سرویس سینمایی هنرآنلاین: هفتمین روز جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم‌های "لباس شخصی" به کارگردانی امیرعباس ربیعی، "خروج" به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و " آتابای" به کارگردانی نیکی کریمی در پردیس ملت همراه بود. "زندگی میان پرچم‌های جنگی" و "مادر برفی" نیز دو فیلم مستند و کوتاه بودند که نمایش داده شدند.

"لباس شخصی" نخستین ساخته امیرعباس ربیعی است که در بخش نگاه نو حضور دارد. این فیلم به حزب توده در اوایل دهه 1360 می‌پردازد و بازیگرانی چون توماج دانش بهزادی، مهدی نصرتی و کیوان محمودنژاد را همراه دارد.

ربیعی با بیان این که برای نگارش فیلمنامه این کار سال‌ها تحقیق پشتش بوده است، توضیح داد: طی تحقیقات که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که نیمی از شبکه مخفی حزب توده و بدنه سیاسی و فرهنگی‌شان کشف و شناسایی نشده‌اند. البته با توجه به پژوهش‌هایمان مشخص شده که بدنه نظامی حزب توده کاملاً شناسایی شده‌اند و اگر هم باشند هنوز کشف نشده‌اند.

نشست فیلم «لباس شخصی» در هفتمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

او همچنین درباره حذف سکانس‌ها نیز گفت: برخی از سکانس‌ها حذف شد که اگر می‌بود بهتر بود، اما حذف این سکانس‌ها به دلیل فشار از بالا نبود.

در ادامه این روز نوبت به اکران فیلم "خروج" آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا رسید. "خروج" که بر اساس یک قصه واقعی ساخته شده است روایت چند کشاورز است که به دلیل از بین رفتن زمین‌هایشان دل به جاده می‌دهند تا صدایشان را به رئیس‌جمهور برسانند اما... فرامرز قریبیان، جهانگیر الماسی، پانته‌آ پناهی‌ها، آتش تقی‌پور، اکبر رحمتی، گیتی قاسمی، سام قریبیان، محمدرضا شریفی‌نیا و کامبیز دیرباز در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

این فیلم در روزهای گذشته در فهرست آرا مردمی حضور داشت، اما در ششمین شب از این فهرست حذف شد که با اعتراض حاتمی‌کیا همراه بود.

نشست خبری "خروج" با حضور حاتمی‌کیا، فرامرز قریبیان، سام قریبیان، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا و پانته‌آ پناهی‌ها بازیگران، حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده، کارن همایون‌فر آهنگساز برگزار شد.

حاتمی‌کیا در بخشی از نشست خطاب به هجمه‌کنندگان گفت: گناه ما چیست که فیلم می‌سازیم؟ چرا دادگاه تشکیل می‌شود؟ چرا جنس نوشته‌ها و واکنش‌ها دادگاهی شده است. این چه زبان بی‌حیایی برای من سرباز است؟ چرا بی‌حیا می‌شویم؟ به من می‌گویند دهه‌ات گذشته؛ جمله خودم را به خودم پس می‌دهید؟ روزی که علی حاتمی رفت آیا جایش پر شد؟ ما کنار برویم؟ لذت می‌برید از این رفتار؟ از این ور و آن ور این واکنش‌ها وجود دارد.

حاتمی‌کیا تأکید کرد: من از این فضا دلخورم. "خروج" بیستمین فیلم من است و من بیست بار این بالا آمده‌ام. چرا سال به سال سخت‌تر می‌شود؟ چرا فضا را این شکلی کردید که مثل فشار قبر است؟ انصاف کنید. من عمرم را بابت هر فیلم می‌گذارم برای هیچ فیلمی کم‌فروشی نکرده‌ام. به نظر ساده می‌آید تراکتور را میان خیابان بیندازید ولی چرا این‌گونه با بی‌حیایی حرف می‌زنید. چرا به من گیر می‌دهید؟ این اشکال بزرگ است، از کنار هم بودن افتخار کنید ما سربازان فرهنگی این نظام هستیم.

نشست فیلم «خروج» در هفتمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت وز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

وی درباره گریم غیرواقعی رئیس‌جمهور در فیلم هم گفت: به شما مربوط نیست که من رئیس‌جمهور را نشان می‌دهم یا نه. من در فیلم دلم می‌خواست همین‌قدر که دیدید نشان بدهم.

وی در پاسخ به اینکه فیلم در بین آرای مردمی حضور ندارد، عنوان کرد: من این را یک شوخی بزرگ می‌دانم و واقعیت این است اصلاً امکان ندارد و محال ممکن است این اتفاق رخ داده باشد. به نظر می‌آید امسال یک مهندسی به‌ظاهر ساده اما پیچیده رخ داده است اما ایرادی ندارد، من همه را به زمان می‌سپارم و زمان است که ثابت می‌کند چه فیلمی می‌ماند و چه فیلمی نه. کاش هیئتی برای رسیدگی به کسانی که این هیئت را در دست دارند، تشکیل شود اما در هر حال من لذت می‌برم از مشتی که این دوستان زدند.

