سرویس سینمایی هنرآنلاین: "بینوایان" به کارگردانی لاد لی که یکی از پنج نامزد بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی جوایز اسکار امسال است، دوشنبه‌شب در پاریس، جوایز لومیر بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد جدید (الکسیس ماننتی) را از آن خود کرد.

این بیست و پنجمین دوره جوایز لومیر بود که از آن به‌عنوان معادل فرانسوی جوایز گلدن گلوب یاد می‌شود و آکادمی مطبوعات خارجی فرانسه بانی آن است. ایزابل هوپر بازیگر فرانسوی رئیس این دوره جوایز بود.

"بینوایان" که روایتی مدرن از رمان کلاسیک ویکتور هوگو است و حال و هوایی سیاسی دارد، اولین بار دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن روی پرده رفت و برنده جایزه هیئت داوران شد. این فیلم به‌تازگی در جوایز گویا نیز جایزه بهترین فیلم اروپایی را از آن خود کرد.

لی "بینوایان" را از روی فیلمی کوتاه به کارگردانی خودش ساخته است. فیلم با الهام از ناآرامی‌های سال 2005 در فرانسه ساخته شده و تنش‌های بین ساکنان محله و پلیس را که به اعتراضات دامن زد به تصویر درمی‌آورد. "بینوایان" بر سه پلیس متمرکز است که در جریان یک بازداشت از حد فراتر می‌روند. الکسیس ماننتی یکی از بازیگران اصلی فیلم به‌جز جایزه لومیر بهترین بازیگر مرد جدید به‌عنوان یکی از فیلمنامه‌نویسان پروژه نیز جایزه گرفت.

"بینوایان" برای دریافت جایزه لومیر بهترین فیلم چهار رقیب قوی شامل "به لطف خدا" فرانسوا اوزون، "یک افسر و یک جاسوس" رومن پولانسکی، "پرتره یک بانو در آتش" سلین سیاما و "Oh Mercy!" آرنو دپلشان را پیش روی خود داشت.

جایزه بهترین کارگردان به پولانسکی برای "یک افسر و یک جاسوس" رسید که در جوایز لومیر نامزد پنج جایزه بود. کارگردان فرانسوی/لهستانی در مراسم حضور نداشت و دستیار کارگردان او این جایزه را به نمایندگی دریافت کرد.

"یک افسر و یک جاسوس" امسال در جشنواره فیلم ونیز جایزه بزرگ هیئت داوران را برد و پرفروش‌ترین فیلم فرانسوی سال 2019 بود. این اتفاق در حالی افتاد که تعداد زیادی از سازمان‌های حامی حقوق زنان به اکران این فیلم معترض بودند و خواهان بایکوت آن شدند.

"یک افسر و یک جاسوس" درباره "ماجرای دریفوس" در قرن نوزدهم است. پولانسکی در فیلم جدیدش موقعیت خود را با آلفرد دریفوس مقایسه کرده است، یک افسر توپخانه یهودی ارتش فرانسه که در 1894 به‌اشتباه به جرم دادن اطلاعات محرمانه ارتش فرانسه به سفارت آلمان مجرم شناخته شد. او به حبس ابد محکوم و به جزیره شیطان فرستاده شد. بعدها سرهنگ ژرژ پیکوار افسر ارتش فرانسه (با بازی ژان دوژاردن) متوجه شد که خائن فرد دیگری است. تلاش پیکوار برای اثبات بی‌گناهی دریفوس باعث درگیر شدن او با مقامات مافوق شد و خودش به جرمی که مرتکب نشده بود، متهم شد. سرهنگ پیکوار تلاش کرد به اصل "ماجرای دریفوس" که از یهودستیزی در فرانسه خبر می‌داد پی ببرد. دریفوس درنهایت تبرئه شد، اما این روند 12 سال طول کشید. "ماجرای دریفوس" یک رسوایی سیاسی بود که در اواخر دهه 1890 و اوایل دهه 1900 فرانسه را دستخوش چند‌دستگی کرد.

نوئمی مرلان برای "پرتره یک بانو در آتش" بهترین بازیگر زن شناخته شد و کلر ماتون هم برای کار خود در این فیلم جایزه بهترین فیلمبرداری را برد. داستان در اواخر قرن هجدهم در جزیره‌ای متروک در برتانیه روی می‌دهد و درباره یک نقاش زن است که متعهد می‌شود پرتره عروسی زنی جوان را بکشد. والریا گولینو و ادل اینل از دیگر بازیگران "پرتره یک بانو در آتش" هستند که امسال در جشنواره کن جایزه بهترین فیلمنامه را برد و نامزد جایزه گلدن گلوب هم بود.

رشدی زم برای "Oh Mercy!" جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. فیلم درباره یک مأمور پلیس در شمال فرانسه است که می‌کوشد از راز قتل هولناک یک پیرزن پرده بردارد. لیا سیدو و سارا فورستیه از دیگر بازیگران فیلم هستند.

جایزه بهترین تولید مشترک بین‌المللی به "باید بهشت باشد" به کارگردانی الیا سلیمان رسید. این فیلم درباره خود سلیمان است که به شهرهای مختلف چون پاریس و نیویورک سفر می‌کند و با شباهت‌های غیرمنتظره با فلسطین سرزمین خود روبرو می‌شود. گائل گارسیا برنال، فرانسوا ژیرار و علی سلیمان از دیگر بازیگران "باید بهشت باشد" که امسال در بخش رسمی جشنواره کن نمایش داده شد و مورد تقدیر داوران این بخش قرار گرفت.

جایزه بهترین موسیقی به الکساندر دپلا برای "بزرگسالان در اتاق" ساخته کوستا-گاوراس اعطا شد که تولید مشترک فرانسه و یونان است. فیلم جدید کارگردان فرانسوی/یونانی که امسال در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد، روایتی از روش‌های غیراخلاقی در دل تلاش‌ها برای نجات یونان از بحران مالی در سال 2015 است.

آکادمی مطبوعات خارجی فرانسه در 1995 تشکیل شد و در حال حاضر حدود 100 روزنامه‌نگار و خبرنگار از 20 کشور عضو آن هستند.

فهرست برنده‌های جوایز لومیر 2020 به این شرح است:

بهترین فیلم: "بینوایان" (Les Miserables) به کارگردانی لاد لی

بهترین کارگردان: رومن پولانسکی برای "یک افسر و یک جاسوس" (An Officer and a Spy)

بهترین بازیگر زن: نوئمی مرلان برای "پرتره یک بانو در آتش" (Portrait of a Lady on Fire)

بهترین بازیگر مرد: رشدی زم برای "Oh Mercy!"

بهترین فیلمنامه: لاد لی، جوردانو جدرلینی و الکسیس ماننتی برای "بینوایان"

بهترین فیلمبرداری: کلر ماتون برای "پرتره یک بانو در آتش"

بهترین فیلم اول: "موستانگ" (Mustang) به کارگردانی لور دو کلرمون-تونر

بهترین فیلم انیمیشن: "بدنم را از دست دادم" (I Lost My Body) به کارگردانی ژرمی کلاپن

بهترین بازیگر زن جدید: نینا موریس برای "کامی" (Camille)

بهترین بازیگر مرد جدید: الکسیس ماننتی برای "بینوایان"

بهترین تولید مشترک بین‌المللی: "باید بهشت باشد" (It Must be Heaven) به کارگردانی الیا سلیمان (فرانسه/کانادا)

بهترین مستند: "ام" (M) به کارگردانی یولاند زوبرمن

بهترین موسیقی: الکساندر دپلا برای "بزرگسالان در اتاق" (Adults in the Room)