سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم آمریکایی "اولین گاو" (First Cow) به کارگردانی کلی رایکارت کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی و "شوری اشک‌ها" (The Salt of Tears) ساخته فیلیپ گارل کارگردان و فیلمنامه‌نویس پرکار فرانسوی روز شنبه در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمدند. این دو اثر جزو 18 فیلمی هستند که امسال در شانس دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای را دارند.

فیلمنامه "اولین گاو" را رایکارت و جاناتان ریموند رمان‌نویس آمریکایی از روی رمان "نیمه عمر" (2004) اثر ریموند نوشته‌اند. جان ماگارو، اوراین لی، توبی جونز، یوئن برمنر، آلیا شوکت و رنه اوبرژونوا در تازه‌ترین ساخته رایکارت بازی کرده‌اند.

داستان فیلم در دهه 1820 روی می‌دهد و درباره "کوکی" فیگوویتز، یک آشپز ماهر (با بازی ماگارو) است که به غرب آمریکا سفر می‌کند و در اورگن عضو گروهی می‌شود که کارشان تجارت پوست حیوانات است. او با یک کارگر مهاجر چینی (لی) به نام کینگ لو که رویاهای خودش را دنبال می‌کند دوست می‌شود. این دو آرزو دارند پولدار شوند و طبعاً برای این کار به سرمایه اولیه نیاز دارند. لو به این اشاره می‌کند که یک گاو به منطقه رسیده است: اولین گاو، و این حیوان به شکلی عجیب توجه‌ها را به خود جلب کرده است. این گاو متعلق به یک مرد انگلیسی ناتوان و عجیب و غریب (جونز) است. اینجاست که نقشه‌ای به ذهن دو مرد آواره می‌رسد: این که در دل شب یواشکی به علفزار بروند و از شیر این گاو برای درست کردن کیک‌های روغنی استفاده کنند. کار آن‌ها می‌گیرد و...

"اولین گاو" اولین بار در دنیا اوت 2019 در جشنواره‌ فیلم تلیوراید نمایش داده شد و بعد در جشنواره فیلم نیویورک نیز روی پرده رفت.

First Cow

"اولین گاو"

کلی رایکارت متولد 1964 در فلوریدا است. او در 1994 اولین فیلم بلند داستانی خود "River of Grass" را ساخت و بعد از این فیلم تا سال‌ها در قالب سازنده فیلم‌های کوتاه فعالیت می‌کرد. رایکارت در 2006 با "خوشی‌های قدیمی" به دنیای فیلم بلند داستانی برگشت. آن فیلم نیز مانند "اولین گاو" از روی داستانی نوشته ریموند ساخته شد. فیلم‌های رایکارت در جشنواره‌های سینمایی زیادی به نمایش درآمده‌اند و جوایز بسیاری دریافت کرده‌اند. "وندی و لوسی" (2008)، "راه میان‌بر میک" (2010)، "حرکت‌های شبانه" (2013) و "زنان خاص" (2016) از دیگر ساخته‌های کارگردان و فیلمنامه‌نویس 56 ساله است که امسال یکی از داوران بخش مسابقه اصلی هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن بود.

"شوری اشک‌ها" فیلیپ گارل برخلاف "اولین گاو" برای اولین بار در دنیا در برلیناله روی پرده رفت. لوگن آنتوفرمو، علیه عمامره، آندره ویلمس، لوییز شوویوت و سهیله یعقوب در این فیلم سیاه و سفید 100 دقیقه‌ای بازی می‌کنند که تولید مشترک فرانسه و سوئیس است.

"شوری اشک‌ها" فیلمی درباره احساس وحشت و نگرانی و عشق نافرجام و درباره لوک یک کابینت‌ساز جوان شهرستانی (با بازی آنتوفرمو) است که به پاریس سفر می‌کند تا در آزمون ورودی یک موسسه آموزش عالی شرکت کند. راه او با زنی جوان به نام جمیله (عمامره) یکی می‌شود و...

