سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سه‌شنبه‌شب با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، تعدادی از سینماگران، اهالی رسانه و هنردوستان در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در این مراسم که محمدرضا شهیدی‌فرد اجرای آن را به عهده داشت، برگزیدگان بخش‌های سودای سیمرغ، نگاه نو، مستند و فیلم کوتاه معرفی ‌شدند.

در بخش مسابقه اصلی یا سودای سیمرغ جشنواره فجر، "خورشید" تازه‌ترین ساخته مجید مجیدی جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خود کرد. این فیلم که 10 نامزدی به دست آورده بود، در دو بخش بهترین فیلمنامه (نیما جاویدی و مجیدی) و بهترین طراحی صحنه (کیوان مقدم) نیز برنده شد.

"خورشید" که در آخرین روزهای جشنواره برای نمایش آماده شد، روایتی درباره کودکان کار است که در پی یک اتفاق درگیر ماجرای مواد مخدر می‌شوند. علی نصیریان، طناز طباطبایی و جواد عزتی در این فیلم به تهیه‌کنندگی امیر بنان و مجید مجیدی بازی می‌کنند.

مجیدی پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم گفت: گرفتن جایزه حس مسئولیت را بالا می‌برد. امیدوارم برای کشور و‌ مردمم مفید باشم. بسیاری به من می‌گویند درد و رنج‌ها را به تصویر بکشم، اما در بسیاری مواقع تنها سنگ صبور هستم و از این بابت که کاری از دستم برنمی‌آید، شرمنده مردم هستم.

داوران بخش مسابقه اصلی همچنین لوح تقدیر خود را به بازیگران کودک و نوجوان "خورشید" شامل شمیلا و ابوالفضل شیرزاد، روح‌الله زمانی و سید مهدی موسوی اهدا کردند که همگی بچه‌های کار هستند.

"شنای پروانه" اولین فیلم بلند داستانی محمد کارت که با 12 نامزدی پیشتاز نامزدهای این دوره جشنواره فجر بود، جوایز چهار بخش شامل بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای امیر آقایی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای طناز طباطبایی، بهترین تدوین و بهترین صدا را برد. این فیلم همچنین جایزه فیلم برگزیده تماشاگران را برد تا تعداد سیمرغ‌های خود را به پنج برساند.

آقایی پس از دریافت جایزه با اشاره به این که مقام معنوی جایزه خود را به خانواده‌اش تقدیم می‌کند، گفت: یک دلگیری دارم. چندی پیش خانمی از رسانه ملی اظهار کرد که اگر کسی ناراضی است برود. رفتن را به کسی خطاب می‌کنند که آمده باشد، اما ما بودیم و ریشه در خاک سرزمینمان داریم.

پخش نشدن این بخش از گفته‌های آقایی از تلویزیون که در حال پوشش مستقیم مراسم بود، واکنش‌های بسیاری به همراه داشت.

جواد عزتی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا و ایمان صفا از دیگر بازیگران "شنای پروانه" به تهیه‌کنندگی رسول صدر عاملی هستند که داستان آن در جنوب شهر تهران روی می‌دهد.

محمدحسین مهدویان برای "درخت گردو" جایزه بهترین کارگردانی را برد و پیمان معادی نیز برای کار خود در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد. او در "درخت گردو" نقش یک مرد کرد را بازی می‌کند که در بمباران شیمیایی سردشت در سال‌ 1366 خانواده خود را از دست می‌دهد.

مهدویان پس از دریافت جایزه خود گفت:  از تهیه‌کننده فیلم تشکر می‌کنم که قبول کرد در این فیلم سخت، در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند. "درخت گردو" درباره رنج پدران این سرزمین است. این جایزه را به همه پدران داغ‌دیده این سرزمین تقدیم می‌کنم، به درگذشتگان سال 98، از حوادث آبان گرفته تا هواپیمای اوکراینی. به کشته‌شدگان تشییع جنازه سردار سلیمانی در کرمان تقدیم می‌کنم که مظلوم واقع شدند و دو طرف تصمیم گرفتند آن‌ها را نبینند؛ این دوقطبی که مدتی است در کشور شکل گرفته است و ما از این دوقطبی بودن، رنج دیده‌ایم.

