سرویس سینمایی هنرآنلاین: ملکه رنجبر بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون روز پنجشنبه در بیمارستان کسری تهران از دنیا رفت. او 88 ساله بود.

موسسه هنرمندان پیشکسوت به نقل از سید عباس عظیمی مدیرعامل موسسه، خبر درگذشت خانم رنجبر را اعلام کرد و فقدان او را به تنها فرزندش فریبرز ایروانیان، پیشکسوتان و جامعه هنری تسلیت گفت.

ملکه رنجبر متولد ششم شهریور 1310 در رشت بود. او فرزند عبادالله رنجبر هنرمند و از اولین پایه‌گذاران تئاتر بود. پدر او به خاطر اجرای تئاتری سیاسی به همدان تبعید شد. رنجبر بازیگری را نزد پدر آموخت. او از سن شش سالگی با ایفای نقش کوزت در نمایش "بینوایان" فعالیت خود را آغاز کرد سپس در سال 1327 به تهران عزیمت کرد و به ادامه بازیگری در تئاتر سعدی پرداخت.

"برای شرف"، "همسایه مزاحم"، "دزد طبقه اول"، "آرشین مالالان"، "انگشتر مفقود"، "بی‌گناه"، "سرگذشت فابریو"، "شب‌نشینی ادامه دارد"، "خروس بی‌محل"، "شکم‌پرست" و "مهرویان اسیر" از دیگر نمایش‌هایی بود که رنجبر در آن‌ها به ایفای نقش پرداخت.

او از اوایل دهه 1330 وارد دنیای سینما شد و در پیش از انقلاب در بیش از 10 فیلم بازی کرد. او با وقفه‌ای حدوداً 25 ساله به سینمای ایران بازگشت و در فیلم‌هایی چون "بانی چاو"، "مرد بارانی"، "نان، عشق و موتور 1000"، "سوغات فرنگ" و "پسر آدم، دختر حوا" مقابل دوربین رفت. آخرین فیلم او "گناهکاران" (1391) بود.

رنجبر از اولین بازیگران زن در بدو تأسیس تلویزیون بود و با اجرای برنامه‌های زنده به همکاری با آن سازمان پرداخت و در سال 1335 کار در رادیو را شروع کرد. او بعد از انقلاب نیز در تلویزیون نیز حضوری بسیار فعال داشت و در سریال‌هایی چون "زیر گنبد کبود"، "خانه به خانه"، "تهران 11–595 ج 48"، "داستان یک شهر"، سه فصل "زیر آسمان شهر"، "آشپزباشی" و "سایه‌روشن" بازی کرد.

رنجبر در چند سال اخیر به دلیل بیماری قلبی، دیابت، پارکینسون و مشکل نارسایی حرکتی، به‌دفعات در بیمارستان بستری می‌شد.

هنرآنلاین درگذشت این هنرمند پیشکسوت را به خانواده او و اهالی هنر تسلیت می‌گوید.