سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره فیلم برلین چهارشنبه ظهر به‌وقت ایران در یک نشست مطبوعاتی در پایتخت آلمان اسامی فیلم‌های بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره و چند فیلم بخش ویژه برلیناله را اعلام کردند.

فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل تلفیقی از سینمای هنری اروپایی، فیلم‌های مستقل آمریکایی و فیلم‌هایی از آسیا و آمریکای لاتین و شامل تازه‌ترین ساخته‌های فیلمسازانی چون کلی رایکارت، سالی پاتر، ابل فرارا، هونگ سانگ‌سو و کریستیان پتزولد است.

محمد رسول‌اف سینماگر ایرانی نیز با تازه‌ترین فیلمش "شیطان وجود ندارد" که تولید مشترک آلمان، جمهوری چک و ایران است، شانس خود را در هفتادمین جشنواره فیلم برلین امتحان می‌کند.

درمجموع 18 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل برای دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای برلیناله رقابت می‌کنند که در بین آن‌ها شش فیلم ساخته خانم‌های فیلمساز هستند. سال گذشته 17 فیلم در این بخش پذیرفته شد که هفت تای آن‌ها را زنان ساخته بودند.

هفتادمین جشنواره فیلم برلین اولین حضور کارلو شاتریانِ ایتالیایی به عنوان مدیر هنری جدید و ماریته ریسنبیکِ هلندی به عنوان مدیر اجرایی جشنواره است. آن‌ها جانشین دیتر کاسلیک شدند که حدود 18 سال مدیر هنری جشنواره بود.

شاتریان در بخشی از نشست مطبوعاتی به این مسئله اشاره کرد که جشنواره در یک مسیر خوب برای حضور بیشتر فیلمسازان زن قرار دارد و گفت امسال در بخش‌های غیر رقابتی حضور زنان پررنگ‌تر است.

شاتریان همچنین اعلام کرد به غیر از رسول‌اف، تمام کارگردان‌ها و بازیگران اصلی فیلم‌ها قرار است در جشنواره شرکت کنند.

انتظار می‌رود هیلاری کلینتون سوژه سریال مستند "هیلاری" به کارگردانی نانت برستاین، کیت بلانشت بازیگر سریال "بدون ملیت"، ویلم دافو بازیگر فیلم "سایبریا" ساخته ابل فرارا و خاویر باردم، ال فانینگ و سلما هایک ستاره‌های فیلم بریتانیایی "راه‌های نرفته" به کارگردانی سالی پاتر به جشنواره بیایند.

پاتر که بیش از همه برای فیلم‌هایی چون "اورلاندو" و "جینجر و رزا" شهرت دارد، در 2017 با فیلم "مهمانی" با بازی پاتریشیا کلارکسن، کیلیان مورفی و کریستین اسکات تامس در بخش مسابقه برلیناله شرکت کرد.

امسال تنها دو فیلم این بخش برای اولین بار در دنیا در برلیناله روی پرده نمی‌روند که هر دوی آن‌ها  ساخته زنان هستند: درامِ با موضع سقط جنینِ "هرگز، به ندرت، گاهی‌اوقات، همیشه" به کارگردانی الایزا هیتمن که در جشنواره فیلم ساندنس با استقبال روبرو شد و "اولین گاو" به کارگردانی کلی رایکارت کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی با بازی جان ماگارو، اوراین لی و توبی جونز که پیش از این در جشنواره‌های فیلم تلیوراید و نیویورک نمایش داده شد. رایکارت امسال یکی از داوران بخش مسابقه اصلی هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن بود.

کریستیان پتزولد که دو سال پیش فیلم "عبور" در بخش مسابقه بین‌الملل داشت، با فیلم "اوندینه" با بازی پائولا بیر ستاره فیلم "فرانتز" به کارگردانی فرانسوا اوزون به برلیناله برمی‌گردد. "اوندینه" که برداشتی تازه از اساطیر یونان با یک داستان امروزی است، یکی از چهار فیلم آلمانی بخش مسابقه بین‌الملل است. پتزولد در 2012 برای "باربارا" برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان جشنواره برلین شد. "اوندینه" چهارمین فیلم او در بخش مسابقه برلین است.

"برلین الکساندرپلاتس" که روایتی روزآمد از رمان کلاسیک آلفرد دوبلین در 1929 است، یکی دیگر از رقبای جایزه خرس طلایی است. این فیلم را برهان قربانی کارگردان آلمانی ساخته است. "برلین الکساندرپلاتس" که از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار جمهوری وایمار یاد می‌شود، در 2002 در یک نظرسنجی از تعدادی نویسنده معروف به عنوان یکی از صد کتاب برتر تاریخ ادبیات قرار گرفت. "برلین الکساندرپلاتس" در 1980 مبنای یک سریال معروف به کارگردانی راینر ورنر فاسبیندر کارگردان فقید آلمانی شد.

"پنهان ‌شده" به کارگردانی جورجو دیریتی نماینده ایتالیا در بخش مسابقه بین‌الملل است. این فیلم درباره زندگی آنتونیو لیگابوئه نقاش خودآموخته، جدال او با بیماری ذهنی و دوستی‌اش با آندرا موتزالی مجسمه‌ساز است. الیو جرمانو که در 2014 در فیلم "لئوپاردی" به کارگردانی ماریو مارتونه نقش جاکومو لئوپاردی شاعر و فیلسوف ایتالیایی را بازی کرد، در "پنهان ‌شده" در نقش لیگابوئه ظاهر شده است. آندرا گرپلی نقش موتزالی را بازی کرده است.

