سرویس سینمایی هنرآنلاین: کمدی درام "خداحافظی" ساخته لولو وانگ کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده آمریکایی-چینی جایزه بهترین فیلم جوایز اسپیریت 2020 را از آن خود کرد و در بخش بهترین بازیگر زن مکمل برای چائو شوجن نیز برنده شد.

"خداحافظی" با بازی آکوافینا بازیگر و رپر درباره یک آمریکایی چینی‌تبار است که به چین برمی‌گردد تا از مادربزرگ مریض خود مراقبت کند.

"جواهرات تراش‌نخورده" به کارگردانی بنی سفدی و جاش سفدی دیگر فیلم موفق سی و پنجمین جوایز اسپیریت بود که برندگان آن بامداد یکشنبه به‌وقت ایران مثل هر سال در یک چادر در ساحل سانتا مونیکا در کالیفرنیا معرفی ‌شدند.

"جواهرات تراش‌نخورده" که در جوایز اسپیریت پنج نامزدی به دست آورده بود، در سه بخش بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد برای آدام سندلر و بهترین تدوین جایزه گرفت. سندلر در این فیلم نقش یک جواهرفروش جاذبه‌دار را بازی می‌کند که همیشه به دنبال موفقیتِ بزرگِ بعدی است و چنان ریسک می‌کند که می‌تواند تا پایان عمر زندگی‌اش را تأمین کند.

درام روان‌شناختی و ترسناک "فانوس دریایی" به کارگردانی رابرت اگرز دیگر فیلمی بود که در جوایز اسپیریت بیش از یک جایزه دریافت کرد. این فیلم در دو بخش بهترین بازیگر مرد مکمل برای ویلم دافو و بهترین فیلمبرداری برنده شد. دافو در "فانوس دریایی" که به صورت سیاه و سفید و 35 میلی‌متری فیلمبرداری شده است، نقش یک نگهبان سالخورده فانوس دریایی را بازی می‌کند و رابرت پتینسن در نقش وردست جوان او ظاهر شده است. دوری این دو از جمع و زندگی در انزوا آن‌ها را به مرز جنون می‌کشاند. "فانوس دریایی" در جوایز اسپیریت پنج نامزدی کسب کرده بود.

رنی زلوگر برای بازی در فیلم "جودی" جایزه بهترین بازیگر زن را برد. او در این فیلم در نقش جودی گارلند بازیگر و خواننده آمریکایی و ستاره فیلم کلاسیک "جادوگر شهر از" را بازی کرده است.

در دیگر بخش‌ها جایزه بهترین فیلمنامه به نوا بامبک برای "داستان ازدواج" رسید. "کارخانه آمریکایی" جایزه بهترین مستند را گرفت و فیلم کره‌ای "انگل" به کارگردانی بونگ جون هو برنده جایزه بهترین فیلم بین‌المللی شد. جایزه بهترین فیلم بلند اول داستانی نیز به "درس‌خوان" به کارگردانی الیویا وایلد اعطاء شد.

جوایز اسپیریت هر سال یک روز پیش از برگزاری مراسم جوایز اسکار برگزار می‌شود و از آن به‌عنوان معادل اسکار در جامعه سینمای مستقل آمریکا یاد می‌شود.

امسال از چهار برنده بخش‌های بازیگری جوایز اسپیریت سه برنده - آدام سندلر، ویلم دافو و چائو شوجن – نامزد اسکار نشده‌اند (زلوگر برنده جایزه اسپیریت بهترین بازیگر زن، به احتمال خیلی زیاد دوشنبه صبح جایزه اسکار این بخش را هم دریافت خواهد کرد).

امسال همچنین برای اولین بار هر پنج نامزد جایزه اسپیریت بهترین بازیگر زن مکمل، زنان رنگین‌پوست بودند. در مقابل در بخش‌های بازیگری جوایز اسکار تنها یک بازیگر - سینتیا اریوو برای "هریت" - رنگین‌پوست است.

چائو شوجن برنده جایزه بهترین بازیگر زن، به خاطر شیوع کروناویروس‌ در چین گیر افتاد و نتوانست در مراسم شرکت کند. لولو وانگ کارگردان "خداحافظی" بجای او جایزه را دریافت کرد.