معادی که به دلیل حضور در پروژه‌ای در خارج از کشور در مراسم اختتامیه جشنواره فجر حضور نداشت، در یک پیام ویدیویی از عوامل فیلم "درخت گردو" تشکر کرد. این فیلم درمجموع در جشنواره فجر 11 نامزدی به دست آورده بود.

نازنین احمدی برای "ابر بارانش گرفته" به کارگردانی مجید برزگر جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن را از آن خود کرد. او در این فیلم نقش یک پرستار مجرب را دارد که به بیمارانش کمک می‌کند آرام شوند، حتی آن‌هایی که امیدی به زنده ماندنشان نیست. "ابر بارانش گرفته" نامزد دریافت سه جایزه بود.

"روز صفر" به کارگردانی سعید ملکان که 9 نامزدی داشت، در دو بخش بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین طراحی لباس برنده شد. این فیلم همچنین جایزه ویژه هیئت داوران و سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی را دریافت کرد و فیلم برگزیده بخش نگاه نو (ویژه فیلم اول کارگردانان) هم شناخته شد تا درمجموع با پنج سیمرغ مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را ترک کند. هیچ‌یک از برگزیدگان فیلم‌ "روز صفر" در مراسم حضور نداشتند.

"خروج" تازه‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا که پنج نامزدی به دست آورده بود، در دو بخش بهترین چهره‌پردازی و بهترین جلوه‌های ویژه بصری جایزه گرفت. حاتمی‌کیا و قریبیان نیز در مراسم نبودند. 

"پوست" اولین فیلم بلند داستانی برادران ارک که در شش بخش نامزد بود، جایزه بهترین موسیقی متن را برای بامداد افشار به همراه داشت. این فیلم همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه را دریافت کرد.

"تومان" به کارگردانی مرتضی فرشباف هم جایزه بهترین فیلمبرداری (مرتضی نجفی) را برد. این فیلم پنج نامزدی به دست آورده بود.

"آتابای" تازه‌ترین ساخته نیکی کریمی که مانند "تومان" و "خروج"، در پنج بخش نامزد دریافت جایزه بود، مراسم را دست خالی ترک کرد، همین‌طور فیلم‌های "سه‌ کام حبس" سامان سالور با چهار نامزدی؛ "سینما شهر قصه" کیوان علیمحمدی و "من می‌ترسم" بهنام بهزادی، هر یک با سه نامزدی؛ "قصیده گاو سفید" بهتاش صناعی‌ها، "مغز استخوان" حمیدرضا قربانی و "خون شد" مسعود کیمیایی، هر یک با دو نامزدی؛ و "عامه‌پسند" سهیل بیرقی با یک نامزدی.

امسال در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر 22 فیلم رقابت کردند. نرگس آبیار نویسنده و کارگردان، تورج اصلانی کارگردان و مدیر فیلمبرداری، عباس بلوندی طراح صحنه و لباس، رضا پورحسین مدیر فرهنگی، فریدون جیرانی نویسنده و کارگردان، سعید راد بازیگر، محمدمهدی عسگرپور کارگردان و تهیه‌کننده، طهماسب صلح‌جو منتقد سینما و مازیار میری کارگردان، 9 داوری بودند که آثار این بخش را مورد ارزیابی قرار دادند.

در مراسم اختتامیه همچنین جایزه ویژه سردار حاج قاسم سلیمانی به فیلم "آبادان یازده 60" به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی حسن کلامی رسید. این جایزه امسال برای پاسداشت نمادین شهید سلیمانی به بهترین فیلم با مضمون جهاد و مقاومت اهدا شد.

