سرویس سینمایی هنرآنلاین: در سومین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سه فیلم "روز صفر" به کارگردانی سعید ملکان، "ابر بارانش گرفته" مجید برزگر و "آبادان یازده 60" مهرداد خوشبخت در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه به نمایش درآمد.

"روز صفر" نخستین ساخته سعید ملکان در مقام کارگردان است که در بخش نگاه نو و بخش سودای سیمرغ حضور یافته است. این فیلم نخستین اکران مردمی خود را به دلیل به‌موقع آماده نشدن از دست داد و گمانه‌زنی درباره این به جشنواره می‌رسد یا نه بسیار بود اما با نمایش در روز دوم این ابهام برطرف شد.

سومین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

این فیلم روایتی متفاوت از دستگیری عبدالمالک ریگی رهبر پیشین گروه شبه‌نظامی جندالله است که در استان سیستان و بلوچستان دست به فعالیت‌های تروریستی می‌زد.

نشست خبری "روز صفر" با استقبال اهالی رسانه مواجه شد. در این نشست که سعید ملکان، ساعد سهیلی، امیر جدیدی، محمدرضا مالکی، مهدی قربانی بازیگران فیلم، امیر ملک پور طراح لباس، سهیل دانش اشراقی طراح صحنه حضور یافتند.

ملکان در این نشست به‌عنوان نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم عنوان کرد که اگر امیر جدیدی در این فیلم بازی نمی‌کرد، این فیلم ساخته نمی‌شد. او همچنین بیان کرد به‌عنوان اولین و شاید آخرین کار دوست داشت به سراغ موضوعی برود که درباره آدم‌هایی است که برای امنیت کشور ازخودگذشتگی می‌کنند.

در ادامه این نشست، سهیلی و جدیدی به همراه سایر عوامل به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

سومین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

دومین فیلمی که در سومین روز به روی پرده رفت"ابر بارانش گرفته" ساخته مجید برزگر بود که عمدتاً مخاطب آثارش مخاطبان خاص هستند.  در خلاصه داستان فیلم جدید او آمده است: سارا، پرستار 35 ساله و مجرب به بیمارانش کمک می‌کند تا آرام شوند، حتی آن‌ها که امیدی به زنده ماندنشان نیست…

مسعود امینی تیرانی مدیر فیلمبرداری، آرمان خوانساریان نویسنده، لیلا نقدی‌پری طراح صحنه و لباس، الهام صالحی طراح چهره‌پردازی، حمیدرضا برزگر تدوینگر، علیرضا ثانی‌فر، مزدک میرعابدینی، ارشیا نیک‌بین، نازنین احمدی، محمدرضا مالکی بازیگران، حمید جانی پور عکاس ازجمله عواملی بودند که در این نشست رسانه‌ای حضور داشتند.

مجید برزگر که فیلمساز مستقلی شناخته می‌شود درباره ساخت این فیلم توضیح داد: بعد از فیلم "یک شهروند کاملاً معمولی" که به دلایلی اکران نشد و چهار سال از آن می‌گذرد خبری درباره سه خواهر خواندم که خودکشی کردند و بعد درباره مسئله اتانازی تحقیق کردم و علاقه‌مند به تولید فیلمی در این زمینه شدم. حدود دو سال قبل شروع به تحقیق و نگارش کردم و از اسفند سال قبل هم شرایط کم‌کم برای کلید زدن کار فراهم شد.

در ادامه و در سئانس سوم فیلم "آبادان یازده 60" ساخته مهرداد خوشبخت به نمایش درآمد. این فیلم در ژانر دفاع مقدس و توسط سازمان اوج ساخته شده و به شروع جنگ ایران و عراق می‌پردازد.

خوشبخت به همراه حسن کلامی تهیه‌کننده، علیرضا کمالی، شبنم گودرزی، ویدا جوان و حمیدرضا محمدی بازیگران فیلم، بهزاد عبدی آهنگساز، مهدی جعفری فیلمبرداری، سهراب خسروی تدوینگر، محمود دهقانی طراح چهره‌پردازی، جعفر محمدشاهی طراح صحنه و زهرا صمدی طراح لباس در این نشست حضور داشتند.

خوشبخت در نشست خبری "آبادان یازده 60" بیان کرد: دوران تیر و ترقه و خمپاره به پایان رسیده است و امروز باید ابعاد جدیدی از جنگ را به مخاطب عرضه کرد.

سومین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

او همچنین درباره کامل نبودن فیلم توضیح داد و گفت: این نسخه نهایی فیلم‌ نبود، همین الان رسیده بود و صدا و تصویر کامل نبود اما با این اوصاف به غیر از 20 دقیقه آخر فیلم دیگر بخش‌ها برگرفته از واقعیت بود. قرار بود فیلم واقع‌گرا باشد و به واقعیت نزدیک شود. حتی باید بگویم تصاویر آرشیوی که در فیلم وجود داشت به‌سختی به دست آمدند و سعی کردیم همه را به‌صورت مستند پیدا کنیم.

در پایان نیز مستند" جایی برای فرشته‌ها نیست" ساخته سام کلانتری و فیلم کوتاه "امتحان" ساخته سونیا حداد به نمایش درآمد.

روز گذشته در پردیس چارسو نیز فیلم‌های "کشتارگاه" ساخته عباس امینی، "من می‌ترسم" بهنام بهزادی و "شنای پروانه" محمد کارت به نمایش درآمدند.

محمدرضا فرجی مدیر امور رسانه‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر درباره سئانس‌های فوق‌العاده سومین روز جشنواره نیز گفت: فیلم "درخت گردو" به کارگردانی محمدحسین مهدویان در سینماهای کورش و باغ کتاب به سئانس فوق‌العاده رسید. همچنین "دوزیست" ساخته برزو نیک‌نژاد هم در سینما باغ کتاب توانست به سئانس فوق‌العاده برسد. "روز صفر" ساخته سعید ملکان هم در سینما فرهنگ به سئانس فوق‌العاده رسید.

همچنین در روز سوم جشنواره اعلام شد که فیلم "پسرکشی" ساخته محمدهادی کریمی در بخش مسابقه سینمای ایران جایگزین فیلم "خورشید" به کارگردانی مجید مجیدی می‌شود.

سی‌ و هشتمین فیلم فجر از 12 بهمن‌ آغاز شد و تا 22 بهمن‌ ادامه دارد.