سرویس سینمایی هنرآنلاین: پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر در حالی پشت سر گذاشته شد که فیلم‌های " مغز استخوان" به کارگردانی حمیدرضا قربانی، "روز بلوا" به کارگردانی بهروز شعیبی و همچنین فیلم "خوب، بد، جلف، ارتش سری" به کارگردانی پیمان قاسم خانی در پردیس سینمایی ملت به روی پرده رفتند.

در سئانس اول فیلم "مغز استخوان" به کارگردانی حمیدرضا قربانی به روی پرده رفت، او که پیش‌تر فیلم "خانه‌ای در خیابان چهل و یکم" را در جشنواره داشت پس از گذشت چهار سال با فیلمی جدید و با دغدغه اجتماعی دیگری به جشنواره فیلم فجر آمده است. فیلم درباره اهدای مغز استخوان است و مسائلی که پیش از آن و بعد از آن گریبانگیر یک خانواده می‌شود. پریناز ایزدیار، جواد عزتی، بهروز شعیبی، بابک حمیدیان، نوید پورفرج، علیرضا میرسالاری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نشست فیلم «مغز استخوان» در پنجمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

در نشست خبری این فیلم قربانی اظهار کرد: سینما زمانی موفق است که آینده کاراکترها برای مخاطب جالب باشد و خود را درگیر شخصیت فیلم بدانند. از سوی دیگر این دوپارگی و این دوراهی را دوست دارم. می‌توان گفت نشست خبری این فیلم، نشست آرامی بود و در آن علاوه بر قربانی کارگردان، پریناز ایزدیار، نوید پورفرج، بهروز شعیبی، احمد ساعتچیان بازیگران و حسین پور محمدی (تهیه‌کننده)، علی زرنگار (نویسنده)، مرتضی قیدی (مدیر فیلمبرداری)، بابک میرزاخانی (آهنگساز)، امیرحسین قدسی (طراح صحنه)، محمود دهقانی (طراح چهره پردازی)، علیرضا مجمع (منتقد) در این نشست حضور داشتند.

نشست فیلم «روز بلوا» در پنجمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

اما فیلم دوم، روز پنجم، "روز بلوا" به کارگردانی بهروز شعیبی است که توسط سازمان اوج تولید شده است. این فیلم به ماجرای اختلاس و مفاسد اقتصادی می‌پردازد و در آن علاوه بر بابک حمیدیان که نقش یک روحانی را بازی می‌کند، لیلا زارع، محمد علیمحمدی، مسعود دلخواه، زکیه بهبهانی، پاشا جمالی، محمد اسکندرفر، ساغر قناعت و داریوش ارجمند سایر گروه بازیگران "روز بلوا" را تشکیل می‌دهند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: عماد استاد دانشگاهی خوش‌نام و یک چهره تلویزیونی مورد توجه است، او ناگهان با اتهام‌هایی جدی مواجه می‌شود که خود و خانواده‌اش را در موقعیت پیچیده‌ای قرار می‌دهد.

در نشست مطبوعاتی پس از فیلم هم داریوش ارجمند و مینا ساداتی از بازیگران اصلی فیلم همراه با مهران کاشانی نویسنده، کارن همایونفر آهنگساز و امین جعفری مدیر فیلمبرداری از جمله عوامل حاضر بودند.

شعیبی در این نشست بیان کرد: روز بلوا بیشتر از آنکه ما را به اتفاقات بیرونی دعوت کند به اتفاقات درونی دعوت میکند مثل آن روزی که عدالت را کنار گذاشتیم و باید یک بلوای درونی اتفاق بیفتد.

او در پاسخ به اینکه آیا شخصیت فیلمش از اطرافیانش بوده یا سراغ پرونده‌های جدی مفاسد اقتصادی رفته گفت: اگر شخصیت فیلم از دوستان من بود که جرات نمی‌کردم بسازم. ضمن اینکه قرار نبود در‌ این فیلم پرونده سیاسی باز کنیم و  این کار تلویزیون و بخش‌های خبری است.

