سرویس سینمایی هنرآنلاین:  مراسم جوایز اسکار 2020 دوشنبه صبح با معرفی کمدی سیاه "انگل" به کارگردانی بونگ جون هو کارگردان کره‌ای به کار خود پایان داد.

"انگل" از شرکت نئون در حالی جایزه اسکار بهترین فیلم را از آن خود کرد که فیلم‌های "1917"، "روزی روزگاری در هالیوود"، "ایرلندی"، "جوکر"، "داستان ازدواج"، "فورد در برابر فراری"، "جوجو خرگوش" و "زنان کوچک" را به‌عنوان رقیب پیش روی خود داشت.

"انگل" نگاهی نامتعارف به اختلاف طبقاتی در کره جنوبی دارد و درباره ارتباط اعضای خانواده‌ای بیکار با یک خانواده ثروتمند است که به اتفاقاتی غیرمنتظره می‌انجامد. این فیلم اولین بار در دنیا اوایل امسال در بخش رسمی جشنواره فیلم کن روی پرده رفت و برنده جایزه نخل طلایی شد.

این فیلم در جوایز اسکار امسال در شش بخش نامزد بود و به‌جز جایزه اسکار بهترین فیلم جوایز بهترین کارگردانی، بهترین فیلم بلند بین‌المللی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را نیز دریافت کرد تا یک شگفتی بزرگ در تاریخ جوایز اسکار رقم بخورد.

"انگل" در تاریخ جوایز آکادمی اولین فیلم خارجی‌زبان است که برنده اسکار بهترین فیلم شده است.  این فیلم همچنین اولین  فیلم خارجی‌زبان است که در تاریخ جوایز آکادمی در هر دو بخش اسکار بهترین فیلم و اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی برنده می‌شود. پیش از این پنج فیلم "زد" (1969) از الجزایر، "زندگی زیباست" (1998) از ایتالیا، "ببر پنهان، اژدهای غران" (2000) از تایوان، "عشق" (2012) از اتریش و سال گذشته "رُما" از مکزیک در هر دو بخش نامزد شدند و در حالی که برنده جایزه بهترین فیلم بلند بین‌المللی شدند، اما جایزه اسکار بهترین فیلم را نبردند.

"انگل" در حالی جایزه اسکار بهترین فیلم را برد که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند فیلم جنگی "1917" به کارگردانی سام مندس این جایزه را بگیرد. فیلم مندس پیش از جوایز اسکار جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم درام، جایزه انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا و جایزه بفتا بهترین فیلم را دریافت کرده بود.   

بونگ جون هو به‌جز "انگل" فیلم‌هایی چون "خاطرات قتل" (2003)، "میزبان" (2006)، "مادر" (2009)، "برف‌شکن" (2013) و "اوکجا" (2017) را نیز در کارنامه دارد.

نود و دومین دوره جوایز اسکار دوشنبه صبح به‌وقت ایران در دالبی تیه‌تر در هالیوود، لس آنجلس، کالیفرنیا برگزار و زنده از شبکه ای‌بی‌سی پخش شد. امسال بعد از حدود یک دهه که جوایز آکادمی در اواخر فوریه برگزار می‌شد، مراسم در اوایل این ماه برگزار شد.