برندگان جوایز بخش‌های نگاه نو، فیلم کوتاه داستانی و مستند سینمایی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش نگاه نو (ویژه فیلم اول کارگردانان) جشنواره به "روز صفر" به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان رسید. "دابُر" به کارگردانی سعید نجاتی و تهیه‌کنندگی او و مهدیه غلامحسینی سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی جشنواره را برد و سیمرغ بهترین فیلم مستند سینمایی به "جایی برای فرشته‌ها نیست" به کارگردانی سام کلانتری و تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا و محسن شاه‌محمد میراب اعطاء شد.

مهدی جعفری کارگردان و مدیر فیلمبرداری، روح‌الله حجازی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده، مصطفی رزاق‌کریمی کارگردان و مستندساز، فرشته طائرپور تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس و هادی مقدم‌دوست فیلمنامه‌نویس و کارگردان، پنج داور سه بخش نگاه نو، فیلم کوتاه و مستند بودند.

بزرگداشت جیرانی

در مراسم اختتامیه همچنین فریدون جیرانی روزنامه‌نگار، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده سینمای ایران تجلیل شد. او در حضور دو همکار قدیمی خود مهدی صباغ‌زاده و غلامرضا موسوی، همین‌طور ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره مورد تقدیر قرار گرفت.

بیش از هر زمان دیگر به گفت‌وگو نیازمندیم

سید عباس صالحی وزیر ارشاد در این مراسم در سخنانی کوتاه گفت: بار دیگر و سال دیگر سینما و جشنواره فجر. سینما شاید نتواند دنیا را تغییر دهد، اما دریچه گفت‌وگو را باز می‌کند و امروز بیش از هر زمان دیگر به گفت‌وگو نیازمندیم. 10 روز با هم بودیم و به زبان سینما با هم گفت‌وگو کردیم، در فضایی که می‌توان گفت‌وگوی اجتماعی انجام داد. از سوی دیگر دوربین سینما عمیق دیدن را یاد می‌دهد و ما چقدر به آن نیازمندیم. ایران به این نگاه‌ها نیاز داشته و دارد و جشنواره همواره فرصت دیدن، تبادل کردن و نقد است. سینما عشق مردم ایران و جهان است و جشنواره جشن مردم و سینماست. میزبان و مهمان یکی هستند و در تکاپو برای باشکوه برگزاری آن. امروز روز پایان جشنواره است، اما چراغ سینما خاموش نشدنی است. سپاس از همه کسانی که این چراغ را روشن نگاه می‌دارند.

سی‌ و هشتمین جشنواره فیلم فجر 12 تا 22 بهمن‌ برگزار شد. جشنواره امسال با توجه به اتفاقاتی که در ماه دی روی داد، ازجمله شهادت سردار قاسم سلیمانی، سقوط هواپیمای اوکراینی که باعث جان باختن تعداد زیادی از هم‌وطنان شد و همچنین سیل ویرانگر در استان سیستان و بلوچستان، بدون مراسم افتتاحیه برگزار شد و هزینه‌های این مراسم به سیل‌زدگان اهدا شد.

اسامی برنده‌های بخش‌های مختلف سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به این شرح است:

سودای سیمرغ

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: امیر بنان و مجید مجیدی برای "خورشید"

دیگر نامزدها: نیکی کریمی برای "آتابای" سید مصطفی احمدی برای "درخت گردو" / سعید ملکان برای "روز صفر" / رسول صدر عاملی برای "شنای پروانه"

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: محمدحسین مهدویان برای "درخت گردو"

دیگر نامزدها: نیکی کریمی برای "آتابای" / مرتضی فرشباف برای "تومان" / مجید مجیدی برای "خورشید" / سعید ملکان برای "روز صفر" / محمد کارت برای "شنای پروانه"

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: نیما جاویدی و مجید مجیدی برای "خورشید"

