سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم سیزدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی پنجشنبه 10 بهمن با حضور جمعی از اهالی سینما و رسانه  در هتل انقلاب برگزار شد و "سرخ‌پوست" به کارگردانی نیما جاویدی بیشترین جوایز را به خود اختصاص داد.

"سرخ‌پوست" جایزه بهترین فیلم را برد و در بخش‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین دستاورد فنی (محسن نصراللهی برای طراحی صحنه) نیز برنده تندیس انجمن شد. هومن بهمنش برای کار خود در این فیلم همین‌طور "متری شیش و نیم" جایزه بهترین فیلمبرداری را برد و نوید محمدزاده هم برای دو فیلم "سرخ‌پوست" و "متری شیش و نیم" تندیس خلاقیت در بازیگری را دریافت کرد.

داستان فیلم در سال 1347 و هم‌زمان با تخلیه یک زندان در جنوب ایران و انتقال زندانیان روی می‌دهد. محمدزاده در "سرخ‌پوست" نقش نعمت جاهد رئیس زندان را بازی کرده است. پریناز ایزدیار، ستاره پسیانی، آتیلا پسیانی، مانی حقیقی و حبیب رضایی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

در دیگر بخش‌ها، حامد بهداد برای "قصر شیرین" جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول را برد. جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول به الناز شاکردوست برای "شبی که ماه کامل شد" رسید. علی نصیریان برای "مسخره‌باز" بهترین بازیگر مرد نقش مکمل معرفی شد و فرشته صدرعرفایی برای "شبی که ماه کامل شد" جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل را دریافت کرد.

کریستف رضاعی برای "ناگهان درخت" جایزه بهترین موسیقی متن را گرفت و جایزه بهترین تدوین به بهرام دهقانی برای "متری شیش و نیم" رسید. همایون غنی‌زاده نیز برای "مسخره‌باز" جایزه خلاقیت و استعداد درخشان را گرفت.

در این مراسم همچنین علیرضا زرین‌دست فیلمبردار، اکبر عبدی بازیگر و عباس یاری نویسنده و منتقد فیلم تقدیر شدند. از گلاره عباسی بازیگر و بانی طرح سوینا ویژه نابینایان نیز تقدیر به عمل آمد.

اسامی برنده‌های سیزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به شرح زیر است:

بهترین فیلم: "سرخ‌پوست" به تهیه‌کنندگی مجید مطلبی

دیگر نامزدها: "شبی که ماه کامل شد" به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی / "غلامرضا تختی" به تهیه‌کنندگی سعید ملکان / "قصر شیرین" به تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی / "متری شیش و نیم" به تهیه‌کنندگی سید جمال ساداتیان / "مسخره‌باز" به تهیه‌کنندگی علی مصفا

بهترین کارگردانی: نیما جاویدی برای "سرخ‌پوست"

دیپلم افتخار: نرگس آبیار برای "شبی که ماه کامل شد"

جایزه ویژه: سعید روستایی برای "متری شیش و نیم"

دیگر نامزدها: بهرام توکلی برای "غلامرضا تختی" / رضا میرکریمی برای "قصر شیرین" / سیاوش اسعدی برای "درخونگاه" / همایون غنی‌زاده برای "مسخره‌باز"

بهترین فیلمنامه: نیما جاویدی برای "سرخ‌پوست"

دیپلم افتخار: محسن قرایی و محمد داودی برای "قصر شیرین"

دیگر نامزدها: نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی برای "شبی که ماه کامل شد" / سعید روستایی برای "متری شیش و نیم" / محسن تنابنده برای "قسم"

بهترین بازیگر مرد نقش اول: حامد بهداد برای "قصر شیرین"

دیگر نامزدها: امین حیایی برای "درخونگاه" / پیمان معادی برای "متری شیش و نیم" / نوید محمدزاده برای "سرخ‌پوست" / هوتن شکیبا برای "شبی که ماه کامل شد"

