سرویس سینمایی هنرآنلاین: سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در حالی از روز شنبه 12 بهمن آغاز شد که امسال مانند سال‌های گذشته از مراسم افتتاحیه و بزرگداشت و پرواز سیمرغ مواد تبلیغاتی فیلم‌ها خبری نبود.

به دلیل آسیب و خسارتی که به هم‌وطنان سیل‌زده در استان سیستان و بلوچستان وارد شده است، با تصمیم برگزارکنندگان جشنواره، هزینه‌های جاری این مراسم صرف خرید اقلام مورد نیاز مردم این منطقه شد و آغازگر این بزرگ‌ترین رویداد هنری حرکت ماشین‌های حامل اقلام به سمت این استان بود.

در نخستین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سه فیلم "سه کام حبس" به کارگردانی سامان سالور، "قصیده گاو سفید" به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و " عامه‌پسند" سهیل بیرقی و مستند"مهدی عراقی را بکش" ساخته عبدالرضا نعمتی و "دم اژدها" به کارگردانی سعید کشاورز در پردیس ملت، کاخ جشنواره به نمایش درآمدند.

 نشست فیلم «سه کام حبس» در روز اول

"سه کام حبس" ساخته سامان سالور پس از فیلم "تمشک" آغازگر ماراتن فجر سی و هشتم بود که به همراهی سامان و ساسان سالور، محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، علی اوجی، متین ستوده، سمیرا حسن‌پور، سحر شهامت طراح صحنه، غزاله معتمد طراح لباس، مهدی ابراهیم‌زاده صدابردار، مسعود سلامی‌ مدیر فیلمبرداری این فیلم به نمایش درآمد.

در ادامه و در نشست خبری این فیلم پس از یک دقیقه سکوت برای جان‌باختگان سانحه هواپیمایی اوکراین، سالور درباره چرایی پرداختن به این موضوع گفت: سه سال در حال تلاش بودیم تا این اثر ساخته شود. سعی شد جنبه دیگری از اعتیاد را نشان بدهیم، موضوع اعتیاد با توجه به فراگیری‌اش بسیار مهم است و در ساختار و بافت خانواده‌ها ورود پیدا کرده و امیدوارم این فیلم‌ها باعث شود حتی یک نفر با دیدنش تصمیم بگیرد زندگی خانوادگی خود را حفظ کند.

مسعود سلامی مدیر فیلمبرداری این اثر نیز درباره نوع رنگ و فیلمبرداری این فیلم توضیح داد: می‌خواستیم رنگ این فیلم خاص باشد و یک "لوک‌" رنگی همیشه روی دوربین وجود داشت. رنگ‌ جامعه به سمت سایه سفید رفته است و رنگ داستان "سه کام‌ حبس" هم به همین دلیل این‌گونه انتخاب شد.

نشست خبری «قصیده گاو سفید» در پردیس ملت

دومین فیلمی که روی پرده رفت، فیلم " قصیده گاو سفید" به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها بود که با حضور کامران خلج طراح چهره‌پردازی، حسین قورچیان‌ صداگذار، عبدالرضا حیدری صدابردار، عطا مهراد تدوینگر، مهراد کوروش نیا نویسنده، امین جعفری مدیر فیلمبرداری، غلامرضا موسوی تهیه‌کننده، بهتاش صناعی‌ها نویسنده و کارگردان، مریم مقدم نویسنده و بازیگر، علیرضا ثانی‌فر، پوریا رحیمی سام و آروین‌ پوروثوقی بازیگران این فیلم به نمایش درآمد.

صناعی‌ها که فیلمش درباره زنی است که همسرش به اعدام محکوم می‌شود و پس از اجرای حکم متوجه می‌شوند که او قاتل نبوده است، درباره ساخت این فیلم گفت: حرف زدن پیرامون هر اتفاقی به معنی زیر سؤال بردن آن نیست. ما فیلمی ساختیم که دغدغه‌های انسانی دارد، اما هر قانونی ممکن است خطاهایی داشته‌ باشد و ما به عنوان نویسنده و کارگردان انتخاب کردیم که خلأ یک قانون را بیان کنیم. بازداشت‌ها و اعتصاب‌های کارگری در این سال‌ها زیاد بوده و ما سعی کردیم به آن‌ها هم اشاره کنیم.

مریم مقدم نویسنده و بازیگر این فیلم نیز درباره ایفای متفاوت نقش زن در این فیلم اظهار کرد: مینا شخصیت زن فیلم، کلیشه سینما و تلویزیون ایران نیست ولی کاملاً ایرانی است و باید بگویم که تابو برای شکستن است.

نشست خبری «عامه‌پسند» در پردیس ملت

در ادامه "عامه‌پسند" سهیل بیرقی اکران شد و در نشست خبری آن سهیل بیرقی، باران کوثری، هوتن شکیبا، حسین جعفریان مدیر فیلمبرداری، کریستف رضاعی آهنگساز و مجید کریمی مجری طرح حضور یافتند.

بیرقی که پیش از این فیلم "عرق سرد" را در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآورد، در نشست خبری فیلم بیان کرد: من هیچ‌وقت تصمیم نمی‌گیرم برای زنان یا ضد زنان فیلم بسازم و سعی می‌کنم متعهد به مکتب یا ایسم خاصی نباشم. هیچ‌وقت نه برای زنان و نه بر ضد زنان فیلم نساخته‌ام. من زمانه خودم را می‌سازم که اتفاقاتش تبدیل به سوژه می‌شوند و فقط سعی کرده‌ام راوی سالم و وفاداری باشم از زنی که می‌شناختم. نقش اصلی از زنی در دهه چهارم زندگی‌اش انتخاب شد چون کمترین توجه ما به مادران ماست. ما به طرز وحشتناکی نمی‌توانیم به آنان حق مستقل شدن بدهیم.

پس از این نیز دو فیلم مستند و کوتاه روز نخست به نمایش درآمدند تا پرونده روز نخست جشنواره به این شکل بسته شود.

از نکات قابل توجه در روز اول آماده نشدن فیلم "روز صفر" سعید ملکان بود که نخستین نمایش مردمی خود را از دست داد. همچنین طبق شنیده‌ها ظاهراً فیلم "خورشید" ساخته مجید مجیدی نیز به جشنواره نمی‌رسد و به‌احتمال زیاد فیلم "عنکبوت" ساخته ابراهیم ایرج زاد جایگزین آن خواهد شد.

روز گذشته همچنین در پردیس سینمایی چارسو که سینمای منتقدان و هنرمندان است، سه فیلم "لباس شخصی" امیرعباس ربیعی، "پدران" سالم صلواتی، و " تومان" مرتضی فرشباف به نمایش درآمد. فیلم‌های "آتابای" ساخته نیکی کریمی، "درخت گردو" محمدحسین مهدویان،"شنای پروانه" محمد کارت، "دوزیست" برزو نیک نژاد، "من می‌ترسم" بهنام بهزادی و"مغز استخوان" حمیدرضا قربانی در پردیس‌های سینمایی، اکران مردمی خود را پشت سر گذاشتند.