سرویس سینمایی هنرآنلاین: با شیوع بیماری کرونا ویروس در کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی اطلاعیه‌ای از لغو کلیه برنامه‌های فرهنگی و هنری در کشور خبر داد.

روز گذشته در اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته شد: "نظر به توصیه‌های اکید بهداشتی در شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری و به‌منظور صیانت از سلامت آحاد جامعه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از همکاری صنوف مرتبط به اطلاع عموم می‌رساند: تمامی برنامه‌های هنری و سینمایی در سالن‌های سراسر کشور تا پایان هفته جاری (12 اسفند) تعطیل می‌شود. بدیهی است تداوم این وضعیت منوط به بررسی مجدد شرایط و اخذ نظر مراجع ذی‌صلاح خواهد بود."

پیرو انتشار این اطلاعیه، خبر  تعطیلی سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت‌های موسیقی  در بسیاری از رسانه‌ها منعکس شد و بخش‌های خبری رسانه ملی نیز این خبر را مخابره کردند، اما این خبر و تعطیلی سالن‌های سینمایی در حالی‌که این روزها سخت درگیر بحث اکران نوروزی و انتخاب فیلم‌های نوروز هستند، با واکنش غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش مواجه شد که در گفت‌وگویی اعلام کرد اطلاعیه وزارت ارشاد شامل "اکران سینماها" نمی‌شود و بلیت‌فروشی فیلم‌ها طبق برنامه ادامه خواهد داشت. در این میان تنها پردیس‌ سینمایی "چارسو" مستقلاً با صدور اطلاعیه اعلام کرد که تا پایان هفته تعطیل خواهد بود.

اما پس از صحبت‌های فرجی درباره این اطلاعیه سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و رئیس شورایعالی اکران، در واکنش به این فضای خبری و ابهامات به‌وجود آمده درباره مصداق بیانیه وزارت ارشاد گفت: ما در سازمان سینمایی، پیرو اعلام نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متقاضی تعطیلی سینماهای کشور تا پایان هفته جاری هستیم ولی از آنجایی که می‌خواهیم این اتفاق در فرآیند تصمیم‌گیری صنفی اتفاق بیفتد، به مدیرکل نمایش سازمان پیشنهاد کرده‌ایم  یکشنبه در جلسه شورای صنفی نمایش این موضوع را با تأکید بر پیشنهاد ارشاد مبنی‌بر تعطیلی مطرح کند.

طباطبایی‌نژاد با تأکید مجدد بر اینکه "پیشنهاد سازمان سینمایی تعطیلی سینماها تا پایان هفته است" ادامه داد: به دلیل رعایت حداکثر شرایط ایمنی برای مردم و مخاطبان سینما بهتر است که این تصمیم گرفته شود.

این مدیر سینمایی در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعیه وزارت ارشاد در زمینه "تعطیلی سینماها" الزام‌آور نبوده است هم توضیح داد: خیر. آن اطلاعیه جنبه پیش‌دستانه‌ در راستای اعلام نظر وزارت ارشاد داشته است، اما ترجیح می‌دهیم تصمیم‌گیری درباره تعطیلی سینماها از مسیر صنفی اتفاق بیفتد.

در ادامه محسن امیریوسفی رئیس شورای صنفی نمایش نیز در پی صحبت‌های فرجی گفت: حرف‌های سخنگوی محترم شورای صنفی نمایش به درستی منتقل نشده است. بحث تعطیلی سینماها در حوزه اختیارات  شورای صنفی نمایش نیست و به وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی بحث سلامت مردم و خانواده‌ها مهمترین مسئله است و امیدواریم تصمیم درستی در این زمینه اتخاذ گردد.

فرجی امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره خروجی جلسه امروز یکشنبه ۴ اسفند ماه این شورا گفت: بر اساس مصوبه امروز شورای صنفی نمایش و پیرو اطلاعیه روز گذشته وزارت ارشاد، تمامی سینماهای کشور از امروز تا پایان هفته جاری به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تعطیل خواهند بود.

فرجی تأکید کرد: پس از پایان این زمان هم ادامه فعالیت سینماها با اجازه از مراجع ذی صلاح اتفاق می‌افتد. چرا که سلامتی مردم برای ما در اولویت قرار دارد. کسانی که برای امروز و فردا از طریق سایت سینما تیکت بلیت خریداری کرده بودند، امکان برگشت پول آن‌ها وجود دارد و این سامانه باید پول آنها را برگرداند.

او در پایان گفت: شورای صنفی نمایش برای فیلم‌های در حال اکران و فیلم‌هایی که در نوبت اکران هستند و از این تعطیلات متضرر می‌شوند، حتماً هفته‌های جبرانی در نظر می‌گیرد و برای ضرر آنها تصمیمی اتخاذ می‌کند.

بر همین اساس با توجه به شرایط ویژه پیش آمده در کشور، کلیه برنامه‌های فرهنگی و هنری ا زجمله کنسرت‌های موسیقی، تئاترهای روی صحنه، فیلم‌های در حال اکران و کلیه مسابقات ورزشی به زمانی دیگر موکول شدند و تا رسیدن به شرایط مطلوب این وضعیت ادامه خواهد یافت.