سرویس سینمایی هنرآنلاین: پوستر، آنونس، عکس هر کدام از این‌ها به‌تنهایی یک رسانه هستند که برای معرفی آثار سینمایی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا مخاطب بتواند از طریق آن‌ها فیلم مورد دلخواهش را انتخاب کند و به تماشای آن بنشیند. درواقع این مواد از همان سال‌های جدی شدن سینما نقش مهم و اساسی در جذب مخاطب داشتند و همواره مورد توجه مخاطبان بوده‌اند.

از زمانی که تنها پوستر سردر سینماها نقش جدی داشتند و بعد عکس‌ها پشت شیشه سینماها خودی نشان می‌دادند تا بعدها که آنونس فیلم‌ها در سینماها و حتی جلوتر از تلویزیون پخش شد و تا امروز که شبکه‌های اجتماعی نقش جدی در این تبلیغات ایفا می‌کنند همه در جذب مخاطب و کشاندن او به سالن سینما نقش مهم و اساسی ایفا کرده‌اند.

در جشنواره فیلم فجر نیز این اتفاق به شکل دیگری در سال‌های گذشته رقم خورده است و مخاطب از طریق پوستر و عکس و بعدها که شبکه‌های اجتماعی نقش اساسی‌تری در جذب مخاطب بر عهده گرفتند با آثار حاضر در جشنواره آشنا شد. اما امسال در حالی که تنها 12 روز به آغاز این جشن سینمایی باقی مانده است و بلیت‌فروشی سینماهای مردمی نیز از امروز آغاز می‌شود، هنوز هیچ‌یک از آثار پوستر رسمی و یا آنونس رسمی در رسانه‌ها منتشر نکرده‌اند و به نظر می‌رسد در این بخش ضعف جدی وجود دارد.

عمدتاً هر فیلم یک یا دو پوستر رسمی دارد که آن را هم در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد و هم در جشنواره‌های مختلف با آن پوستر حضور دارد، اما در یکی دو سال اخیر هر فیلم از زمان آغاز اکران خود تا پایان اکران چندین و چند پوستر رونمایی می‌کند که هرکدام تنها اتودی از یک پوستر واقعی هستند و حالا که نزدیک به زمان برگزاری جشنواره است باز هم معضل به‌نوعی دیگر خود را نشان می‌دهد و هنوز پوستر فیلم‌ها رونمایی نشده‌اند و به‌نوعی همه‌چیز برای مخاطبی که قصد دارد وارد این جشنواره شود و به تماشای آثار آن بنشیند گنگ و مبهم است و مخاطبی که می‌خواهد به خرید بلیت اقدام کند تنها باید از طریق همان اندک اطلاعاتی که در رسانه‌ها منتشر شده و عمدتاً هم درباره نام فیلم، اندکی خلاصه داستان و نام بازیگران است اکتفا کند.

آنونس یا تریلر فیلم‌ها نیز هنوز به شکل رسمی منتشر نشده‌اند و معانی این مواد در این روزها کاملاً تغییر کرده است. درواقع هر فیلم با انتشار بخشی از یک سکانس به تبلیغ خود می‌پردازد و این باعث می‌شود تا در روزگاری که همه‌چیز در حال تغییر مداوم است تعاریف مواد تبلیغی آثار نیز به شکل جدی تغییر یافته و مخاطب با دنیایی از به‌هم‌ریختگی مواجه شود.

شاید در دنیای امروز معانی تغییر کنند و تعابیر شکل دیگری پیدا کنند، اما نباید فراموش کرد که هر چیزی جایگاه خود را دارد اگر پوستر و آنونس سال‌ها در سینمای دنیا به این شکل تعریف شده است، معنایش این نیست که ما می‌توانیم شکل آن را تغییر دهیم و با ارائه نصفه و نیمه‌ای از یک سکانس، آن را در اختیار مخاطب بگذاریم تا او بتواند به انتخاب فیلم دست بزند. می‌توان از شگردهای جدید تبلیغات در کنار آنچه سال‌هاست شکل رسمی یافته است استفاده کرد، اما همواره باید مخاطب و ذائقه او را در نظر گرفت و از آن غافل نشد بخصوص که در جشنواره فیلم این اتفاق شکل متفاوتی دارد و مخاطب آن نیز مخاطب عامی نیست که هر زمان که خواست اقدام به خرید بلیت کرده و وارد سالن سینما شود.