سرویس سینمایی هنرآنلاین: مهدی اصغری ازغدی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی "تنفس مصنوعی" به تهیه‌کنندگی علی لدنی است که به‌تازگی پروانه ساخت دریافت کرده است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فیلم توضیح داد: پیش‌تولید فیلم آغاز شده و بهار 99 فیلم کلید زده می‌شود. "تنفس مصنوعی" قصه‌ای پلیسی - جنایی دارد و اولین فیلمی است که در سینمای ایران به شکل مولتی ژانر در این زمینه تولید می‌شود.

این کارگردان جوان ادامه داد: ماجرای فیلم درباره پلیسی است که در جریان عملیات کشف مرگ مادر یک دختر قرار دارد و از سوی دیگر زندگی خودش نیز دچار مشکلاتی است که درصدد حل آن برمی‌آید اما...

اصغری درباره بازیگران این فیلم سینمایی و سایر عوامل آن گفت: در حال حاضر با چند نفر از بازیگران برجسته سینمای ایران که در جشنواره امسال نیز آثار متعددی داشتند به گفت‌وگو نشستیم و در حال مذاکره هستیم که هنوز قطعی نشده است، اما تاکنون حضور مرتضی پورصمدی در مقام مدیر فیلمبرداری قطعی شده است. فریدون جیرانی مشاور کارگردان و محمدرضا خیری در گروه کارگردانی همراه من هستند. همچنین رسول صدر عاملی ما را از راهنمایی‌ها و کمک‌هایش در این فیلم بی‌نصیب نگذاشته و همراه ما بوده است و قطعا اگر کمک‌های او نبود کار با این سرعت پیش نمی‌رفت.

او بیان کرد: "تنفس مصنوعی" قطعاً یکی از پروژه‌های جنجالی سال آینده سینماست، چرا که قصه حساسی دارد و ماجرای جنایی و قضایی است که بخشی از آن بر اساس واقعیت نوشته شده است.

نویسنده و کارگردان فیلم "ذکور" در پاسخ به این سؤال که آیا حساسیت‌های موضوع فیلم برای دریافت پروانه ساخت کار را با ممیزی مواجه کرده یا خیر، گفت: حساسیت‌هایی وجود داشت، اما با همراهی شورای پروانه ساخت مشکلات مرتفع شد. خوشبختانه تغییر و تحول آنچنانی فیلمنامه پیدا نکرد و صحبت‌ها و جلساتی که با اعضای شورای پروانه ساخت داشتیم نتیجه داد چرا که این فیلم می‌تواند بازخورد مثبتی از نظر تنوع ژانر، قصه و حتی آسیب‌شناسی زندگی دختران جوان در جامعه داشته باشد.

اصغری درباره لوکیشن‌های فیلم اظهار کرد: لوکیشن‌های ما تهران است و یک لوکیشن اصلی اداره آگاهی را نیز به‌طور کامل طراحی کردیم که معماری ویژه‌ای برای آن انجام شده و در حال آماده‌سازی است.

این کارگردان که در فرانسه و لبنان نیز همکاری‌های مشترکی داشته است، درباره نگاه به پخش بین‌المللی این فیلم نیز توضیح داد: من پیش از این در سینمای جهان عرب فیلمنامه نویسی و کارگردانی کردم و به‌صورت مشترک با فرانسه و لبنان همکاری داشتم. بعد از نگارش فیلمنامه با یکسری از دوستان منتقد که عضو هیئت انتخاب جشنواره‌های مختلف فرانسه و کشورهای اروپایی هستند صحبت‌هایی داشتم. آن‌ها فیلمنامه را خواندند و نظراتشان را درباره آن ارائه کردند. برنامه‌ام ساخت یک فیلم متفاوت است که قابلیت عرضه جهانی داشته باشد. صحبت‌هایی نیز برای پخش بین‌‎المللی این فیلم داریم که امیدوارم در زمان اکران به‌خوبی پیش برود.

او در خاتمه گفت: متأسفانه ژانر جنایی در سینمای ایران آن‌طور که باید شکل نگرفته است، ما در "تنفس مصنوعی" بیش از آنکه به سمت تیر و تفنگ و اسلحه برویم به سمت معما رفتیم و برای نخستین بار در سینمای ایران زندگی یک کارآگاه پلیس جنایی را همراه با زندگی یک دختر جوان به‌صورت موازی به تصویر می‌کشیم.