فیلمنامه "شوری اشک‌ها" را گارل با همکاری ژان-کلود کَریِر فیلم‌نامه‌نویس هم‌وطن خود نوشته است. این فیلم بیست و هشتمین فیلم بلند داستانی گارل 71 ساله است که از 1964 تاکنون حضوری فعال در دنیای سینما دارد. او که متولد 1948 است، تا پیش از آن که در 1967 اولین فیلم بلند داستانی خود با عنوان "Marie pour mémoire" را کارگردانی کند کلی فیلم کوتاه ساخت.

برای اولین بار است که گارل با یک فیلم در بخش مسابقه جشنواره فیلم برلین رقابت می‌کند، هرچند پیش از این چهار فیلم او در برلیناله در بخش جنبی فروم نمایش داده شده است.

در مقابل، گارل یکی از چهره‌های ثابت جشنواره فیلم کن است. فیلم قبلی او "عاشق برای یک روز" در 2017 در چهل و نهمین دوره دو هفته کارگردانان جشنواره کن جایزه SACD جامعه نویسندگان و آهنگسازان دراماتیک را دریافت کرد. "در سایه زنان" (2014) دیگر ساخته او نیز در بخش دو هفته کارگردانان روی پرده رفت. "آن تابستان" (2011) و "حسادت" (2013)، دو فیلم اخیر دیگر او در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم ونیز حضور داشتند.

نمایش فیلم ایرانی "نامو (بیگانه)" در بخش فروم

روز گذشته همچنین "نامو (بیگانه)" نخستین تجربه کارگردانی نادر ساعی‌ور از ایران در بخش جنبی فروم جشنواره برلین نمایش داده ‌شد. این فیلم به تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر و طهورا ابوالقاسمی و سرمایه‌گذاری نوید محمدزاده و پژمان بازغی تولید شده است.

بختیار پنجه‌ای، سویل شیرگیر، نادر مهدی‌لو، ناصر هاشمی، هادی افتخارزاده، فیروز عاقلی و تارا آقاجانی بازیگران فیلم "نامو (بیگانه)" هستند. داستان درباره معلمی به نام بختیار است که به شهری در منطقه‌ای کردنشین منتقل می‌شود. او به کمک خانواده‌اش می‌کوشد در این محیط جدید جا بیفتد، اما...

ساعی‌ور فیلمنامه "نامو (بیگانه)" را با همکاری جعفر پناهی نوشت و پناهی فیلم او را تدوین نیز کرد.

The Alien

"نامو (بیگانه)"

سایر عوامل فیلم "نامو (بیگانه)" عبارتند از مدیر فیلمبرداری: وحید بیوته، تدوین: جعفر پناهی، صدابردار: عبدالرضا حیدری، صداگذار: حسین قورچیان، مدیرتولید: سامان ایرانزاده، دستیار کارگردان: امیر اطمینان و مدیر روابط عمومی: علی پاکزاد.

ساعی‌ور متولد 1975 در تبریز است. او کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و از 1990 وارد حوزه ساخت فیلم کوتاه شد. او در موسسه‌ها و دانشگاه‌های مختلف تدریس می‌کند.

امسال به‌جز "نامو (بیگانه)"، دو فیلم بلند ایرانی دیگر نیز در برلیناله حضور دارند. "شیطان وجود ندارد" ساخته محمد رسول‌اف در بخش مسابقه بین‌الملل رقابت می‌کند و "یلدا" به کارگردانی مسعود بخشی در بخش مسابقه نسل 14plus حضور دارد. دو فیلم کوتاه نیز برای رقابت در بخش نسل انتخاب شده‌اند: "اسب سفید بالدار" به کارگردانی مهیار ماندگار در بخش نسل 14plus و "بادبادک‌ها" ساخته سید پیام حسینی در بخش نسل Kplus.

هفتادمین جشنواره فیلم برلین 20 فوریه تا 1 مارس (1 تا 11 اسفند) برگزار می‌شود.

علی افتخاری