سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "بینوایان" به کارگردانی لاد لی که نگاهی خشم‌آلود به زندگی در حومه پاریس دارد، با کنار زدن رقبای خود ازجمله "یک افسر و یک جاسوس" به کارگردانی رومن پولانسکی، جایزه سزار بهترین فیلم را از آن خود کرد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، "بینوایان" همچنین جایزه سزار بهترین بازیگر مرد تازه‌کار را برای الکسیس ماننتی به همراه داشت که در فیلم نقش یک پلیس نژادپرست را بازی می‌کند. این فیلم همچنین جایزه بهترین تدوین (برای فلورا وولپلی‌یر) و فیلم منتخب تماشاگران را از آن خود کرد. "بینوایان" درمجموع 11 نامزدی کسب کرده بود.

این فیلم که روایتی مدرن از رمان کلاسیک ویکتور هوگو است و حال و هوایی سیاسی دارد، اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن روی پرده رفت و برنده جایزه هیئت داوران شد. "بینوایان" که امسال یکی از پنج نامزد اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی بود، ماه پیش نیز در بیست و پنجمین دوره جوایز لومیر که به آن معادل فرانسوی جوایز گلدن گلوب می‌گویند جوایز بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد جدید (ماننتی) را گرفت و در جوایز گویا نیز جایزه بهترین فیلم اروپایی را از آن خود کرد.

لی "بینوایان" را از روی فیلمی کوتاه به کارگردانی خودش ساخته است. فیلم با الهام از ناآرامی‌های سال 2005 در فرانسه ساخته شده و تنش‌های بین ساکنان محله و پلیس را که به اعتراضات دامن زد به تصویر درمی‌آورد. "بینوایان" بر سه پلیس متمرکز است که در جریان یک بازداشت از حد فراتر می‌روند.

"بینوایان" برای دریافت جایزه سزار بهترین فیلم به‌جز "یک افسر و یک جاسوس"، فیلم‌های "La Belle Époque" به کارگردانی نیکلا بودوس، "به لطف خدا" به کارگردانی فرانسوا اوزون و "استثنایی‌ها" (The Specials) به کارگردانی اولیویه ناکاش و اریک تولدانو را نیز به‌عنوان رقیب پیش روی خود داشت.

از سوی دیگر، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فرانسه، بانی جوایز سزار که از آن به‌عنوان اسکار سینمای فرانسه یاد می‌شود، یک خیابان مملو از معترضان و یک ارتش خشمگین از منتقدان آنلاین را نادیده گرفت و در مراسم چهل و پنجمین دوره جوایز سزار که جمعه‌شب در پاریس برگزار شد، جایزه بهترین کارگردان را به پولانسکی داد.

پولانسکی و همکار فیلمنامه‌نویس او رابرت هریس جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را هم برد و پاسکالین شاوان نیز برای کار خود در فیلم برنده جایزه سزار بهترین طراحی لباس شد تا "یک افسر و یک جاسوس" که با 12 نامزدی پیشتاز نامزدهای جوایز سزار 2020 بود، با سه جایزه مراسم را ترک کند.

ادل اینل بازیگر فیلم "پرتره یک بانو در آتش" وقتی نام پولانسکی به‌عنوان برنده اعلام شد آشکارا عصبانی شد و مراسم را ترک کرد. چند نفر دیگر نیز در اعتراض از سالن خارج شدند. پولانسکی در مراسم حضور نداشت. او روز پنجشنبه اعلام کرد اگر به مراسم برود معترضان فمینیست او را تکه‌تکه می‌کنند. روز جمعه آلن گولدمن تهیه‌کننده و ژان دوژاردن ستاره فیلم نیز اعلام کردند در مراسم شرکت نمی‌کنند. گولدمن در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، افزایش نوع بیان و رفتار نامناسب و خشن نسبت به پولانسکی را دلیل تصمیم خود عنوان کرد.

پولانسکی 87 ساله که تابعیت فرانسوی و لهستانی دارد و پس از فرار از آمریکا در 1978 در پاریس زندگی می‌کند، امسال بار دیگر به تجاوز متهم شد، این بار توسط ولانتین مونی بازیگر فرانسوی. این اتهام در کنار چند اتهام دیگر علیه او در سال‌های اخیر قرار می‌گیرد، همین‌طور پرونده سامانتا گیمر 13 ساله که باعث شد پولانسکی در چهار دهه گذشته فراری باشد. آنچه این بار تفاوت داشت این بود که اتهام جدید تنها چند روز پیش از آغاز اکران "یک افسر و یک جاسوس" مطرح شد که بحث‌هایی داغ و گسترده درباره این که اصلاً باید این فیلم را دید یا بایکوت کرد، به همراه داشت.

درنهایت چند گروه فمینیست شب گذشته با تجمع بیرون سالن سال پلیل، محل برگزاری مراسم جوایز سزار اعتراض خود را به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فرانسه نشان دادند.

درام تاریخی "یک افسر و یک جاسوس" درباره "ماجرای دریفوس" در قرن نوزدهم است، یک افسر توپخانه یهودی ارتش فرانسه که در 1894 به‌اشتباه و به دلایل یهودستیزانه به جرم دادن اطلاعات محرمانه ارتش فرانسه به سفارت آلمان مجرم شناخته شد. این فیلم امسال در جشنواره فیلم ونیز جایزه بزرگ هیئت داوران را برد و در جوایز لومیر نیز برنده جایزه بهترین کارگردان شد.