در نهایت نیز فرامرز قریبیان درباره کم‌کاری خود در سینما در سال‌های اخیر توضیح داد: در سالی که داور جشنواره بودم و فیلم "عصبانی نیستم" درمیشیان در جشنواره حضور داشت، سیمرغ بهترین بازیگر مرد از آن نوید محمدزاده بود که اعلام کردند از مجلس دستور رسیده تا سیمرغ به این فیلم داده نشود. من آن زمان افشاگری کردم و تاوانش را نیز دادم تا حدی که فیلم پسرم "360 درجه"را صرفاً به دلیل این که تهیه‌کننده کار بودم اجازه حضور در جشنواره ندادند. احساس می‌کنم اتفاقاتی از این دست امسال برای فیلم "خروج" هم در حال وقوع است و ترجیح می‌دهم از این شرایط که همراه با بچه‌بازی‌های مسئولان سینمایی است دور باشم و از سینما خداحافظی کنم.

در ادامه این نشست صالحی بازیگردان این کار نیز به نشانه اعتراض در مقابل خبرنگاران ایستاد که عوامل تشریفات سالن او را به آرامش دعوت کردند.

نشست خبری فیلم "خروج" که همراه با اعتراض و افشاگری بود 45 دقیقه بیش از وقت تعیین‌شده به طول انجامید و در نهایت فیلم "آتابای" ساخته نیکی کریمی که تنها فیلم یک کارگردان زن در جشنواره امسال است به روی پرده رفت.

در این فیلم که هادی حجازی‌فر آن را نوشته و در آن نیز بازی کرده است، جواد عزتی، سحر دولتشاهی حضور دارند. این فیلم را شاید بتوان ادای دین حجازی‌فر به زادگاهش دانست که کاملاً به زبان ترکی است.

نشست فیلم «آتابای» در هفتمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت وز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

در نشست خبری این فیلم نیز حواشی به وجود آمد و حجازی‌فر خطاب به خبرنگاری که به زبان ترکی فیلم اعتراض کرده بود و گفته بود که چرا نباید زبان فارسی در کشوری که فارسی‌زبان است، استفاده شود گفت: زبان ترکی ازجمله زبان‌های اثرگذار در کشور است و این نگاه یک نگاه فاشیستی است.

حجازی‌فر بیان کرد: هر مشکلی به لهجه مربوط می‌شود پای من در میان است چرا که من لهجه گردان فیلم بودم. در فیلم آتابای تمام‌قد جلوی جواد عزتی می‌ایستم چرا که وی در حالی که ترکی بلد نبود توانست این زبان را به‌خوبی حرف بزند او برای یادگیری به شهر رفت تا بتواند ترکی را در فیلم درست حرف بزند.

کریمی توضیح داد: بعد از دیدن "ایستاده در غبار" از دوستان پرسیدم این شخصیت کیست و بعد با حجازی‌فر آشنا شدم و با هم در چند پروژه کار کردیم، در نهایت به او گفتم که بازی تو مانند یک هوای تازه برای سینما است. حجاز‌ی‌فر بازی روانی دارد و هنوز با ژست‌های سینماگران آشنا نشده است.

او همچنین اظهار کرد: ازدواج دختران در سن پایین در نقاط مختلف کشور وجود دارد و بعد از ازدواج نمی‌توانند به درس خواندن ادامه دهند، اما ضد این قضیه واقعی، جیران در این فیلم است او به دنبال خواسته‌های خود است و این نسل جدید جامعه هستند.

جواد عزتی نیز درباره ایفای نقش به زبان آذری گفت: من خیلی خیلی زیر ذره‌بین هادی حجازی فر بودم که لهجه درست خویی داشته باشم.

در هفتمین روز از جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های "آبادان یازده ۶۰"، "دوزیست"، "شنای پروانه"، "مغز استخوان"، "درخت گردو" و "روز صفر"، به عنوان شش فیلم برتر آرای تماشاگران سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر اعلام شدند.

فیلم‌های "روز صفر"،" درخت گردو"،" خورشید"،"شنای پروانه"،" سه کام حبس" نیز به سئانس فوق‌العاده رسیدند.

همچنین فیلم‌های "آن شب"،"آتابای" و "روز صفر" ازجمله فیلم‌هایی بودند که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس چارسو به روی پرده رفتند و با استقبال اهالی خانه سینما مواجه شدند.

از سوی دیگر فیلم "پسرکشی" ساخته محمدهادی کریمی که در لیست رزرو قرار داشت و به دلیل به‌موقع آماده نشدن فیلم "خورشید" ساخته مجید مجیدی وارد بخش مسابقه شده بود، به دلیل قوانین جشنواره، در رقابت آرای مردمی حضور نخواهد داشت. این اتفاق خود یکی از شگفتی‌های جشنواره امسال است که به‌نوعی نقض آیین‌نامه جشنواره نیز هست. فیلم مجیدی در حالی به جشنواره رسید که تمامی فیلم‌ها باید تا 25 دی‌ماه نسخه کامل شده خود را تحویل دفتر جشنواره می‌دادند، اما این استثنا برای او که فیلمش تا روز ششم به جشنواره نرسیده بود، در نظر گرفته شد.