سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی "چهل و هفت" به کارگردانی احمد اطراقچی و علیرضا عطاالله تبریزی با بازی لادن مستوفی، شقایق فراهانی، ریما رامین‌فر، حمیدرضا آذرنگ و...، دو سال پس از ساخت، از 30 بهمن‌ روی پرده سینماهای کشور رفت، اما در پی شیوع بیماری کرونا در کشور و تعطیل شدن سینماهای کشور، تنها دو روز اکران شد.

به این ترتیب، "چهل و هفت" و سایر فیلم‌هایی که به‌تازگی روی پرده رفته بودند اکران خود را از دست دادند و فعلا بلاتکلیف هستند. این در حالی است که شورای صنفی نمایش اسامی فیلم‌های اکران نوروزی را نیز اعلام کرده است.

اطراقچی یکی از دو کارگردان "چهل و هفت" در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت اکران فیلم، گفت: متأسفانه هنوز چیزی درباره ادامه وضعیت اکران فیلم به ما گفته نشده است. ما شرایط را درک می‌کنیم و برای ما سلامتی مردم مهم‌تر از هر چیز دیگری است، اما به هر حال دچار تبعیض شده‌ایم و اگر شورای نمایش در زمینه اکران به ما کمک نکند قطعاً متضرر می‌شویم.

او ادامه داد: فیلم ما از 30 بهمن‌ اکران شد و تنها دو روز روی پرده بود، این در حالی است که ما برای تبلیغات فیلم کلی هزینه کردیم، فارغ از این که دو سال در نوبت اکران بودیم و در شرایط سخت اکران گرفتیم. حالا این اتفاق افتاده است و کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. امیدوارم مسئولان فکری برای فیلم‌های در اکران کنند، هرچند اسامی فیلم‌های نوروزی اعلام شده است.

فیلم چهل و هفت

"چهل و هفت"

این کارگردان درباره اینکه اگر سرگروهی از این فیلم‌ها برداشته شود و به فیلم‌های اکران نوروز داده شود، توضیح داد: اسفند زمان مناسبی برای اکران نیست، اما چاره‌ای هم نبود و در این شرایط بعد با کلی هزینه دچار مشکل جهانی نیز شده‌ایم. کاش فیلم‌های نوروز مشخص نمی‌شدند تا زمانی که تکلیف فیلم‌‌های ما مشخص شود. حضور فیلم "خوب بد جلف 2: ارتش سری" در کنار چهار فیلم اجتماعی کار ما را همین‌طور سخت کرده است و فیلم‌های ما را تحت تأثیر قرار داده است. حالا اگر سرگروهی نیز برداشته شود، تنها چند سئانس پراکنده در زمان بسیار بد، به ما داده خواهد شد. فیلم‌های اجتماعی همین‌طوری در حال از بین رفتن هستند و این میان با اتفاقات به وجود آمده شرایط سخت‌تر نیز می‌شود.

 اطراقچی که پیش از این درباره ساخت فیلم "تقاطع روزولت" خبر داده بود درباره وضعیت ساخت این فیلم نیز گفت: به دلیل شرایط اخیر کشور و حوادثی که رخ داده است، فعلاً ساخت این فیلم متوقف مانده است.

این کارگردان همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا قرعه‌کشی آثار سینمایی می‌تواند جلوی نابسامانی اکران را بگیرد یا خیر، عنوان کرد: آنچه مشخص است، فیلم‌های اجتماعی در هر حال ضرر می‌کنند، چون سینمادار به دنبال اکران فیلم کمدی است و شورای صنفی نیز از آن استقبال می‌کند. مگر معدود فیلم‌های اجتماعی که در جشنواره حضور داشته باشند یا شرایط و موضوعشان خاص باشد که بتوانند از اقبال خوبی برخوردار شوند. فیلم من دو سال پیش در جشنواره شرکت داشت و با این شرایط اکران شد. بنابراین بعید می‌دانم که قرعه‌کشی نیز به کمک سینما بیاید.