سرویس سینمایی هنرآنلاین: روز یکشنبه تریلر معمایی "اوندینه" (Undine) تازه‌ترین ساخته کریستیان پتزولد کارگردان 59 ساله آلمانی به‌عنوان یکی از 18 رقیب جایزه خرس طلایی این دوره جشنواره برلین در بخش مسابقه بین‌الملل نمایش داده شد.

پائولا بیر، فرانتز روگوفسکی، مریم زارع بازیگر ایرانی، یاکوب ماچنتز و آن راته-پوله در فیلم 90 دقیقه‌ای "اوندینه" بازی می‌کنند که تولید مشترک آلمان و فرانسه و یکی از چهار فیلم آلمانی بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره برلین است. این فیلم با داستانی امروزی، برداشتی تازه از اوندینه، الهه دریایی در اساطیر یونان و رم است که فقط از راه ازدواج با انسان و زاییدن بچه او صاحب روح می‌شود.

بیر در فیلم نقش اوندینه یک تاریخ‌دان برازنده و شیک را بازی می‌کند که در برلین راهنمای یک موزه است. او همچنین سخنران یک نمایشگاه توسعه شهری است و از تاریخ معماری این شهر می‌گوید. وقتی یوهانس (ماچنتز) دوست‌پسر اوندینه به خاطر زنی دیگر او را ترک می‌کند، اسطوره اوندینه او را گیر می‌اندازد. اکنون اوندینه باید مردی را که به او خیانت کرده است، بکشد و به آب برگردد، جایی که زمانی از آن فراخوانده شد. اوندینه می‌کوشد خود را از این طلسم رها کند و سرنوشت دیگری را برای خود رقم بزند. او بلافاصله بعد از جدایی با مردی غریبه به نام کریستوف (روگوفسکی) که یکی از حاضران در سخنرانی او بود، آشنا می‌شود. خیلی زود بین اوندینه و کریستوف که یک غواص است، رابطه‌ای پرشور شکل می‌گیرد، تا این که کریستوف متوجه می‌شود اوندینه از چیزی فراری است و...

پتزولد دو سال پیش تریلر "عبور" با بازی بیر و روگوفسکی را در بخش مسابقه بین‌الملل برلیناله داشت. "اوندینه" پنجمین فیلم او در بخش مسابقه بین‌الملل برلین است. پتزولد در 2012 برای "باربارا" برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان جشنواره برلین شد. "موقعیتی که در آن قرار دارم" (2000)، "چیزی برای یادآوری من" (2001)، "وولفسبورگ" (2002)، "اشباح" (2004) و "ققنوس" (2014) از دیگر ساخته‌های اوست.

"همه مرده‌ها" (All the Dead Ones) به کارگردانی کائتانو گوتاردو و مارکو دوترا دیگر فیلمی بود که روز یکشنبه در بخش مسابقه بین‌الملل برلیناله نمایش داده شد. ماووسی تولانی، کلاریسا کیسته، کارولینا بیانکی، تایا پرز و آگیی اوگوستو بازیگران این فیلم هستند که تولید مشترک برزیل و فرانسه است.

"همه مرده‌ها" اولین همکاری مشترک گوتاردو و دوترا است که هر یک به‌تنهایی با فیلم‌هایی چون "استخوان‌های تو" و "چشمان تو" (به کارگردانی گوتاردو) و "رفتار پسندیده" (به کارگردانی دوترا) مورد توجه قرار گرفتند.

داستان فیلم جدید آن‌ها در سائو پائولو در فاصله سال‌های 1899 تا 1900، چند سال بعد از لغو برده‌داری در برزیل روی می‌دهد. بخش زیادی از داستان در خانه ایزابل (پرز)، همسر سالخورده و مریض‌احوال صاحب یک مزرعه قهوه اتفاق می‌افتد که عملاً هیچ‌وقت خانه نیست. ایزابل با دو دخترش زندگی می‌کند؛ ماریا (کیسته) که راهبه است و آنا (بیانکی) یک دختر جوان آشفته، رنگ‌پریده و به‌نوعی تسخیرشده که دوست دارد تمام روز پیانو بزند. بعد از مرگ جوزفینا خدمتکار سیاه‌پوست خانواده، آنا و ایزابل می‌کوشند اینا (تولانی) را که قبلاً یک برده بوده است، راضی کنند برای درمان مادرشان یک آیین آفریقاییِ باستانی را اجرا کند.

روبرتو بنینی با "پینوکیو" به برلیناله آمد

روز گذشته همچنین "پینوکیو" (Pinocchio) تازه‌ترین ساخته ماتیو گارونه کارگردان تحسین‌شده ایتالیایی با بازی روبرتو بنینی بازیگر برنده اسکار، در بخش نمایش‌های ویژه برلیناله به نمایش درآمد و با استقبال روبرو شد. بنینی در اقتباس سینمایی گارونه از داستان محبوب کارلو کولودی که اولین بار در 1883 منتشر شد، در نقش ژپتو ظاهر شده است. این اولین نقش‌آفرینی بنینی در یک فیلم بعد از "تقدیم به رم با عشق" در 2012 است.

