایش آن در نظر گرفته‌ شده گفت: صحبت‌هایی با آقای شایسته تهیه‌کننده فیلم داشتیم و یکسری رایزنی‌ها تا احتمالاً بتوانیم "بی‌وزنی" را به‌طور اینترنتی اکران کنیم یا حتی به شکل مستقیم در یکی از پلتفرم‌های وی‌او‌دی نمایش دهیم چرا که بعید است سینماها به این زودی باز شوند و پس از بازگشایی نیز حداقل تا چند ماه آینده استقبال خوبی نخواهیم داشت. اکران فیلم ما با بدشانسی بزرگی همراه بود که این البته صرفاً برای فیلم ما اتفاق نیفتاده و فیلم‌های دیگر نیز همین شرایط را دارند.

او همچنین درباره رقم حمایتی که سازمان سینمایی برای بحث تبلیغات فیلم‌هایی که اکرانشان دچار مشکل شده است، اظهار کرد: به نظرم رقمی که سازمان سینمایی برای حمایت از فیلم‌ها در نظر گرفته، بسیار کم است. البته وقتی شما در شرایط خاص قرار می‌گیرید شاید مجبور به قبول برخی شرایط شوید، اما عادلانه این بود که بودجه سازمان سینمایی که صرف جشنواره‌هایی نامعلوم و بی‌فایده می‌شود به فیلم‌های متضرر اختصاص یابد. یکسری از فیلم‌ها با بودجه دولتی ساخته شده‌‌اند و اکران می‌شوند و فروش یا عدم فروش آن‌ها خیلی برای تولیدکنندگان اهمیت ندارد، اما در بخش خصوصی باید این حمایت‌ها بیشتر باشد که متأسفانه این اتفاق نیفتاده است.

کارگردان "جاودانگی" در ادامه و در پاسخ به این سؤال که آیا اکران‌های اینترنتی با استقبال مخاطبان مواجه می‌شود یا خیر، بیان کرد: نمی‌شود تشخیص داد، چون واکنش مردم به اتفاقات اجتماعی خیلی قابل پیش‌بینی نیست، همان‌طور که در مسائل سیاسی این‌گونه است، اما آنچه واضح است ما چند وقت اکران نداریم و پس از آن نیز اکران‌ها با توجه به حجم فیلم‌های در نوبت اکران، بسیار فشرده خواهد بود، از همین رو اکران اینترنتی کار درستی است، به‌شرط این که به سمت اکرانی نرود که در سینماها شاهد هستیم.

او ادامه داد: در حال حاضر طبق آمار تنها سه‌دهم درصد مردم فیلم می‌بینند، یعنی هر فرد در هر 10 سال تنها سه بار به سینما می‌رود و از سوی دیگر مخاطب محدود شده است چرا که یا فیلم‌ها کمدی هستند یا فیلم‌های مرسوم و تنوع ژانر نداریم تا تمام سلیقه‌ها را پاسخ دهد. امیدوارم ژانرهای متعددی در این اکران‌های اینترنتی داشته باشیم چون فیلم‌های متنوع تولید می‌شوند، اما پخش خوبی ندارند. اگر این اشتباه در وی‌او‌دی‌ها نباشد و فیلم‌ها متنوع باشند، اتفاق درستی شکل خواهد گرفت و فرهنگ استفاده درست از این پلتفرم‌ها نیز در میان مخاطبان جا می‌افتد. قطعاً بحث قاچاق نشدن فیلم‌ها نیز گسترده نخواهد بود چون رقم خرید فیلم در این پلتفرم‌ها خیلی زیاد نیست و هم‌زمان چند نفر می‌توانند فیلم را ببینند. امیدوارم در کنار فیلم‌های دولتی فیلم‌های مستقل نیز بتوانند از این امکان بهره‌مند شوند.

فرد قادری درباره سایر فعالیت‌های خود نیز گفت: فیلمنامه "آزردگان" را بازنویسی می‌کنم تا زمانی که شرایط درست شود و تولید را شروع کنیم. همچنین برای فیلم کوتاه "لذت‌های گناه‌آلود" چند پیشنهاد از سوی جشنواره‌های خارجی داشتیم که متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا همگی تعطیل شدند. امیدوارم تکلیف "بی‌وزنی" نیز به‌زودی مشخص شود.

او در خاتمه افزود: شرایط روحی در این روزهای سخت به شکلی است که نمی‌شود کاری کرد و همه منتظر هستیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.