داریوش ارجمند بازیگر این فیلم نیز ضمن ابراز ناراحتی از برخی سوالات که تنشی را هم در سالن نشست بوجود آورد و با اعتراض برخی خبرنگاران همراه شد علت حضورش در این فیلم را اینطور توضیح داد: شجاعت بهروز شعیبی و اینکه این گستاخی را داشت تا این بلوا، نه آن بلوایی که در خیابان میبینیم را نشان دهد از مهمترین دلایل من برای بازی در این فیلم بود. نشان دادن ضایع شدن حق مردم شجاعت میخواهد.‌ اما از این سوال‌ها که آیا فیلم سفارشی بوده یا چرا با اوج همکاری شده تعجب میکنم؟ اگر‌ یک تهیه‌کننده دیگر هم بود باز هم این سوالات پرسیده می‌شد؟ سازمان اوج هم یک تهیه‌کننده است و آقای شعیبی در فیلم نسبت به این پرسشها از خودش دفاع کرده است.

نشست فیلم «خوب؛بد،جلف۲:ارتش سری» در پنجمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

در خاتمه روز پنجم فیلم کمدی "خوب، بد، جلف:ارتش سری" ساخته پیمان قاسمخانی به روی پرده رفت. دنباله فیلم کمدی پرفروش "خوب، بد، جلف" به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی که اولین بار بهمن 1395 در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. پژمان جمشیدی، سام درخشانی و امیرمهدی ژوله در "خوب، بد، جلف 2: ارتش سری" نقش‌های خود در فیلم اول را تکرار کرده‌اند. حامد کمیلی، ریحانه پارسا، گوهر خیراندیش، فرهاد آئیش، مارال فرجاد و شکیب شجره از دیگر بازیگران این فیلم به تهیه‌کنندگی محسن چگینی هستند.

در این نشست محسن چگینی (تهیه‌کننده)، پژمان جمشیدی، سام درخشانی، حامد کمیلی، ریحانه پارسا (بازیگران)، آیدین ظریف (طراحی صحنه)، عباس عباسی (طراح چهره‌پردازی)، حسین ابولصدق (صداگذار)، میثم مولایی (تدوینگر) حسین جلیلی (مدیر فیلمبرداری)، علیرضا مجمع (منتقد) حضور داشتند.

قاسم خانی در این نشست بیان کرد: در ابتدا می‌خواستیم این را به صورت سریال کار کنیم و حتی ۱۱ قسمت نوشته شد و چون پرهزینه بود آن را به دو فیلم سینمایی تبدیل کردیم.

او درباره نقش ستاره پسیانی نیز گفت: بسیاری از بخش‌های بازی او در دست دوستان ممیز‌ حذف ‌ شد و نقشش همین قدر بود.

این کارگردان درباره زمان فیلم هم اظهار کرد: فیلم در ابتدا ۱۸۲ دقیقه بود و بعد به ۱۱۵ دقیقه تبدیل شد و بیشتر نقش گوهر خیراندیش بود که حذف شد.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره جنس شوخی‌های این فیلم و خانوادگی بودن آن به طنز بیان کرد: این کاملا بستگی به جنس خانواده شما دارد‌ و این سبک شوخی جنسی صد درجه بالاتراش در جامعه هم هست و اگر فکر کنیم چنین چیزی نیست، اشتباه است‌. من درحد عرف جامعه حرف زدم. ما یک شوخی تمیز کردیم و این انگ جنسی درست نیست.

خاتمه بخش این روز نیز نمایش فیلم‌ مستند "عالیجناب" وفیلم کوتاه "عزیز" بود.

اما در روز پنجم برخلاف آنچه که پیش‌تر اعلام شده بود باز هم فیلم "خورشید" به اکران در نیامد و تکلیف فیلم "پسرکشی" هادی کریمی نیز در هاله‌ای از ابهام باقی ماند.

همچنین فیلم‌های "شنای پروانه" ساخته محمد کارت، "درخت گردو" به کارگردانی محمدحسین مهدویان و فیلم سینمایی "روز صفر" سعید ملکان به سئانس اضافه رسیدند.

در نهایت نیز در روز پنجم فیلم‌های "پوست" به کارگردانی بهمن ارک،" سه کام حبس" به کارگردانی سامان سالور و "خون شد" به کارگردانی مسعود کیمیایی در پردیس چارسو به روی پرده رفتند.