بهترین بازیگر زن نقش اول: الناز شاکردوست برای "شبی که ماه کامل شد"

دیگر نامزدها: ژاله صامتی برای "درخونگاه" / ژیلا شاهی برای "قصر شیرین" / فاطمه معتمدآریا برای "بنفشه آفریقایی" / هدیه تهرانی برای "روزهای نارنجی"

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: علی نصیریان برای "مسخره‌باز"

دیگر نامزدها: آرمین رحیمیان برای "شبی که ماه کامل شد" / بابک حمیدیان برای "مسخره‌باز" / جواد عزتی برای "ماجرای نیمروز 2: رد خون" / حسن پورشیرازی برای "قسم" / رضا بابک برای "بنفشه آفریقایی" / نوید محمدزاده برای "متری شیش و نیم"

بهترین بازیگر زن نقش مکمل: فرشته صدرعرفایی برای "شبی که ماه کامل شد"

دیگر نامزدها: پانته‌آ پناهی‌ها برای "درخونگاه" / زهره عباسی برای "ناگهان درخت" / شبنم مقدمی برای "شبی که ماه کامل شد" / نیوشا علیپور برای "قصر شیرین"

تندیس خلاقیت در بازیگری: نوید محمدزاده برای "متری شیش و نیم" و "سرخ‌پوست"

بهترین فیلمبرداری: هومن بهمنش برای "متری شیش و نیم" و "سرخ‌پوست"

دیگر نامزدها: حمید خضوعی ابیانه برای "غلامرضا تختی" / سامان لطفیان برای "شبی که ماه کامل شد" / علی قاضی برای "مسخره‌باز" / مسعود سلامی برای "آشفته‌گی" / هادی بهروز برای "ماجرای نیمروز 2: رد خون"

بهترین موسیقی متن: کریستف رضاعی برای "ناگهان درخت"

دیپلم افتخار: مسعود سخاوت‌دوست برای "شبی که ماه کامل شد"

دیگر نامزدها: افشین عزیزی برای "غلامرضا تختی" / امین هنرمند برای "قصر شیرین" / پیمان یزدانیان برای "متری شیش و نیم" / رامین کوشا برای "سرخ‌پوست"

بهترین تدوین: بهرام دهقانی برای "متری شیش و نیم"

دیگر نامزدها: حمید نجفی‌راد برای "شبی که ماه کامل شد" / خشایار موحدیان برای "قسم" / محمد نجاریان برای "ماجرای نیمروز 2: رد خون" / میثم مولایی برای "غلامرضا تختی" / هایده صفی‌یاری برای "مسخره‌باز"

بهترین دستاورد فنی: محسن نصراللهی برای طراحی صحنه "سرخ‌پوست"

دیپلم افتخار: جواد مطوری برای جلوه‌های ویژه بصری "مسخره‌باز" و رضا میثاقی، شهاب نجفی و محسن خیرآبادی برای جلوه‌های بصری "تختی"

دیگر نامزدها: اشکان رهگذر برای تکنیک انیمیشن "آخرین داستان" / ایمان امیدواری برای طراحی چهره‌پردازی "شبی که ماه کامل شد" / جواد مطوری برای جلوه‌های بصری "سرخ‌پوست" / سهیل دانش اشراقی برای طراحی صحنه "مسخره‌باز" / کیوان مقدم برای طراحی صحنه "غلامرضا تختی" / محسن نصراللهی برای طراحی صحنه "متری شیش و نیم" / محمدرضا شجاعی برای طراحی صحنه و لباس "ماجرای نیمروز 2: رد خون"

جایزه خلاقیت و استعداد درخشان: همایون غنی‌زاده برای "مسخره‌باز"

دیپلم افتخار: سروش صحت برای "جهان با من برقص"

دیگر نامزدها: اسماعیل منصف برای "زغال" / آرش لاهوتی برای "روزهای نارنجی" / حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری برای "جان‌دار" / مهدی علی میرزایی برای "پالتو شتری"