سرویس سینمایی هنرآنلاین: در بحبوحه بحران جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا، بیل دی بلازیو شهردار نیویورک و اریک گارستی شهردار لس آنجلس، در اقدامی بی‌سابقه در مورد دو شهر بزرگ و شلوغ آمریکا، دستور دادند تمام سالن‌های سینما بسته شوند.

دستور شهردار نیویورک شامل بسته شدن باشگاه‌های شبانه، تماشاخانه‌های کوچک و سالن‌های کنسرت می‌شود. فعالیت رستوران‌ها، بارها و کافه‌ها نیز تنها به تحویل غذا محدود می‌شود. این قانون از سه‌شنبه 17 مارس (27 اسفند) ساعت 9 صبح به‌وقت محلی اعمال خواهد شد. در همین حال، مدارس نیویورک و لس آنجلس نیز تعطیل شدند.

به گزارش هالیوود ریپورتر، دستور شهردار لس آنجلس که یکشنبه‌شب از طریق یک سخنرانی زنده اعلام شد، شامل بسته شدن سالن‌های ورزشی، سالن‌های بولینگ، بارها، باشگاه‌های شبانه و شهر بازی‌ها نیز می‌شود.

گارستی گفت مغازه‌های خواربارفروشی، بانک‌های غذا و داروخانه‌ها همچنان باز هستند. او همچنین دستور داد رستوران‌ها بسته شوند، اما به‌صورت بیرون‌بر فعالیت کنند. شهردار لس آنجلس در عین حال از مردم خواست از رستوران‌ها و کسب و کارهای کوچک حمایت کنند و آن‌ها را تشویق کرد که برای خرید و انبار کردن اقلام مورد نیاز خود به فروشگاه‌ها هجوم نبرند.

دستور بسته شدن سینماها در دو شهر نیویورک و لس آنجلس یک روز بعد از آن صادر شد که مقامات محلی در دو منطقه پنسیلوانیا و نیوجرسی دستور دادند درهای سالن‌های سینما بسته شود. به این ترتیب تا نیمه‌های روز یکشنبه چراغ‌های حدود 100 سالن از حدود 5400 سالن سینما در آمریکا خاموش شد.

نمایندگان سینماهای زنجیره‌ای بزرگ مانند ای‌ام‌سی، سینه‌مارک و ریگال هنوز در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند. مشخص نیست تعطیلی سینماها در این دو شهر تا چه زمان ادامه دارد و این تعطیلی چه تأثیری بر کارمندان خواهد گذاشت.

هم‌زمان با انجام اقدامات جدید برای کنترل شیوع کووید-19، بیماری ناشی از ویروس کرونا، فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی در تعطیلات آخر هفته به کم‌ترین میزان خود در 20 سال گذشته رسید، به‌طوری که فیلم‌های در حال اکران، از جمعه تا یکشنبه درمجموع تنها 55.3 میلیون دلار فروختند.

سازمان بهداشت جهانی هفته پیش اعلام کرد که شیوع کووید-19 در دنیا به سطح "همه‌گیری جهانی" رسیده است. تاکنون حدود 167 هزار مورد ابتلا به کرونا در دنیا گزارش شده است و بیش از 6500 نفر جان خود را از دست داده‌اند. کشورهای چین، ایتالیا، ایران، کره جنوبی، اسپانیا، فرانسه، آلمان، آمریکا، سوئیس، بریتانیا، نروژ و هلند به ترتیب بیشترین شمار مبتلایان به ویروس کرونا را دارند.

این ویروس پیش از این باعث لغو یا به تعویق افتادن تعدادی از رویدادهای سینمایی در آمریکا مانند جشنواره فیلم ترایبکا شده است. این بیماری بر تولید و اکران تعداد زیادی از پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی نیز تأثیر گذاشته است.