آدام سندلر که برای کار خود در "جواهرات تراش‌نخورده" از راه‌یابی به فهرست نامزدهای جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد بازماند، پس از اعلام نامش به‌عنوان برنده جایزه اسپیریت و در تمام مدتی که به صحنه می‌رفت تا جایزه خود را دریافت کند، با تشویق ایستاده حاضران در مراسم روبرو شد.

بازیگر 53 ساله نیویورکی در سخنرانی بعد از دریافت جایزه با ذکر خاطره‌ای شخصی به تفاوت جوایز اسپیریت و اسکار اشاره کرد و گفت: چند هفته پیش وقتی نقل قول‌ها درباره بی‌اعتنایی‌های اسکار را می‌شنیدم، یاد زمانی افتادم که با شور و شوق در رقابت بخش "بهترین چهره" سالنامه دبیرستان شرکت کردم، اما نادیده گرفته شدم. آن جایزه را یک خنگِ جین‌پوش به اسم اسکیپر جنکینز برد، اما همکلاسی‌های من با جایزه‌ به‌ظاهرِ کمتر معتبرِ "بهترین شخصیت" از من تقدیر کردند.

سندلر نتیجه گرفت: بگذارید همه آن مادربه‌خطاهایِ خنگ فردا اسکار خود را بگیرند. تیپ خوب و ظاهر خوب آن‌ها با گذر زمان از بین می‌رود، اما شخصیت‌های مستقل ما برای همیشه می‌درخشد!

در شش دوره قبل جوایز سالانه اسپیریت چهار برنده جایزه بهترین فیلم بلند داستانی - "12 سال بردگی" (2014)، "بردمن" (2015)، "مرکز توجه" (2016) و "مهتاب" (2017) – جایزه اسکار بهترین فیلم را نیز دریافت کردند.

برندگان جوایز اسپیریت با رأی اعضای "فیلم مستقل" انتخاب می‌شوند. این جوایز از فیلم‌هایی تقدیر می‌کند که در ایالات متحده با بودجه کمتر از 20 میلیون دلار ساخته شده باشند.

فهرست برندگان سی‌ و‌ پنجمین دوره جوایز سالانه اسپیریت به شرح زیر است:

بهترین فیلم بلند داستانی: "خداحافظی"

دیگر نامزدها: "یک زندگی پنهان" / "عفو" / "داستان ازدواج" / "جواهرات تراش‌نخورده"

بهترین کارگردان: بنی سفدی و جاش سفدی برای "جواهرات تراش‌نخورده"

دیگر نامزدها: رابرت اگرز برای "فانوس دریایی" / آلما هارل برای "قند عسل" / جولیوس اوناه برای "لوس" / لورن اسکافاریا برای "گوش‌برها"

بهترین بازیگر مرد: آدام سندلر برای "جواهرات تراش‌نخورده"

دیگر نامزدها: کریس گالست برای "به من آزادی بده" / کلوین هریسن جونیر برای "لوس" / رابرت پتینسن برای "فانوس دریایی" / ماتیاس خونارتس برای "موستانگ"

بهترین بازیگر زن: رنی زلوگر برای "جودی"

دیگر نامزدها: کارن آلن برای "کول‌ول" / هونگ چائو برای "راه‌های وردی" / الیزابت ماس برای "بوی او" / مری کی پلیس برای "دایان" / آلفره وودارد برای "عفو"

بهترین بازیگر مرد مکمل: ویلم دافو برای "فانوس دریایی"

دیگر نامزدها: نوا ژوپ برای "قند عسل" / شایا لابوف برای "قند عسل" / جاناتان میجرز برای "آخرین مرد سیاه‌پوست در سان فرانسیسکو" / وندل پیرس برای "عصای سوزان"

بهترین بازیگر زن مکمل: چائو شوجن، "خداحافظی"

دیگر نامزدها: جنیفر لوپز برای "گوش‌برها" / تیلور راسل برای "امواج" / لورن "لولو" اسپنسر برای "به من آزادی بده" / اکتاویا اسپنسر برای "لوس"

بهترین فیلمنامه: نوا بامبک برای "داستان ازدواج"

