سرویس سینمایی هنرآنلاین: در نظرسنجی مشترک دو رسانه آنلاین سینمادیلی و فیلم نیوز که به انتخاب بهترین بازیگر زن سینما در سالی که گذشت اختصاص داشت و 49 هزار نفر در آن شرکت کردند، پریناز ایزدیار برای بازی در فیلم‌های "سرخ‌‌پوست" و "متری شیش و نیم" با 32 درصد آرا، رتبه اول را به دست آورد.

در این نظرسنجی که نتایج آن جمعه هشت فروردین منتشر شد، الناز شاکردوست برای "شبی که ماه کامل شد" و شبنم مقدمی برای دو فیلم "شبی که ماه کامل شد" و "زهر مار" در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. مهناز افشار برای "آشفته‌گی" و "قسم"، سارا بهرامی برای "سرکوب"، هانیه توسلی برای "جهان با من برقص"، ژاله صامتی برای "درخونگاه"، طناز طباطبایی برای "روسی"، بهنوش طباطبایی برای "ماجرای نیمروز، رد خون" و باران کوثری برای "سرکوب"، دیگر نامزدهای بهترین بازیگر زن سال سینمای ایران در سال 1398 بودند.

به همین بهانه نگاهی به کارنامه بازیگری ایزدیار داریم که بیش از یک دهه است در تلویزیون و سینمای ایران حضوری فعال دارد.

فیلم ابدو یک روز

نمایی از فیلم "ابدو یک روز"

ایزدیار دانش‌آموخته رشته گرافیک است و نخستین بار در سال 85 با حضور در فیلم "یک مرد، یک شهر" ساخته حسن هدایت دیده شد. پس از آن با حضور در تله‌فیلم "ماه در سایه" به کارگردانی سعید ابراهیمی فر به تلویزیون آمد و در بیش از 15 تله‌فیلم حضور یافت که ازجمله آن‌ها می‌توان به " پسر ایران"، "مروارید"، "آبی‌ها و خاکستر"، "گوربه‌گور"، "داشتن و نداشتن" اشاره کرد.

او در سال 89 در سریال"شاید برای شما هم اتفاق بیفتد" به کارگردانی محمود معظمی حضور یافت و در همان سال با حضور در فیلم "اینجا بدون من" به کارگردانی بهرام توکلی بار دیگر در سینما دیده شد. سال 90 برای او سال دیگری بود. ایزدیار در این سال در سریال ماه رمضانی "پنج کیلومتر تا بهشت" به کارگردانی علیرضا افخمی دیده شد و پس از آن سریال "روبیک" را به کارگردانی مهیار عبدالملکی برای نمایش خانگی بازی کرد. این خاتمه کار نبود. او در همان سال بار دیگر در سریال "مثل یک کابوس" به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی دیده شد و درنهایت نیز با فیلم "ورود آقایان ممنوع" به کارگردانی رامبد جوان پرونده این سال را بست.

ایزدیار در 91 برخلاف سال گذشته تنها در یک اثر آن هم "زمانه" به کارگردانی حسن فتحی در تلویزیون حضور یافت و سال بعد نیز تنها در "خط ویژه" مصطفی کیایی در سینما دیده شد.

سریال شهرزاد

 نمایی از سریال "شهرزاد"

او سال 93 را به گونه‌ای دیگر آغاز کرد، "این سیب هم برای تو" به کارگردانی سیروس الوند را برای سینما بازی کرد، پس از آن به سراغ بازی در "360 درجه" سام قریبیان رفت و از آن به بعد پس از دو همکاری قبلی که با حسن فتحی داشت این بار در نقش شیرین دیوانسالار در "شهرزاد" حضور یافت که در شبکه نمایش خانگی غوغایی به پا کرد. او در این سریال در مقابل شهاب حسینی و ترانه علیدوستی قرار گرفت و به زیبایی از عهده نقش برآمد. از این سریال به بعد پریناز جای پای خود را در عرصه بازیگری سفت و محکم کرد؛ دیگر در هر اثری حضور نیافت و اقبال سریال "شهرزاد" در انتخاب‌هایش اثر گذاشت و در تمام سه فصل این سریال در نقش اصلی حضور جدی داشت.

"ابد و یک روز" به کارگردانی سعید روستایی و حضور در نقش سمیه برای ایزدیار نقطه عطف کارنامه کاریش محسوب می‌شود. درخشش او در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای او به همراه داشت و با فروش 11 میلیاردی این فیلم در گیشه او تبدیل به یکی از ستاره‌های سینمای ایران شد. ایزدیار با همین فیلم در شانزدهمین جشن حافظ، تندیس بهترین بازیگر زن سینمای ایران را نیز از آن خود کرد و در جشن انجمن منتقدان سینما نیز نامزد دریافت جایزه شد.

فیلم تابستان داغ

نمایی از فیلم "تابستان داغ"

او پس از درخشش در "ابد و یک روز" در فیلم "یک روز بخصوص" همایون اسعدیان به ایفای نقش پرداخت تا به فیلم "ویلایی‌ها" ساخته منیر قیدی رسید، فیلمی که به دوران جنگ و دفاع مقدس می‌پردازد و ایزدیار در آن نقشی متفاوت را ایفا کرده است. حضور او در این فیلم با دریافت تندیس جشن حافظ همراه بود. سال بعد او در "تابستان داغ" ابراهیم ایرج زاد به ایفای نقش پرداخت، فیلمی تلخ که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. اقبال کار کردن با کارگردانان فیلم اولی برای ایزدیار همچنان ادامه داشت و او به‌واسطه ایفای نقش در این فیلم بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد، اما این بار تنها به نامزدی ختم شد و در عوض نخستین جایزه بین‌المللی او در شانزدهمین فستیوال بین‌المللی داکا رقم خورد و او تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن را برای "تابستان داغ" از این جشنواره از آن خود کرد.

"هت تریک" رامتین لوافی، "خوک" مانی حقیقی و "مقیمان ناکجا" شهاب حسینی دیگر آثاری است که ایزدیار طی دو سال در آن‌ها به ایفای نقش پرداخت.

متری شیش و نیم

نمایی از فیلم"متری شیش ونیم"

ایزدیار در سال 97 در دو فیلم به ایفای نقش پرداخت که هر دو بسیار مورد اقبال قرار گرفتند. او بار دیگر تجربه همکاری با سعید روستایی و نوید محمدزاده را در "متری شیش و نیم" رقم زد هرچند که به‌اندازه "ابد و یک روز" نقشش اثرگذار نبود، اما در آن دیده شد. پس از آن فیلم او بار دیگر همکاری با محمدزاده را تکرار کرد؛ این بار در "سرخ‌پوست" به کارگردانی نیما جاویدی که هر دو فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر درخشیدند و بیشترین جوایز را از آن خود کردند و جزو 10 اثر پرفروش سال 98 شناخته شدند. ایزدیار سال 97 را با بازی در فیلم "لتیان" به کارگردانی علی تیموری به پایان رساند.

او در سال 98 در فیلم‌های "تفریق" مانی حقیقی، "مغز استخوان" حمیدرضا قربانی و "سه کام حبس" سامان سالور بازی کرد که در بین آن‌ها دو فیلم "مغز استخوان" و "سه کام حبس" در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند.

سه کام حبس

نمایی از فیلم "سه کام حبس"

اکنون باید دید آیا ایزدیار می‌تواند همچنان به‌عنوان یکی از بازیگران ستاره سینمای ایران جایگاه خود را حفظ کند یا به ورطه تکرار می‌افتد و خیلی زود این جایگاه را به بازیگری دیگر تحویل می‌دهد.