در دیگر بخش‌ها، انایی دوموستیه برای بازی در نقش یک فیلسوف جوان بسیار توانا در فیلم "آلیس و شهردار" به کارگردانی نیکلا پاریزر جایزه سزار بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. رشدی زم نیز برای بازی در نقش یک سروان پلیس در درام جنایی "Oh Mercy!" به کارگردانی آرنو دپلشان برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد.

لینا خضری برای بازی در فیلم "Papicha" به کارگردانی مونیا مدور جایزه سزار بهترین بازیگر زن تازه‌کار را گرفت. او در این فیلم که امسال نماینده الجزایر در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی بود، نقش نجمه یک دختر دانشجوی 18 ساله در دهه 1990 را بازی می‌کند که به دنیای مد علاقه دارد و حاضر نیست اجازه بدهد وقایع تراژیک جنگ داخلی در الجزایر، او را از داشتن یک زندگی عادی محروم کند. "Papicha" جایزه سزار بهترین فیلم اول را نیز برای مدور به همراه داشت. مدور 42 ساله متولد مسکو در روسیه است.

"La Belle Epoque" که 11 نامزدی کسب کرده بود، جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را برای نیکلا بودوس، جایزه بهترین بازیگر زن مکمل را برای فنی اردان و جایزه بهترین طراحی صحنه برای استفان رزنبوم به همراه داشت. این کمدی رمانتیک درباره مردی است که می‌کوشد با استفاده از یک سرویس که به او اجازه می‌دهد در گذشته زندگی کند، از مشکلات زندگی خود فرار کند.

سوان ارلو برای بازی در نقش یک قربانی کودک‌آزاری در "به لطف خدا" جایزه سزار بهترین بازیگر مرد مکمل را از آن خود کرد.

"پرتره یک بانو در آتش" به کارگردانی سلین سیاما که 10 نامزدی داشت تنها در بخش بهترین فیلمبرداری برای کلر ماتون برنده شد. جایزه بهترین فیلم انیمیشن به "بدنم را از دست دادم" به کارگردانی ژرمی کلاپن رسید و این فیلم جایزه بهترین موسیقی (دن لوی) را هم گرفت.

"ام" به کارگردانی یولاند زوبرمن که مکاشفه‌ای درباره آزار جنسی در یک اجتماع ارتدکس در اسرائیل است، بهترین فیلم مستند معرفی شد و جایزه بهترین فیلم خارجی نیز به فیلم برنده اسکار "انگل" ساخته بونگ جون هو رسید.

آکادمی مطبوعات خارجی فرانسه در 1995 تشکیل شد و در حال حاضر حدود 100 روزنامه‌نگار و خبرنگار از 20 کشور عضو آن هستند.

اوایل این ماه اعضای هیئت مدیره آکادمی سزار در اعتراض به نبود تنوع بین نامزدهای این دوره جوایز سزار و نبود شفافیت بخصوص شفافیت مالی در درون آکادمی به‌طور دسته‌جمعی استعفا دادند. استعفای هیئت مدیره پس از آن بود که حدود 400 نفر از سینماگران فعال فرانسه در نامه‌ای سرگشاده به نشریه لوموند، رهبری آکادمی را ناکارآمد توصیف کردند. آکادمی اعلام کرد بعد از برگزاری جوایز سزار برای انتخاب هیئت مدیره جدید، مجمع عمومی برگزار خواهد کرد.

فهرست برندگان جوایز سزار 2020 به این شرح است:

بهترین فیلم: "بینوایان" (Les Misérables) به کارگردانی لاد لی

بهترین کارگردان: رومن پولانسکی برای "یک افسر و یک جاسوس" (An Officer and A Spy)

بهترین بازیگر مرد: رشدی زم برای "Oh Mercy!"

بهترین بازیگر زن: انایی دوموستیه برای "آلیس و شهردار" (Alice and the Mayor)

بهترین بازیگر مرد مکمل: سوان ارلو برای "به لطف خدا" (By the Grace of God)

بهترین بازیگر زن مکمل: فنی اردان برای "La Belle Époque"

بهترین بازیگر مرد تازه‌کار: الکسیس ماننتی برای "بینوایان"

بهترین بازیگر زن تازه‌کار: لینا خضری برای "Papicha"

بهترین فیلم اول: "Papicha" به کارگردانی مونیا مدور

بهترین فیلمبرداری: کلر ماتون برای "پرتره یک بانو در آتش" (Portrait of a Lady on Fire)

بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: "La Belle Époque" نوشته نیکلا بودوس

بهترین فیلمنامه اقتباسی: "یک افسر و یک جاسوس" نوشته رومن پولانسکی و رابرت هریس

بهترین طراحی صحنه: استفان رزنبوم برای "La Belle Époque"

بهترین طراحی لباس: پاسکالین شاوان برای "یک افسر و یک جاسوس"

بهترین موسیقی: دن لوی برای "بدنم را از دست دادم" (I Lost My Body)

بهترین تدوین: فلورا وولپلی‌یر برای "بینوایان"

بهترین صدا: نیکلای کانتن، توما دژونکر، رافائل موترد، اولیویه گوانارد و راندی توم برای "سوت گرگی" (The Wolf's Call)

بهترین فیلم خارجی: "انگل" (Parasite) به کارگردانی بونگ جون هو

بهترین فیلم انیمیشن: "بدنم را از دست دادم" به کارگردانی ژرمی کلاپن

بهترین فیلم مستند: "ام" (M) به کارگردانی یولاند زوبرمن