سرویس سینمایی هنرآنلاین: تلویزیون امسال چهار فیلم از فیلم‌های اکران سال 98 شامل دو فیلم پرفروش و پرمخاطب "شبی که ماه کامل شد" نرگس آبیار و "سرخ‌پوست" نیما جاویدی را برای پخش در ایام نوروز از شبکه‌های یک، دو و سه سیما در نظر گرفته است.

هر دو فیلم سال گذشته در جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت جوایزی شدند، همین‌طور "غلامرضا تختی" به کارگردانی بهرام توکلی که با وجود استقبال نسبتاً خوب منتقدان در گیشه‌ شکست خورد. فیلم کودکانه "پیشونی سفید 3" ساخته سید جواد هاشمی، دیگر فیلم اکران امسال است که تلویزیون برای پخش در ایام نوروز در نظر گرفته است.

"شبی که ماه کامل شد" به کارگردانی نرگس آبیار در ایام نوروز از شبکه اول سیما روی آنتن می‌رود. هوتن شکیبا، الناز شاکردوست، پدرام شریفی، فرشته صدرعرفایی و آرمین حیدریان در این فیلم به ایفای نقش‌ پرداختد که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در 13 رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و درنهایت شش سیمرغ را در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد (شکیبا)، بهترین بازیگر نقش اول زن (شاکردوست)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (صدرعرفایی) و بهترین چهره‌پردازی از آن خود کرد.

فیلم روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالی است که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر، برادرش با او همراه می‌شود اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد که قصه فیلم را پیش می‌برد.

شبی که ماه کامل شد

"شبی که ماه کامل شد" به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی خردادماه روی پرده سینماهای کشور رفت و پس از 20 هفته اکران سراسری درمجموع 19 میلیارد و 12 میلیون تومان فروش را پشت سر گذاشت تا در فهرست فیلم‌های پرفروش سال قرار بگیرد. این فیلم به دلیل صحنه‌های خشونت‌آمیز در زمان اکران بارده بندی +12 به نمایش درآمد و لازم است خانواده‌ها در زمان پخش از تلویزیون به این نکته توجه داشته باشند.

فیلم سرخپوست

"سرخ‌پوست" ساخته نیما جاویدی در تعطیلات نوروز از شبکه سه سیما پخش می‌شود. این فیلم به تهیه‌کنندگی مجید مطلبی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در هشت رشته نامزد شد و توانست سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران را به خود اختصاص دهد. این فیلم در بیست و یکمین جشن سینمای ایران نیز 9 نامزدی کسب کرد و برنده چهار تندیس بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد (نوید محمدزاده)، بهترین فیلمبرداری و بهترین جلوه‌های ویژه بصری شد.

پریناز ایزدیار، ستاره پسیانی، آتیلا پسیانی، مانی حقیقی و حبیب رضایی از دیگر بازیگران "سرخ‌پوست" هستند. داستان فیلم در سال 1346 در یک زندان قدیمی در جنوب روی می‌دهد که به‌دلیل مجاورت با فرودگاهِ در حال توسعه شهر در حال تخلیه است. سرگرد نعمت جاهد رئیس زندان قرار است بعد از انتقال زندانیان به زندان جدید ترفیع بگیرد. با ناپدید شدن یکی از زندانیان معروف به "سرخ‌پوست"، جاهد که حکم ترفیع خود را در خطر می‌بیند به همراه نیروهای خود، تمام زندان را برای پیدا کردن او جست‌وجو می‌کند. فیلم خردادماه اکران شد و در مدت 20 هفته 14 میلیارد و 981 میلیون تومان به دست آورد.

غلامرضا تختی

"غلامرضا تختی" ساخته بهرام توکلی به تهیه‌کنندگی سعید ملکان در نوروز از شبکه اول سیما روی آنتن می‌رود. فیلم همان‌طور که از نامش پیداست به زندگی غلامرضا تختی پهلوان کشتی ایران می‌پردازد. فیلم با قرائت و امضای وصیت‌نامه او و خودکشی‌اش آغاز می‌شود و با فلاش‌بک از دوران کودکی‌اش که در فقر شدید و در آلونک‌های خانی‌آباد جنوب تهران زندگی می‌کرد تا چگونگی راه‌یابی‌اش به ورزش کشتی بیان می‌شود و نگاهی کوتاه به زندگی این قهرمان ملی ایران دارد.

"غلامرضا تختی" سال گذشته در جشنواره فیلم فجر در 10 بخش نامزد دریافت جایزه شد و دو سیمرغ بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه را از آن خود کرد. فیلم نوروز امسال اکران شد و در حالی که انتظار می‌رفت مخاطبان بسیاری را جذب کند، اما این اتفاق رخ نداد و تنها موفق به یک میلیارد تومان فروش شد.

محسن تختی، شاهرخ شهبازی، علیرضا گودرزی، امیررضا فرامرزی، ماهور الوند، بهنوش طباطبایی، مجتبی پیرزاد، آتیلا پسیانی، فرهاد آئیش، پریوش نظریه در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. مهم‌ترین نکته قابل توجه در "غلامرضا تختی" استفاده از بازیگرانی است که به لحاظ فیزیکی و چهره بسیار به مرحوم تختی شباهت دارند. ابتدا قرار بود امیر جدیدی در نقش جوانی تختی به ایفای نقش بپردازد، اما پس از چند ماه تمرین جدی کشتی، او از حضور در این نقش انصراف داد تا قرعه به نام یک نابازیگر بیفتد.

آهوی پیشونی سفید

"پیشونی سفید 3" ساخته سید جواد هاشمی آخرین فصل از سری فیلم‌های "پیشونی سفید" است که هاشمی آن را برای کودکان و نوجوانان کارگردانی و تهیه کرده است. پژمان بازغی، لیلا اوتادی، ارسلان قاسمی، ترلان پروانه، محمدرضا شریفی‌نیا، سید جواد هاشمی، امیر غفارمنش، هومن حاجی عبداللهی، ساغر عزیزی، امیررضا احمدی و حسام نواب صفوی بازیگران این فیلم هستند که از اسفند 97 و به‌عنوان یکی از گزینه‌های نوروزی سینمای کودک و نوجوان به روی پرده رفت و سه میلیارد تومان فروخت. در سومین سری از سه‌گانه "پیشونی سفید"، ماجرا با به دام افتادن پیشونی سفید توسط اختاپوس آغاز می‌شود و در این قسمت، قهرمان داستان یعنی میمون به جنگ اختاپوس می‌رود اما... "پیشونی سفید 3" از شبکه دو سیما روی آنتن نوروزی خواهد رفت.