سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی "عنکبوت" به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد ازجمله آثاری بود که فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرد اما بنا به دلایلی هیئت انتخاب آن را برای حضور در بخش مسابقه انتخاب نکردند و در ساعات پایانی به‌عنوان آخرین فیلم رزرو نامش در لیست فیلم‌های حاضر در جشنواره دیده شد. سرانجام با درخواست جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم از برگزارکنندگان جشنواره، تنها فرصت یک بار اکران در سینمای رسانه را پیدا کرد.

"عنکبوت" با داستان جنایی و رگه‌های پررنگ اجتماعی‌‌اش از فیلم‌های پر لوکیشن و پر بازیگر امسال است که داستان مردی را روایت می‌کند که می‌خواهد ریشه فساد را بخشکاند. این فیلم برداشت آزادی است از سعید حنایی قاتل سریالی شهر مشهد که به کشتن زنان اقدام می‌کرد. در این فیلم محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان بخش، ماهور الوند و... به ایفای نقش پرداخته‌اند. "عنکبوت" یکشنبه‌شب گذشته در پردیس سینمایی ملت برای اصحاب رسانه به روی پرده رفت.

نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم در حاشیه نمایش فیلم "عنکبوت" در سینمای رسانه درباره حضور نداشتن این فیلم در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: به نظرم فیلم به‌شدت خوب است، اما یک عده دلواپس ترسیدند و نگذاشتند به بخش مسابقه راه پیدا کند. شاید هم غرض‌ورزی هم بوده بود، اما بیشتر این دلواپسان نگران بودند. "عنکبوت" بالاخره اکران می‌شود و روی زمین نمی‌ماند. آن وقت است که همه درباره آن قضاوت خواهند کرد.

نوروزبیگی در خصوص این که چرا "شین" نشست پرسش و پاسخ داشت، اما "عنکبوت" نداشت، بیان کرد: همه این چراها را کنار یکدیگر بگذارید و به بی‌مهری جشنواره و دلواپسان به فیلم می‌رسید. همین یک نمایش هم با تلاش ما و همکاری و ریسک دبیر جشنواره امکان‌پذیر شد. می‌دانم که به او انتقاد زیادی وارد می‌شود که چرا این ریسک را کرده است.

نوروزبیگی در خصوص این که آیا این‌گونه رفتارها در درازمدت به خنثی بودن جشنواره و متعاقباً سینما ختم نمی‌شود، بیان کرد: ما پذیرفتیم که سینما به‌جز سازوکار و سازمان فعلی از بیرون نیز هدایت می‌شود و این خوشایند ما نیست. خودتان اتفاق‌های متعدد در سینما، جشنواره و اهانت‌ها در نشست پرسش و پاسخ را می‌بینید. همه این‌ها یک جریان فرامتنی است و من از این جریان ناراحتم.

او افزود: سینما باید خودش برای خودش تصمیم بگیرد، چرا مدیران صداوسیما در سینما ورود کردند و برای آن تصمیم‌گیرنده شده‌اند؟ همین اتفاق‌ها نشات گرفته از آن نگاه‌هاست. دفترشان از جای سازمان صداوسیما به سازمان سینمایی آمده و همان تفکر را پیاده می‌کنند، این را هم می‌دانم که با این حرف‌های من ناراحت می‌شوند.