سرویس سینمایی هنرآنلاین: مژگان خالقی کارگردان مستند "خنده در تاریکی" است که در گروه هنر و تجربه به روی پرده رفت، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا اکران این فیلم نیمه‌تمام ماند.

این مستند به تغییر و تحولات تاریخی تئاتر اصفهان از سال 1267 (ورود ارامنه) تاکنون می‌پردازد. در این مستند پایه‌گذاران تئاتر اصفهان ازجمله نصرت‌الله وحدت، رضا ارحام صدر، پرویز ممنون، علی رفیعی، هوشنگ حریرچیان، ژاله رجایی و… حضور دارند.

خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره بازخوردهایی که از نمایش فیلم مستند "خنده در تاریکی" تاکنون دریافت کرده است، اظهار کرد: بازخوردهای مثبت فراتر از انتظارم بود. در سالن‌های نمایش این فیلم گاهی حضور داشتم و از نزدیک شاهد تحت تأثیر قرار گرفتن مخاطبان بودم. من تا زمانی که این فیلم را در حضور تماشاگران عام ندیده بودم، واقعاً فکر نمی‌کردم یک فیلم مستند تاریخی  چنین تأثیر خوبی می‌تواند روی مردم بگذارد. واکنش‌ها به این فیلم مستند اعم از یادداشت‌ها، نقدها و نظرات مردم عادی فراتر از انتظارم بود.

خالقی درباره اکران این فیلم در اصفهان و استقبال مخاطبان اصفهانی از مستندی درباره شهر خودشان نیز  بیان کرد: مراسم رونمایی فیلم در اصفهان بسیار باشکوه برگزار شد و یکی از بهترین شب‌های زندگی‌ام بود. با وجود آن که سالن نمایش این فیلم در شب افتتاحیه بسیار بزرگ بود، اما سالن کاملاً پر شده بود و بسیاری از تماشاگران نتوانستند بلیت تهیه کنند و بعد از افتتاحیه نیز استقبال خوبی از این فیلم صورت گرفت، به‌طوری که سینما "ساحل" اصفهان یک سئانس خود را هر روز به اکران این فیلم اختصاص داد و این اتفاقی است که فکر نمی‌کنم برای هیچ فیلم دیگری تاکنون رخ داده باشد که در شهری به‌جز تهران هر روز یک سئانس یک سینما به اکران یک فیلم مستند اختصاص داشته باشد.

وی درباره استقبال تماشاگران عام از نمایش فیلم‌های مستند و جذابیت این فیلم‌ها برای مخاطب عام گفت: معتقدم فیلم مستند هم می‌تواند تماشاگر عام را جذب کند همان‌طور که فیلم "خنده در تاریکی" با استقبال روبرو شد. البته این فیلم، شاخصه‌هایی داشت که مورد توجه تماشاگران عام قرار گرفت ازجمله حضور هنرمندان قدیمی ازجمله وحدت، ارحام صدر، بیضایی و ...که این افراد در تاریخ تئاتر ایران سهم به سزایی داشته‌اند.

این فیلمساز یادآور شد: فکر می‌کردم این فیلم مستند تاریخی فقط برای پژوهشگران و اهالی سینما و تئاتر جذاب باشد، اما با اکران این فیلم شاهد بودم که مردم عادی هم به‌خوبی با آن ارتباط برقرار کردند.

خالقی تصریح کرد: من باور دارم که فیلم مستند می‌تواند تماشاگر عام را جذب کند و حتی گیشه خیلی خوبی داشته باشد. ما فیلم‌های مستند درخشانی را در گروه هنر و تجربه داشتیم که همه ما از میزان استقبال تماشاگران از آن‌ها غافلگیر شدیم. به‌خصوص آثاری که به موضوع فرهنگ، موسیقی و ... می‌پردازند، می‌توانند مخاطب عام را هم جذب کنند. من معتقدم که فیلم مستند می‌تواند راه مستقل خودش را  ادامه دهد.

این کارگردان درباره تجربه اکران فیلمش در گروه هنر و تجربه بیان کرد: صادقانه می‌گویم از اکران فیلمم در گروه هنر و تجربه بسیار راضی‌ام به این دلیل که هیچ امکان دیگری برای اکران فیلم مستند به‌جز گروه هنر و تجربه وجود نداشت و اکنون به همت این گروه همه علاقه‌مندان به آثار مستند در شهرهای مختلف می‌توانند در سینماها فیلم مستند ببینند و این چیزی است که تا 10 سال پیش برای یک فیلمساز مستند آرزو بود تا  آثارش دیده شود و این امکان وجود نداشت.

وی تصریح کرد: هنر و تجربه فرازی تاریخی در سینمای ایران است که شاید الان متوجه آن نباشیم، اما اکران فیلم‌های کوتاه و فیلم‌های نخبه‌گرا  و حتی فیلم‌های مستند علاوه بر تأثیرگذاری بر مردم و مخاطب، روی خود فیلمسازان هم بسیار تأثیرگذار است.  دیده شدن فیلم‌ها باعث می‌شود که فیلمسازان هم بیشتر مطرح شوند و کارشان دیده شود و به دنبال آن کارهای بزرگ‌تری را انجام دهند.

خالقی همچنین درباره علاقه‌مندی‌اش به ساخت مستند یا آثار سینمایی توضیح داد: من در حال نگارش اولین فیلم سینمایی خودم هستم که اگر شرایط فراهم شود فکر می‌کنم آبان‌ماه آن را کلید می‌زنم. کارهای مستند را فقط برای پروژه‌های پژوهشی دنبال می‌کنم و بیشترین تمرکزم روی سینمای داستانی است.

وی در پایان گفت: وقتی مستندی پژوهشی نظرم را جلب کند، بیشتر ثبت کردن آن برایم اهمیت دارد. به هر حال تکلیف من با سینما روشن است. می‌دانم اگر در سینمای مستند فعالیت می‌کنم برای ثبت کارهای پژوهشی است و هدف اصلی من سینمای داستانی است.