"خواهر کوچک من" به کارگردانی استفانی شوا و ورونیک ریموند نیز در بخش مسابقه بین‌الملل رقابت خواهد کرد. نینا هوس و لارس آیدینگر ستاره‌های آلمانی و مارته کلر بازیگر سوئیسی در این درام خانوادگی بازی می‌کنند.  

هونگ سانگ‌سو کارگردان مؤلف کره‌ای با تازه‌ترین فیلم خود "زنی که فرار کرد" به برلین برمی‌گردد. این بیست و چهارمین فیلم بلند داستانی سانگ‌سو و هفتمین فیلم او با بازی کیم مین-هی است. او اولین بار در 1997 با اولین فیلم خود "روزی که یک خوک در چاه افتاد" به برلیناله دعوت شد. در 2017، مین-هی برای "تنها در ساحل در شب" به کارگردانی سانگ‌سو برنده جایزه خرس نقره‌ای بازیگر زن جشنواره برلین شد.

"سابقه را پاک کن" به کارگردانی بنوا دلپین و گوستاو کرورن فیلمسازان فرانسوی، "قصه‌های بد" یک قصه پریان تاریک از دامیانو دینوچنتزو و فابیو دینوچنتزو کارگردانان ایتالیایی و "شوری اشک‌ها" به کارگردانی فیلیپ گارل سینماگر فرانسوی، از دیگر فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل هستند. برای اولین بار است که گارل در برلیناله در این بخش رقابت می‌کند. او یکی از چهره‌های ثابت جشنواره کن است.

"مزاحم" ساخته ناتالیا متا کارگردان آرژانتینی که فیلمی نوآر درباره یک هنرمند دوبله است، "در معرض اشعه" به کارگردانی ریتی پان فیلمساز کامبوجی که تنها فیلم بخش مسابقه بین‌الملل است، فیلم تایوانی "روزها" به کارگردانی سای مینگ-لیانگ، "همه مرده‌ها" به کارگردانی کائتانو گوتاردو و مارکو دوترا و "دائو. ناتاشا" به کارگردانی ایلیا کژانوفسکی و یکاترینا اورتل، فهرست 18 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل را کامل می‌کنند.

انیمیشن "روبه‌جلو" تازه‌ترین فیلم پیکسار برای اولین بار در دنیا در بخش ویژه برلیناله نمایش داده می‌شود. تام هالند، کریس پرت، جولیا-لوییس دریفوس و اکتاویا اسپنسر از صداپیشه‌های این فیلم به کارگردانی دان اسکانلن هستند.

جرمی آیرونز بازیگر بریتانیایی رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل است. 

هفتادمین جشنواره فیلم برلین 20 فوریه تا 1 مارس (1 تا 11 اسفند) برگزار می‌شود. "سال سلینجر من" به کارگردانی فیلیپ فالاردو با بازی سیگورنی ویور و مارگارت کوالی فیلم افتتاحیه جشنواره است.

هلن میرن بازیگر بریتانیایی در این دوره جشنواره جایزه خرس طلای افتخاری یک عمر دستاورد را دریافت خواهد کرد.

فهرست فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل به شرح زیر است:

"برلین الکساندرپلاتس" (Berlin Alexanderplatz) به کارگردانی برهان قربانی (آلمان/هلند)

"دائو. ناتاشا" (DAU. Natasha) به کارگردانی ایلیا کژانوفسکی و یکاترینا اورتل (آلمان/اوکراین/بریتانیا/روسیه)

"زنی که فرار کرد" (The Woman Who Ran) به کارگردانی هونگ سانگ‌سو (کره جنوبی)

"سابقه را پاک کن" (Delete History) به کارگردانی بنوا دلپین و گوستاو کرورن (فرانسه/بلژیک)

"مزاحم" (The Intruder) به کارگردانی ناتالیا متا (آرژانتین/مکزیک)

"قصه‌های بد" (Bad Tales) به کارگردانی دامیانو دینوچنتزو و فابیو دینوچنتزو (ایتالیا/سوئیس)

"اولین گاو" (First Cow) به کارگردانی کلی رایکارت (آمریکا)

"در معرض اشعه" (Irradiated) به کارگردانی ریتی پان (فرانسه/کامبوج) – مستند

"شوری اشک‌ها" (The Salt of Tears) به کارگردانی فیلیپ گارل (فرانسه/سوئیس)

"هرگز، به ندرت، گاهی‌اوقات، همیشه" (Never Rarely Sometimes Always) به کارگردانی الایزا هیتمن (آمریکا)

"روزها" (Days) به کارگردانی سای مینگ-لیانگ (تایوان)

"راه‌های نرفته" (The Roads Not Taken) به کارگردانی سالی پاتر (بریتانیا)

"خواهر کوچک من" (My Little Sister) به کارگردانی استفانی شوا و ورونیک ریموند (سوئیس)

"شیطان وجود ندارد" (There Is No Evil) به کارگردانی محمد رسول‌اف (آلمان/جمهوری چک/ایران)

"سایبریا" (Siberia) به کارگردانی ابل فرارا (ایتالیا/آلمان/مکزیک)

"همه مرده‌ها" (All the Dead Ones) به کارگردانی کائتانو گوتاردو و مارکو دوترا (برزیل/فرانسه)

"اوندینه" (Undine) به کارگردانی کریستیان پتزولد (آلمان/فرانسه)

"پنهان ‌شده" (Hidden Away) به کارگردانی جورجو دیریتی (ایتالیا)

علی افتخاری