سرویس سینمایی هنرآنلاین: حبیب ایل‌بیگی، قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین، درباره شکل‌گیری کمپین "بچه‌های آفتاب" در خلال برنامه‌های اکران فیلم "سیمرغ پروانه‌ها"، اظهار کرد: چند سال قبل، برگزاری برنامه "سیمرغ پروانه‌ها" را هم‌زمان با ایام جشنواره فیلم فجر پیشنهاد دادیم تا در سئانس‌های صبح بتوانیم فیلم‌های کودک و نوجوان را که متقاضیان حضور در جشنواره فیلم فجر بوده‌اند، به نمایش بگذاریم.

وی ادامه داد: این برنامه دو سال گذشته برگزار شد و در هر دوره پنج فیلم انتخاب شد. هم‌زمان در مراکز استان‌ها و در تهران هم در سالن‌های منتخبی که فیلم‌های جشنواره فجر را به نمایش درمی‌آورند این آثار پخش شد.

ایل‌بیگی همچنین گفت: سال گذشته در تهران، هر روز در یکی از سینماها با حضور بچه‌ها جشنی برپا می‌شد و بعد هم فیلم را می‌دیدند. امسال فکر می‌کردیم این برنامه را در تهران برگزار نکنیم و ایده‌های مختلفی داشتیم. در حال برنامه‌ریزی بودیم که سیل سیستان و بلوچستان رخ داد و فکر کردیم که می‌توانیم این برنامه را در مناطق سیل‌زده برگزار کنیم و در کنار کودکان سیستان و بلوچستان باشیم.

بچه های  آفتاب

قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی افزود: در همین حین با مسئولان استان هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم. برای میزبانی از هنرمندان، سازمان بنادر و دریانوردی ما را یاری کرد. همچنین برای برگزاری برنامه‌ها کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تریلی که تماشاخانه سیار است در اختیارمان قرار داد. انجمن سینمای جوانان نیز روزانه برای بچه‌های شهرهای مختلف نمایش فیلم خواهند داشت. مرکز گسترش سینمای کودک و نوجوان و بنیاد سینمایی فارابی نیز بخشی از هدایا و اسباب‌بازی‌ها را با همراهی چند خیر تهیه کرده است و در حال اهدای آن به کودکان سیل‌زده است.

وی با بیان این که به سمت شهرستان سرباز از مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان آمدیم؛ خاطرنشان کرد: این شهرستان به دلیل فاصله زیادی که با مرکز دارد مورد توجه کمتری قرار گرفته است و به همین دلیل تصمیم گرفتیم یکی از برنامه‌های خود را در این شهرستان برگزار کنیم. روز گذشته نیز با حضور در روستاهای چابهار، برنامه‌های زیادی داشتیم. کودکان و نوجوانان زیادی در مناطق هستند و چنین برنامه‌هایی کمتر برایشان برگزار شده است.

وی اظهار داشت: سیل پدیده تخریب‌کننده و ضررزننده‌ای است، اما در ادامه آن شاهد اتفاقات خوبی بودیم و به‌گونه‌ای باعث دیده شدن و شناخته شدن این مناطق شد. مسئولان هم باید برای توسعه فرهنگی و زیربنایی این استان کمک کنند.

بچه های  آفتاب

ایل‌بیگی با اشاره به این که این برنامه در نگاه هنرمندان تأثیر خوبی داشته است؛ عنوان کرد: هنرمندان باید بتوانند با فرهنگ و زندگی مردم سرزمینشان آشنا باشند. از نزدیک دیدن فرهنگ، آداب و پوشش و زندگی مردم می‌تواند برایشان بسیار الهام‌بخش باشد.

وی با تأکید بر این که حضور هنرمندان در سیستان و بلوچستان به‌واسطه احساس مسئولیتی است که داشته‌اند؛ اظهار کرد: این روزها، روزهای پرکار سینما است. به‌ویژه که جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود. همه هنرمندان توجهشان به جشنواره است و این که تعدادی از سینماگران ما این روزها شلوغی و هیاهوی دوست‌داشتنی جشنواره را رها می‌کنند و به این استان می‌آیند نشان می‌دهد احساس مسئولیت اجتماعی را به‌خوبی دریافت کرده‌اند.

ایل‌بیگی با تأکید بر این که هنرمندان نمی‌توانند از جامعه خود جدا شوند؛ اظهار کرد: ماندگاری قهرمانان و هنرمندان به نام کشور که هنوز هم از آن‌ها یاد می‌شود، به دلیل همین نوع رفتارهایی است که از مسئولیت اجتماعی آن‌ها ناشی می‌شود. این هنرمندان بدون هیچ چشم‌داشتی در شرایط سخت و از صبح زود تا دیروقت در استان سیستان و بلوچستان همراه ما هستند که جای تقدیر دارد.