سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره فیلم برلین، در پی انتشار مطلبی در هفته‌نامه آلمانی دی ‌تسایت که در آن اشاره شده است آلفرد بائر اولین مدیر برلیناله، کارمند ارشد اداره امور سینمایی نازی در رایش سوم بود، اعطای جایزه خرس نقره‌ای آلفرد بائر را که یکی از جوایز بخش مسابقه بین‌الملل است، به حالت تعلیق درآورند.

یک روز بعد از اعلام برنامه این دوره جشنواره، برگزارکنندگان اعلام کردند: با توجه به یافته‌های جدید، برلیناله اعطای جایزه خرس نقره‌ای آلفرد بائر را از همین دوره به حالت تعلیق درمی‌آورد.

به گزارش اسکرین دیلی، در بخش دیگر بیانیه برلیناله آمده است: جشنواره پیش از این از مقام مهم آلفرد بائر در حزب ناسیونال سوسیالیسم بی‌خبر بود. ما از تحقیقات و انتشار آن در دی ‌تسایت استقبال می‌کنیم و فرصت را برای انجام تحقیقات عمیق‌تر درباره تاریخ جشنواره با حمایت کارشناسان خارجی غنیمت می‌شماریم.

در مطلبی که با تیتر "یک مرد اس‌آ افراطی" به قلم کاتیا نیکودیموس در دی ‌تسایت منتشر شده است (اس‌آ سرواژه Sturmabteilung، نیروی شبه نظامی حزب ملی کارگران سوسیالیست آلمان پیش از به قدرت رسیدن آدولف هیتلر است)، منابع گفته‌اند که بائر در رایشس‌-فیلم‌اینتندانت، تشکیلات فیلم یوزف گوبلس وزیر پروپاگاندا رایش سوم، مسئول اداره کارگزینی بود و بر مسائلی چون انتخاب بازیگران، کارگردانان، تصویربرداران و دیگر عوامل فیلمسازی برای رایش سوم نظارت داشت.

در این مطلب آمده است، او درباره این که کدام فیلمسازان از خدمت در ارتش معاف شوند، کدام در صنعت تسلیحات کار کنند یا به خط مقدم جبهه بروند تصمیم می‌گرفت.

بائر بعد از جنگ جهانی دوم، گذشته خود را مخفی کرد و در دوره پاک‌سازی مقامات نازی مدعی شد در 1938 از اس‌آ و در 1943 از حزب نازی جدا شد. دی ‌تسایت هیچ مدرکی پیدا نکرد که روایت بائر از این ماجرا را تأیید کند.

آلفرد بائر اولین مدیر جشنواره فیلم برلین، از آغاز این رویداد در 1951 بود و تا 1976 که وولف دونر منتقد فیلم آلمانی جایگزین او شد، این مسئولیت را به عهده داشت.

موریتس د هادلن جانشین دونر در کتاب خاطرات خود با عنوان "آقای جشنواره فیلم" که در 2018 منتشر شد، به کریستیان یونگن گفت بائر بعد از این که او در 1980 مدیر جشنواره برلین شد، به‌طور منظم به دفتر کار او می‌آمد. "ما درباره آینده جشنواره بسیار بحث و تبادل نظر می‌کردیم".

بعد از مرگ بائر در 1986، د هادلن جایزه آلفرد بائر را به احترام اولین مدیر جشنواره راه‌اندازی کرد. این جایزه به‌عنوان یکی از جوایز خرس نقره‌ای بخش مسابقه بین‌الملل به فیلمی اعطاء می‌شود که "چشم‌اندازی جدید گشوده است".

لئوس کاراکس برای "خون بد" در برلیناله 1987 اولین دریافت‌کننده جایزه آلفرد بائر بود و به دنبال آن در این سال‌ها به سینماگرانی چون باز لورمن ("رومئو+ژولیت")، ژانگ ییمو ("قهرمان")، میگل گومس ("تابو")، آگنیشکا هولاند ("رد پا") و لاو دیاز ("لالایی برای راز غم‌انگیز") اعطاء شد. سال گذشته "ضد سیستم" اولین فیلم بلند داستانی نورا فینگشایت جایزه آلفرد بائر را دریافت کرد.

امسال 18 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل شانس دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای هفتادمین جشنواره فیلم برلین را دارند که 20 فوریه تا 1 مارس (1 تا 11 اسفند) برگزار می‌شود. فیلم‌های این بخش تلفیقی از سینمای هنری اروپایی، فیلم‌های مستقل آمریکایی و فیلم‌هایی از آسیا و آمریکای لاتین و شامل تازه‌ترین ساخته‌های فیلمسازانی چون کلی رایکارت، سالی پاتر، ابل فرارا، هونگ سانگ‌سو، کریستیان پتزولد و محمد رسول‌اف است.

هفتادمین جشنواره فیلم برلین اولین حضور کارلو شاتریانِ ایتالیایی به‌عنوان مدیر هنری جدید و ماریته ریسنبیکِ هلندی به‌عنوان مدیر اجرایی جشنواره است. آن‌ها جانشین دیتر کاسلیک شدند که حدود 18 سال مدیر هنری جشنواره بود.