دیگر نامزدها: جیسن بیگِی و شون اسنایدر برای "به خاک" / رونالد برانستاین، بنی سفدی و جاشوا سفدی برای "جواهرات تراش‌نخورده" / چینونیه چاکیو برای "عفو" / تارل آلوین مک‌کرینی برای "پرنده بلندپرواز"

بهترین فیلمبرداری: یارین بلاشکه برای "فانوس دریایی"

دیگر نامزدها: تاد بنهزل برای "گوش‌برها" / ناتاشا براگر برای "قند عسل" / چانانون چوترونگروی برای "همسر سوم" / پاول پوگوژلسکی برای "چله تابستان"

بهترین تدوین: رونالد برانستاین، بنی سفدی و جاشوا سفدی برای "جواهرات تراش‌نخورده"

دیگر نامزدها: جولی بزیاو برای "همسر سوم" / تایلر آل. کوک برای "شمشیر اعتماد" / لوییس فورد برای "فانوس دریایی" / کیریل میخانوفسکی برای "به من آزادی بده"

بهترین مستند: "کارخانه آمریکایی"

دیگر نامزدها: "آپولو 11" / "برای سما" / "سرزمین عسل" / "جزیره ارواح گرسنه"

بهترین فیلم بین‌المللی: "انگل" به کارگردانی بونگ جون هو (کره جنوبی)

دیگر نامزدها: "زندگی نامرئی ایوریدیسی گوسمائو" به کارگردانی کریم عینوز (برزیل) / "بینوایان" به کارگردانی لاد لی (فرانسه) / "پرتره یک بانو در آتش" به کارگردانی سلین سیاما (فرانسه) / "آذین محراب" به کارگردانی آلوارو دلگادو آپاریسیو (پرو) / "یادگاری" به کارگردانی جوانا هاگ (بریتانیا/آمریکا)

بهترین فیلم بلند اول داستانی: "درس‌خوان" به کارگردانی الیویا وایلد

دیگر نامزدها: "صعود" به کارگردانی مایکل آنجلو کاوینو / کنت جونز برای "دایان" / "آخرین مرد سیاه‌پوست در سان فرانسیسکو" به کارگردانی جو تالبوت / "موستانگ "به کارگردانی لو دو کلرمون-تونر / "دیروز می‌بینمت" به کارگردانی استفن بریستول

بهترین فیلمنامه اول: فردریکا بیلی و استفن بریستول برای "دیروز می‌بینمت"

دیگر نامزدها: هانا باس و پل سورین برای "راه‌های ورودی" / بریجت سویج کول و دانیل کرودی برای "Blow the Man Down" / جوسلین دیبوئر و دون لیوبه برای "چمن سبزتر" / جیمز مونتگیو و کریگ دابلیو. سانگر برای "وسعت شب"

جایزه جان کاساوتیس: "به من آزادی بده"

دیگر نامزدها: "عصای سوزان" / "کول‌ول" / "زودرس" / "شب‌های پرهیجان با امیلی"

جایزه رابرت آلتمن (برای کارگردان فیلم، مسئول انتخاب بازیگر و گروه بازیگری): "داستان ازدواج"

جایزه بانی (برای کارگردانان زن که آثارشان نشان‌دهنده نگاه منحصربه‌فرد و نگرش پیشگام به فیلمسازی است): کلی رایکارت

دیگر نامزدها: ماریل هلر / لولو وانگ

جایزه تهیه‌کنندگان پیاژی (برای تهیه‌کنندگان نوظهور که با وجود محدویت‌های شدید منابع، در آثار خود استحکام و نگاه ضروری برای تولید فیلم‌های مستقل و باکیفیت را به نمایش می‌گذارند): مالی آشر

جایزه واقعی‌تر از داستان (برای یک کارگردان نوظهور سینمای غیرداستانی که هنوز به‌طور قابل توجه شناخته نشده است): نادیا شهاب برای "جادولند"

جایزه کسی برای دیدن کی‌یل (برای یک فیلمساز بااستعداد، با نگاه استثنایی که هنوز به‌طور مناسب شناخته نشده است): راشد ارنستو گرین برای "زودرس"