سرویس سینمایی هنرآنلاین: "مردن در آب مطهر" تازه‌ترین ساخته برادران محمودی پس از فیلم‌های "چند متر مکعب عشق"، "رفتن" و "شکستن همزمان بیست استخوان" است.

آن‌ها در این فیلم بار دیگر موضوع مهاجرت افغان‌ها و مشکلاتی را که بر سر راه آن‌هاست دستمایه قرار داده‌اند در "مردن در آب مطهر"، علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا، صدف عسگری و سوگل خلیق، علیرضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علیرضا مهران به ایفای نقش می‌پردازند.

به بهانه اکران "مردن در آب مطهر" در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، با نوید محمودی در مقام کارگردان به صحبت نشستیم که در زیر می‌خوانید:

آقای محمودی، چه شد که بار دیگر به سراغ مهاجرت و مشکلات مهاجرین رفتید؟ ایده "مردن در آب مطهر" از کجا شکل گرفت؟

"مردن در آب مطهر" یک عاشقانه جدید است که به مسائل روز درباره مهاجرت می‌پردازد. یکی از مسائل مهم امروز در تمام جوامع به‌خصوص در خاورمیانه بحث مهاجرت به اروپا است که در مورد جوانان ایرانی، افغانی و حوزه خلیج فارس در یک دهه گذشته تبدیل به یک موضوع بسیار داغ شده است. در این فیلم به‌ویژه درباره شرایط مهاجران در اروپا و تأثیرات مثبت و منفی آن کار کردیم که فکر می‌کنم برای مخاطب جذاب است.

تا چه اندازه روی مسئله مهاجران به اروپا تحقیق داشتید و از نزدیک با مشکلات آن‌ها برخورد کردید؟

بسیار زیاد تحقیق کردیم. من و برادرم خودمان افغان هستیم و هر بار که به جشنواره‌های خارجی می‌رویم از افرادی که در آنجا حضور دارند می‌پرسیم که چه کسانی مهاجر هستند و چگونه مهاجرت کرده‌اند. جالب است بدانید افراد بسیار زیادی هستند که مهاجرند و زمانی که از آن‌ها درباره چرایی و چگونگی آمدنشان می‌پرسم، قصه‌های جالبی برایم تعریف می‌کنند و درنهایت حضور در یک کمپ باعث شد تا بتوانیم قصه را سروشکل دهیم.

فیلم مردن در آب مطهر

انتخاب بازیگرانتان برچه مبنایی بود؟

ما نزدیک‌ترین بازیگران به نقش‌هایی را که نوشته بودیم انتخاب کردیم. ندا جبرائیلی بازیگر توانایی است و انتخاب‌هایش بیشتر در حوزه سینمایی اجتماعی بوده و دغدغه‌مند است. ما با او در فیلم "هفت و نیم" کار کرده بودیم و زمانی که فیلمنامه را می‌نوشتم حس کردم باید در این فیلم حضور داشته باشد. علی شادمان پیش از این قرار بود در فیلم "چند متر مکعب عشق" بازی داشته باشد، اما متأسفانه این همکاری اتفاق نیفتاد و هر دو منتظر بودیم تا شرایط مناسبی ایجاد شود که در مورد این فیلم خوشبختانه اتفاق افتاد و او به زیبایی از عهده نقش برآمد. صدف عسگری را از فیلم "ناپدید شدن" دیده بودم و حس کردم می‌تواند نقش دختر افغان را خیلی خوب بازی کند و همین‌طور نیز شد. در زمانی که درگیر انتخاب حسیبا حسینی برای ایفای این نقش بودم با صدف نیز گفت‌وگوهایی داشتیم و حس کردم این توانایی را دارد که البته در کنار این بازیگران جوان، افراد دیگری چون علیرضا آرا، سوگل خلیق، علیرضا مهران نیز حضور دارند که از حضورشان در فیلم بهره‌مند شدم. متین حیدرنیا نیز به‌خوبی از پس این نقش برآمد و نشان داد که اعتماد ما به او بی‌نتیجه نبوده است.

یکی از مسائلی که همواره مطرح می‌شود این است که ما فیلم درباره جوانان نداریم و اغلب مخاطبان سینما نیز افرادی هستند که دهه چهارم زندگی را سپری می‌کنند، اما شما به موضوعی پرداختید که اتفاقاً در مورد جوانانی است که در دهه دوم زندگی هستند. فکر می‌کنید پرداختن به این قشر از جامعه تا چه اندازه جایش در سینما خالی است؟

یکی از مسائل مهمی که در کلیت جامعه باید به آن توجه کنیم تین ایجرها هستند که در هیچ جای مملکت جدی گرفته نمی‌شوند اما درواقع نسل تأثیرگذاری هستند. چهل ساله‌ها شور و اشتیاق جوانی‌شان از بین رفته و دیگر این هیجان را ندارند و به فکر زندگی و آینده فرزندان خود هستند، اما نسل درگیر همین جوانانی هستند که می‌توانند در تمام جریانات اجتماعی تأثیرگذار باشند ولی متأسفانه هیچ مشقی برای آن‌ها نداریم و به آن‌ها توجه نمی‌کنیم‌. نمی‌دانم چرا شاید مدیران فرهنگی و تصمیم‌گیران نظام باید فکر کنند، که ظاهراً فکری نکرده‌اند. این نسل بزرگ است به‌خصوص در ایران که تأثیرگذارند و برای ساختن آینده و امید به جامعه باید به آن‌ها توجه کرد و حتی در مورد دوست داشتن باید به آن‌ها آموخت. یکی از نقاط کمرنگ در جامعه که بسیار تأثیرگذار است همین قشر هستند. قشری که به‌راحتی می‌توانند کار خود را پیش ببرند. من روزگاری علاقه به بازیگری داشتم ولی باید می‌گشتم تا کارگردانی من را ببیند، اما این نسل با کوچک‌ترین امکان، خود را معرفی می‌کند و مطرح می‌شود. ما با نسلی روبرو هستیم که نسل بسیار ارزشمندی است و حس می‌کنم از این ارزشمندی غافل هستیم. به‌عنوان کسی که خودساخته است و هر آنچه در زندگی‌مان اتفاق افتاده ذره‌ذره بوده و مورچه‌وار جمع شده است، می‌گویم که امروز دیگر این نسل این کار را نمی‌کند و باید ما شرایط را برایشان فراهم کنیم. آن‌ها بسیار مهربان، عاقل، صبور و عاشق هستند و البته جوان که هنوز کله‌شان داغ است و ای‌کاش از این قدرت و انرژی به نفع خود و ساختن و سازندگی جامعه استفاده کنیم و به آن‌ها ارزش و بهای بیشتری دهیم، شاید به همین دلیل آثار ما در رابطه با این جوانان است و این نسل برای ما جذاب است.

فیلم مردن در آب مطهر

شما که امسال با فیلم "مردن در آب مطهر" در بخش سودای سیمرغ حضور دارید فضای رقابتی امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

جشنواره فیلم فجر بهترین امکان برای دیده شدن آثار است. اگر می‌خواهید مورد توجه منتقدان و اهالی رسانه و سینما باشید، باید در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشید. به معنای واقعی در ویترینی هستیم که تأثیرگذار است و در تلاشیم تا شرایط را فراهم کنیم تا در ابتدای سال فیلم به اکران عمومی برسد، تصمیم داریم این فیلم را بلافاصله اکران کنیم چرا که در مورد "شکستن همزمان بیست استخوان" و "هفت و نیم" فاصله بسیار برای اکران داشتیم و از همین رو برای این فیلم تصمیم داریم که زودتر فیلم را به روی پرده ببریم.