سرویس سینمایی هنرآنلاین: نهمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر  در حالی به کار خود خاتمه داد که در این روز سه فیلم "خون شد" به کارگردانی مسعود کیمیایی، "دشمنان" ساخته علی درخشنده و "پوست" به کارگردانی بهمن ارک همچنین مستند "خط باریک قرمز" فرزاد خوشدست و "کوچه" امیرحسین مهر روی پرده سینما ملت رفتند.

نخستین فیلمی که در روز نهم به روی پرده رفت "خون شد" کیمیایی بود که به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی ساخته شده است. در این فیلم سعید آقاخانی، سیامک صفری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برق‌نورد و سیامک انصاری به ایفای نقش می‌پردازند. "خون شد" روایت خانواده‌ای است که بنا به دلایلی هرکدام از بچه‌ها دچار سرنوشتی شده‌اند که حالا فضلی برادر بزرگ‌تر درصدد است بار دیگر آن‌ها را دور هم در خانه جمع کند.

پیش از شروع جشنواره فیلم فجر، کیمیایی در واکنش به اتفاقات تلخ دی‌ماه در ایران اعلام کرد در جشنواره امسال شرکت نمی‌کند. پس از او سعید آقاخانی بازیگر اصلی "خون شد" نیز اعلام کرد که در جشنواره حضور نخواهد داشت. تصمیم کیمیایی با واکنش‌های متفاوت روبرو شد.

از سوی دیگر صحبت‌های یکشنبه‌شب شهاب حسینی درباره این کارگردان موجب شد تا نوروزبیگی تهیه‌کننده "خون شد" و کانون کارگردانان سینمای ایران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به آنچه بی‌احترامی به کیمیایی عنوان شد، واکنش نشان دهند.

DSC_نشست فیلم دشمنان در نهمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

درنهایت روز گذشته نشست خبری این فیلم به دلیل حضور نداشتن کیمیایی به‌عنوان مؤلف اثر برگزار نشد و نوروزبیگی، علیرضا زرین‌دست فیلمبردار و لیلا زارع بازیگر به نمایندگی از گروه چند دقیقه‌ای پشت درهای سالن نشست با اصحاب رسانه صحبت کردند.

فیلم دومی که روز یکشنبه برای اهالی رسانه به نمایش درآمد "دشمنان" ساخته علی درخشنده و تهیه‌کنندگی مجید برزگر بود، فیلمی که در آن رؤیا افشار به‌عنوان بازیگر اصلی ایفای نقش می‌کند.

برزگر که فیلم "ابر بارانش گرفته" را نیز در مقام کارگردان و تهیه‌کننده در جشنواره دارد، در پاسخ به خبر چند روز پیش بنیاد سینمایی فارابی درباره آثاری که به‌واسطه حمایت این بنیاد در جشنواره حضور دارند، گفت: وام گرفتن و حمایت، وظیفه فارابی است. اتفاقاً فارابی باید با ما مشارکت کند و این حق ماست، اما در این مورد بعد از تولید فیلم و بدهی‌هایم، بنیاد سینمایی فارابی برای وام به ما معرفی‌نامه داد و ما را به بانکی معرفی کرد، اما این‌قدر شرایط بد بود و بازپرداخت سنگینی داشت که منصرف شدیم. ما به‌عنوان فیلم مستقل از اینجا مانده و از آنجا رانده‌ایم و شاید باید به تعریف جدیدی از مستقل برسیم زیرا نه در آمریکا و نه در اروپا چنین چیزی وجود ندارد.

در این نشست مجید برزگر تهیه‌کننده، ندا جبرئیلی، سعید آرمند، سینوهه دانشمند بازیگران، بهروز بادروج مدیر فیلمبرداری، محمدمهدی جواهری‌زاده صداگذار، لیلا نقدی‌پری طراح صحنه و لباس، زهره صمدی طراح چهره‌پردازی، حمید جانی‌پور عکاس، ایلیا محمدی‌نیا منتقد حضور داشتند.

در ادامه فیلم "پوست" ساخته برادران ارک در پردیس ملت روی پرده رفت. این فیلم درباره افسانه‌ها و قصه‌های ماورا طبیعی منطقه آذربایجان است و بازیگران آن همگی از بازیگران تئاتر شهر تبریز هستند.

نشست خبری فیلم پر از شور و نشاط و شادی بود تا زهر تلخی چند روز گذشته را از میان بردارد. در نشست "پوست" برادران ارک همچنان با هم بر سر پاسخ دادن کل‌کل داشتند و همین باعث شد تا نشست حال و هوای دیگری به خود بگیرد.

بهرام ارک درباره ادامه فیلمسازی به زبان ترکی در سینمای ایران گفت: شاید ساختن فیلم به زبان ترکی و یا هر قومیت دیگر غیر از زبان فارسی، شاید یک امتیاز فرهنگی محسوب شود، اما ازنظر اقتصادی به‌سختی می‌توان آن را امتیاز دانست. برای ادامه راه باید ببینیم این تجربه چگونه در زمینه اقتصادی جواب می‌دهد.

نشست فیلم پوست در نهمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

بهمن ارک در ادامه درباره همکاری با برادرش در زمینه کارگردانی توضیح داد: ما اختلافاتی داریم، اما این اختلافات بیرونی است و در درون خودمان یک وحدت نگاه داریم.

خاتمه بخش شب نهم جشنواره فجر فیلم "عنکبوت" به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی بود که در بخش خارج از مسابقه و جنبی و به خواست تهیه‌کننده به نمایش درآمد. "عنکبوت" آخرین فیلم رزرو بخش سودای سیمرغ بود. فیلمنامه‌ را اکتای براهنی نوشته است و فیلم درباره زندگی مردی با بازی محسن تنابنده است که قصد دارد به تعبیر خودش ریشه فساد را خشک کند.

ساره بیات، ماهور الوند، شیرین یزدان بخش، فرید سجادی حسینی، علی باقری، مهدی حسینی نیا، حمیدرضا هدایتی راد، جواد یحیوی، گلنوش قهرمانی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، نیوشا علیپور، یوسف خسروی، غلامعلی رضایی، حمید حاجی محمدزاده، میثم دامن زه، داوود ذاکری، سید جمشید حسینی، آویسا سجادی، سحر عبداللهی و امیر سیدی دیگر بازیگران "عنکبوت" هستند.

قبل از شروع اولین نمایش فیلم، نوروزبیگی، ایرج‌زاد و ساره بیات روی سن آمدند و نوروزبیگی ضمن تشکر از کسانی که برای تماشای فیلم تا این ساعت در سالن حضور دارند، گفت: شما فیلم را ببینید و بعد قضاوت کنید که آیا جای این فیلم میان فیلم‌های جشنواره خالی بوده یا خیر.

در ادامه ایرج‌زاد ابراز امیدواری کرد که معیار انتخاب جشنواره فیلم فجر برای انتخاب فیلم‌ها، سینما باشد و مسائل دیگر جز سینما در انتخاب‌ها تأثیر نداشته باشد.

فیلم‌های "آبادان یازده 60"، "شنای پروانه"، "مغز استخوان"، "درخت گردو" و "روز صفر"، پنج فیلم برتر آرای تماشاگران سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر تا روز 20 بهمن‌ هستند.

روز گذشته همچنین فیلم‌های "دوزیست" برزو نیک‌نژاد، "مغز استخوان" حمیدرضا قربانی و "درخت گردو" محمدحسین مهدویان در پردیس چارسو روی پرده رفتند.