سرویس سینمایی هنرآنلاین: مهرداد خوشبخت کارگردان امسال و در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با فیلم "آبادان یازده 60" حضور یافت و توانست تندیس زرین حاج قاسم سلیمانی را در اختتامیه جشنواره و همچنین جایزه ویژه بنیاد شهید و امور ایثارگران را در بخش تجلی اراده ملی از آن خود کند.

قصه این فیلم درباره رادیو آبادان است که در زمان جنگ و روزهای ابتدایی حمله عراق به ایران و ازخودگذشتگی که مردم آبادان داشتند، نقش جدی و مؤثری داشته است. در این فیلم علیرضا کمالی، نادر سلیمانی، حسن معجونی، ویدا جوان، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی، رضا مسعودی و یاسین مسعودی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

خوشبخت در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تغییرات احتمالی نسخه اکران این فیلم نسبت به نسخه نمایش داده‌شده در جشنواره گفت: پس از بازخوردهایی که در ایام جشنواره داشتیم، این روزها در حال تدوین مجدد فیلم هستیم و حدود 20 درصد نسبت به آنچه در جشنواره به نمایش درآمد تغییر خواهیم داشت.

آبادان یازده 60

او درباره چرایی انتخاب این سوژه و پرداختن به موضوع جنگ بیان کرد: برای من سوژه و نوع نگاهم به این موقعیت جذاب بود. بعد از گذشت 30 سال از پایان جنگ وقت آن رسیده است تا به موضوعاتی بپردازیم که کمتر در طی این سال‌ها به آن‌ها پرداخته شده است و این اتفاق اهمیت داشت تا مردم با سینمای جنگ و دفاع مقدس آشتی کنند. خوشبختانه در زمان اکران‌های مردمی نشان داده شد که مردم مخاطب سینمای جنگ و دفاع مقدس هستند و به تماشای این آثار می‌نشینند.

این کارگردان همچنین درباره مابه‌ازاهای بیرونی کاراکترهای فیلم نیز توضیح داد: در زمان جنگ من نوجوان بودم، هم خودم و هم اطرافیانم درباره آدم‌هایی که در آن زمان ازخودگذشتگی کردند می‌شنیدم و می‌دیدم. همه آدم‌ها در زمان جنگ این‌گونه بودند و چون تعدادشان زیاد بود و ما باید از تعداد کمی بازیگر استفاده می‌کردیم، بنابراین هر کاراکتر نماینده چندین شخصیت واقعی است که خصوصیاتشان را در یک کاراکتر جمع کرده‌ایم.

خوشبخت در پاسخ به این سؤال که آیا فیلمنامه اولیه با آنچه امروز در قالب تصویر به نمایش درآمده است تغییراتی داشته یا خیر، اظهار کرد: شرایط تولید، محدودیت بودجه و شرایط اجرا که بخش اعظمی از آن دست ما نبود و همچنین عجله برای رساندن فیلم به جشنواره باعث شد تا حدود 30 درصد فیلمنامه تغییر کند. به هر حال فیلمسازی کار سختی است و کار جنگی ساختن سخت‌تر است.

پوستر فیلم آبادان یازده 60

او در ادامه درباره میزان حمایت ارگان‌ها و نهادها در حمایت از فیلم‌های جنگی گفت: آمار فیلم‌های دفاع مقدس نشان از این موضوع دارد. ما درباره جنگ و دفاع مقدس حرف می‌زنیم، هفته‌ای را برای پاسداشت دفاع مقدس در نظر گرفته‌ایم و ارگان‌های بسیاری در این زمینه داریم که می‌توانند از آثار حمایت کنند، اما در جشنواره امسال تنها یک فیلم دفاع مقدسی داشتیم که آن‌هم با کمترین هزینه تولید شده است. دلیل این اتفاق نیز نبود فیلمساز است. ما سوژه‌های بسیاری در این عرصه داریم، اما به دلیل سختی‌های بسیار کسی به سراغ آن نمی‌رود. ضمن این که بازاری در اکران وجود ندارد. ارگان‌ها صرفاً تولید برایشان اهمیت دارد و به پخش فیلم فکر نمی‌کنند. متأسفانه این نبود بازار نیز تلقینی است که از سوی پخش‌کنندگان وارد می‌شود که فیلم جنگی فروش ندارد. در حالی که اگر ما سوار موج استقبال از آثار جشنواره شویم و همان تبلیغی که برای فیلم‌های دیگر می‌شود، برای آثار دفاع مقدس شود، ما نیز می‌توانیم فروش خوبی در اکران داشته باشیم. شاید فیلم ما به‌اندازه فیلم کمدی فروش نداشته باشد، اما به هر حال به‌اندازه خودش فروش خواهد داشت، همان‌طور که فیلم‌های اجتماعی نیز این‌گونه هستند. اگر قرار به نقد نفروختن فروش فیلم‌های دفاع مقدس باشد، باید فیلم‌های اجتماعی نیز نقد شوند. مگر چند فیلم پرفروش در حوزه اجتماعی داریم. مافیای پخش تلقین می‌کند و شرایطی برای فروش مناسب فیلم‌های اینچنینی فراهم نمی‌کند و این خودزنی است.

کارگردان فیلم"عقاب صحرا" درباره بحث قرعه‌کشی اکران فیلم‌ها نیز عنوان کرد: به نظرم با این کار به‌جای اینکه عدالتی برقرار شود بیشتر در حق فیلم‌ها ظلم می‌شود. چون نمی‌توانیم به بحث اکران فیلم‌ها نظم بدهیم اصل صورت مسئله را حذف می‌کنیم تا صدای کسی درنیاید. در قرعه‌کشی ممکن است سه فیلم کمدی هم‌زمان اکران شوند یا زمان مناسبی برای اکران یک فیلم در نظر گرفته نشود که این هم به فیلم و هم به فروش آن در سینما ضربه می‌زند. ما به‌جای این که به عقلمان رجوع کنیم از شانس استفاده می‌کنیم. در شرایط فعلی که دعواست می‌گویند قرعه‌کشی بهترین راه حل است، چون همواره از ورود به راه‌حل‌های سخت فراری هستیم.