فدریکو یلاپی در این فیلم که در ایتالیا فیلمبرداری شد، نقش پینوکیو عروسک چوبی را بازی می‌کند که جاندار می‌شود. روکو پاپالیو (گربه)، ماسیمو چکرینی (روباه) و مارین وکت (پری) دیگر بازیگران فیلم 124 دقیقه‌ای "پینوکیو" هستند که تولید مشترک ایتالیا، فرانسه و بریتانیا است. روایت گارونه از قصه "پینوکیو" بی‌شباهت با هر نسخه استودیویی آمریکایی و تلفیقی از حال و هوای یک فیلم کودکانه و فیلمی با موضوع بزرگسالان است، ضمن این که داستان آن با نسخه انیمیشن 1940 شرکت دیزنی خیلی تفاوت دارد.

گارونه "پینوکیو" را از روی فیلمنامه‌ای نوشته خودش و ماسیمو چکرینی و با اقتباس از کتاب کلاسیک کولودی کارگردانی کرده است. کتاب نویسنده ایتالیایی به 240 زبان در دنیا ترجمه شده و یکی از 50 کتاب پرفروش تاریخ است.

فیلم گارونه شامل حیوانات و مخلوقات فانتزی است که با چهره‌پردازی مارک کولیه چهره‌پرداز برنده دو جایزه اسکار ("هتل بزرگ بوداپست" و "بانوی آهنین") جان گرفته‌اند. او این کار را با همکاری ریچل پنفولد سوپروایزر جلوه‌های تصویری ("بازگشته" و"اطلس ابر") انجام داده است. "پینوکیو" تولید مشترک شرکت‌های آرکیمده فیلمز، رای سینما، لو پاکت و رکوردد پیکچر کامپنی است.

Pinocchio

"پینوکیو"

پیتر بردشو منتقد فیلم مجله گاردین به "پینوکیو" از پنج ستاره چهار ستاره داد و حال و هوای آن را بسیار شبیه به نسخه کولودی دانسته است.

بنینی که در 1998 با فیلم "زندگی زیباست" برنده جوایز اسکار بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم بلند بین‌المللی شد، خود در سال 2002 از روی داستان "پینوکیو" فیلمی سینمایی را کارگردانی و در آن بازی کرد. آن فیلم را شرکت میرامکس با بودجه‌ای سنگین تولید کرد، اما فیلم در آمریکا به لحاظ تجاری شکست خورد. منتقدان دوبله انگلیسی فیلم و انتخاب بنینی برای نقش پینوکیو جوان را مورد انتقاد قرار دادند. "پینوکیو" اکنون در وبسایت راتن تومیتوز، صفر درصد نظر مثبت منتقدان را دارد. نسخه اصلی در ایتالیا موفق‌تر بود و برنده دو جایزه داوید دی دوناتلو شد.

"پینوکیو" اولین فیلم گارونه بعد از "مرد سگی" در 2018 است که نماینده ایتالیا در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی بود و اولین بار در دنیا ماه مه امسال در بخش مسابقه رسمی هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن روی پرده رفت. گارونه 51 ساله در 2008 برای فیلم خشن "گومورا" درباره نفوذ گسترده مافیا در جنوب ایتالیا، برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره کن شد. فیلم او به نمایندگی از ایتالیا به اسکار معرفی شد، اما نتوانست نامزد شود. "گومورا" به خاطر تصویری که از جنایت مدرن در ایتالیا ترسیم کرد، فیلمی ساختارشکن بود و راه را برای فیلمسازان بعد خود باز کرد. فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب شد و در جشنواره‌های اروپایی جوایز متعدد کسب کرد. "مومیاگر" (2002)، "واقعیت" (2012) و "قصه قصه‌ها" (2015) از دیگر ساخته‌های گارونه است.

نمایش دو فیلم ایرانی در جشنواره برلین

روز یکشنبه در عین حال، فیلم 14 دقیقه‌ای "بادبادک‌ها" ساخته سید پیام حسینی در بخش نسل Kplus و فیلم بلند سینمایی "یلدا" به کارگردانی مسعود بخشی در بخش مسابقه نسل 14plus روی پرده رفتند.

The Kites

"بادبادک‌ها"

"بادبادک‌ها" تولید شرکت پریا فیلم حقیقت با تهیه‌کنندگی مشترک سید پیام حسینی و محسن محمدی شاشا است. فیلم درباره سرکوت پسربچه‌ای مرزنشین است که عاشق دختری در آن‌طرف مرز می‌شود. او تلاش می‌کند به‌واسطه بادبادک گمشده دختر که به این طرف مرز افتاده است با او ارتباط برقرار کند.

"یلدا" درباره زنی جوان است که به دلیل قتل شوهرش به مرگ محکوم شده است. او در شب یلدا به استودیو برنامه تلویزیونی پربیننده "لذت عفو" آورده می‌شود تا توسط تنها فرزند مقتول بخشیده شود. فرشته صدر عرفایی، بهناز جعفری، بابک کریمی، آرمان درویش، صدف عسگری بازیگران این فیلم هستند که به‌تازگی در جشنواره فیلم ساندنس در بخش مسابقه فیلم‌های داستانی سینمای جهان، برنده جایزه بزرگ داوران شد.

"یلدا" با نام کامل "یلدا: شبی برای بخشش" تولید مشترک ایران، فرانسه، آلمان، سوئیس، لوکزامبورگ و لبنان است و علی مصفا با مشارکت موسسه فرهنگی مستقل بن گاه (مسعود و محمود بخشی) و بنیاد سینمایی فارابی آن را تهیه کرده است. بخشی 46 ساله کارگردان مستند "تهران انار ندارد" و فیلم سینمایی "یک خانواده محترم" است.

هفتادمین جشنواره فیلم برلین 20 فوریه تا 1 مارس (1 تا 11 اسفند) برگزار می‌شود.