دیگر نامزدها: سعید ملکان و بهرام توکلی برای "روز صفر" / محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری برای "شنای پروانه" / بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم و مهرداد کورش‌نیا برای "قصیده گاو سفید" / علی زرنگار برای "مغز استخوان" / بهنام بهزادی و سحر سخایی برای "من می‌ترسم"

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن: نازنین احمدی برای "ابر بارانش گرفته"

دیگر نامزدها: پریناز ایزدیار برای "سه‌ کام حبس" / مریم مقدم برای "قصیده گاو سفید" / ندا جبرئیلی برای "مردن در آب مطهر" / الناز شاکردوست برای "من می‌ترسم"

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد: پیمان معادی برای "درخت گردو"

دیگر نامزدها: میر سعید مولویان برای "تومان" / فرامرز قریبیان برای "خروج" / امیر جدیدی برای "روز صفر" / علی شادمان برای "مردن در آب مطهر"

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: طناز طباطبایی برای "شنای پروانه"

دیگر نامزدها: لیلا زارع برای "خون شد" / مینو شریفی‌پور برای "درخت گردو" / سمیرا حسن‌پور برای "سه کام حبس" / باران کوثری برای "عامه‌پسند" / ستاره پسیانی برای "من می‌ترسم"

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: امیر آقایی برای "شنای پروانه"

دیگر نامزدها: جواد عزتی برای "آتابای" / ارشیا نیک‌بین برای "ابر بارانش گرفته" / مجتبی پیرزاده برای "تومان" / بابک کریمی برای "سینما شهر قصه" / نوید پورفرج برای "مغز استخوان"

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: مرتضی نجفی برای "تومان"

دیگر نامزدها: سامان لطفیان برای "آتابای" / مسعود امینی تیرانی برای "ابر بارانش گرفته" / هومن بهمنش برای "خورشید" / مسعود سلامی برای "سه کام حبس" / سامان لطفیان برای "شنای پروانه"

سیمرغ بلورین بهترین تدوین: اسماعیل علیزاده برای "شنای پروانه"

دیگر نامزدها: محمد نجاریان برای "پوست" / حسن حسن‌دوست برای "خورشید" / محمد نجاریان برای "درخت گردو" / میثم مولایی برای "روز صفر" / سیاوش پورخلیلی برای "سینما شهر قصه"

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: بامداد افشار برای "پوست"

دیگر نامزدها: حسین علیزاده برای "آتابای" / رامین کوشا برای "خورشید" / حبیب خزایی‌فر برای "درخت گردو" / مسعود سخاوت‌دوست برای "شنای پروانه"

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه: کیوان مقدم برای "خورشید"

دیگر نامزدها: پوریا اخوان برای "پوست" / محمدرضا شجاعی برای "درخت گردو" / سهیل دانش اشراقی برای "روز صفر" / آیدین ظریف برای "سینما شهر قصه"

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس: امیر ملک‌پور برای "روز صفر"

دیگر نامزدها: رسول علیزاده برای "پوست" / مارال جیرانی برای "خروج" / بهزاد جعفری طادی برای "درخت گردو" / شیده محمودزاده برای "سینما شهر قصه" / غزاله معتمد برای "شنای پروانه"

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: مهرداد میرکیانی برای "خروج"

دیگر نامزدها: محمدرضا قومی برای "خون شد" / شهرام خلج برای "درخت گردو" / ایمان امیدواری برای "سه کام حبس" / عظیم فراین برای "شنای پروانه"

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی برای "روز صفر"

دیگر نامزدها: محسن روزبهانی برای "آبادان یازده 60" / آرش آقابیک برای "پوست" / ایمان کرمیان برای "خورشید" / ایمان کرمیان برای "درخت گردو" / آرش آقابیک برای "شنای پروانه"

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری: محمد برادران برای "خروج"

دیگر نامزدها: جواد مطوری برای "آبادان یازده 60" / جواد مطوری برای "خورشید" / امین پهلوان‌زاده و کامیار شفیع‌پور برای "درخت گردو" / رضا میثاقی و محسن خیرآبادی برای "روز صفر"

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری و صداگذاری: مهدی صالح‌کرمانی و آرش قاسمی برای "شنای پروانه"

دیگر نامزدها: امیر شاهوردی و سید علیرضا علویان برای "پوست" / رشید دانشمند و امین شریفی برای "تومان" / امیر نوبخت و آرش قاسمی برای "خروج" / حسین بشاش و محمدرضا دلپاک برای "خورشید"

جایزه ویژه هیئت داوران: "روز صفر" به کارگردانی سعید ملکان

سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی: "روز صفر" به کارگردانی سعید ملکان

سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران: "شنای پروانه" به کارگردانی محمد کارت

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه: "پوست" به کارگردانی بهرام و بهمن ارک

---

جایزه ویژه سردار حاج قاسم سلیمانی: "آبادان یازده 60" (کارگردان مهرداد خوشبخت، تهیه‌کننده: حسن کلامی

---

نگاه نو (ویژه فیلم اول کارگردانان)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم نگاه نو: "روز صفر" (کارگردان و تهیه‌کننده: سعید ملکان)

دیگر نامزدها: "بی‌صدا حلزون" (کارگردان: بهرنگ دزفولی‌زاده، تهیه‌کننده: مرتضی شایسته) / "پوست" (کارگردان: بهمن ارک و بهرام ارک، تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح) / "شنای پروانه" (کارگردان: محمد کارت، تهیه‌کننده: رسول صدرعاملی) / "لباس‌شخصی" (کارگردان: امیرعباس ربیعی، تهیه‌کننده: حبیب‌الله والی‌نژاد)

فیلم‌ کوتاه داستانی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی: "دابُر" (کارگردان: سعید نجاتی، تهیه‌کننده: سعید نجاتی و مهدیه غلامحسینی)

دیگر نامزدها: "امتحان" (کارگردان: سونیا حداد، تهیه‌کننده: پوریا حیدری اوره) / "کوچه" (کارگردان: محمدرضا مصباح، تهیه‌کننده: امیرحسین مهر)

فیلم‌ مستند سینمایی

سیمرغ بهترین فیلم مستند سینمایی: "جایی برای فرشته‌ها نیست" (کارگردان: سام کلانتری، تهیه‌کننده: محمد شکیبانیا، محسن شاه‌محمد میراب)

دیگر نامزدها: "بانو " (کارگردان: محمد حبیبی منصور، تهیه‌کننده: محمد حبیبی منصور) / "پروژه ازدواج" (کارگردان: حسام اسلامی، عطیه عطارزاده، تهیه‌کننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) / "زمستان است" (کارگردان: مهرداد زاهدیان، تهیه‌کننده: پیروز حناچی)

---

بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران

سیمرغ بلورین بهترین عکس: مریم تخت‌کشیان برای "غلامرضا تختی"

دیگر نامزدها: فتاح ذی‌نوری برای "شکستن همزمان بیست استخوان" / مجید طالبی برای "ماجرای نیمروز 2: رد خون" / مسعود اشتری برای "مسخره‌باز" / امیرحسین شجاعی برای "متری شیش و نیم"

سیمرغ بلورین بهترین پوستر: محمد تقی‌پور برای "بیست و سه نفر"

دیگر نامزدها: علی باقری برای "زنانی با گوشواره‌های باروتی" / محمدحسین هوشمندی برای "خانه پدری" / محمد شکیبا برای "قسم" / محمد تقی‌پور برای "مهین"

سیمرغ بلورین بهترین آنونس: امید میرزایی برای "شاه‌کش"

دیگر نامزدها: زینب‌السادات بدری برای "بهشت گمشده" / محمدمهدی محمدی برای "قسم" / مرتضی موحدی برای "غلامرضا تختی" / مسعود رفیع‌زاده برای "جهان با من برقص"