سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم سی‌ و یکمین دوره جوایز سالانه انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا (PGA) صبح یکشنبه به‌وقت ایران در هالیوود پالادیوم در لس آنجلس برگزار شد و برندگان چهار بخش‌ فیلم‌های سینمایی، مستند، فیلم‌های انیمیشن و برنامه‌‌های تلویزیونی معرفی شدند.

در بخش فیلم‌های سینمایی، سام مندس، پیپا هریس، جین-آن تنگرن و کالم مک‌دوگال تهیه‌کنندگان فیلم "1917" جایزه داریل اف. زانوک بهترین تهیه‌کننده سال را دریافت کردند.

"فورد در برابر فراری"، "ایرلندی"، "جوجو خرگوش"، "جوکر"، "چاقوها بیرون"، "زنان کوچک"، "داستان ازدواج"، "روزی روزگاری در هالیوود" و "انگل" دیگر نامزدهای این جایزه بودند.

تازه‌ترین ساخته مندس که در آخرین روزهای دسامبر به‌طور محدود روی پرده سینماهای آمریکا رفت و به‌تازگی به‌طور گسترده اکران شده است، داستان دو سرباز جوان بریتانیایی را در دوران جنگ جهانی اول روایت می‌کند که یک مأموریت غیرممکن به آن‌ها داده می‌شود؛ این که با یک پیام وارد منطقه دشمن بشوند تا اجازه ندهند 1600 نفر که یکی از آن‌ها برادر یکی از دو سرباز است، مستقیم به یک دام مرگبار بیفتند.

"1917" به‌تازگی در جوایز گلدن گلوب جایزه بهترین فیلم درام را دریافت کرد و نامزد 10 جایزه اسکار ازجمله جایزه بهترین فیلم هم هست. جرج مکی و دین-چارلز چاپمن نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند. مارک استرانگ، اندرو اسکات، ریچارد مدن، کالین فرث و بندیکت کامبربچ از دیگر بازیگران "1917" هستند که با استفاده از یک نمای ادامه‌دار ساخته شده است.

جایزه داریل اف. زانوک بهترین تهیه‌کننده سال، یک شاخص قوی برای پیش‌بینی برنده اسکار بهترین فیلم است. از 30 برنده قبلی انجمن تهیه‌کنندگان، 21 برنده، اسکار بهترین فیلم را هم بردند، ازجمله سال گذشته که "کتاب سبز" به کارگردانی پیتر فارلی هر دو جایزه را گرفت. در سال‌های 2017 و 2018 فیلم برگزیده انجمن تهیه‌کنندگان و آکادمی علوم و هنرهای سینمایی متفاوت بود. در این دو سال PGA فیلم‌های "کسری بزرگ" و "لا لا لند" را انتخاب کرد، در حالی که بعداً "مرکز توجه" و "مهتاب" اسکار بهترین فیلم را دریافت کردند.

انجمن تهیه‌کنندگان حدود 8200 عضو دارد. شاخه تهیه‌کنندگان آکادمی که تقریباً تمام آن‌ها عضو PGA هستند، حدود هشت درصد از کل اعضای رأی‌دهنده آکادمی را شامل می‌شود و تقریباً دوسوم نامزدهای جایزه داریل اف. زانوک بهترین تهیه‌کننده سال نامزد اسکار بهترین فیلم هم می‌شوند.

PGA از یک سیستم رأی‌گیری مشابه آکادمی استفاده می‌کند. انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا و آکادمی هر دو از سال 2009 تعداد نامزدهای بخش بهترین فیلم را به 10 رساندند. آکادمی در 2011 با بازبینی در قوانین خود تعداد نامزدها را بین پنج تا 10 کرد، اما PGA همچنان هر سال 10 فیلم را نامزد جایزه داریل اف. زانوک می‌کند که البته دو سال پیش این قاعده را شکست و برای اولین بار 11 فیلم را نامزد کرد.

در دیگر بخش‌های جوایز امسال انجمن تهیه‌کنندگان، "داستان اسباب‌بازی 4" از شرکت پیکسار به تهیه‌کنندگی مارک نیلسن و جوناس ریورا، جایزه PGA در بخش فیلم‌های انیمیشن را از آن خود کرد. "نفرت‌انگیز"، "یخ‌زده 2"، "چگونه اژدهای خود را تربیت کنید: دنیای پنهان" و "حلقه گمشده" دیگر نامزدهای این بخش بودند. چهار دریافت‌کننده قبلی این جایزه - "اسپایدرمن: در اسپایدرورس"، "کوکو"، "زوتوپیا" و "پشت رو" – جایزه اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن را هم دریافت کردند.

در بخش مستند، "آپولو 11" به تهیه‌کنندگی تاد داگلاس میلر و تامس پترسن جایزه انجمن تهیه‌کنندگان را برد. این فیلم با استفاده از تصاویر آرشیویِ خیره‌کننده، گام نهادن نخستین انسان بر روی کره ماه در سال 1969 را تصویر کرده است. "آپولو 11" در این بخش با فیلم‌های مستند "حامی"، "کارخانه آمریکایی"، "غار"، "برای سما" و "سرزمین عسل" رقابت کرد. این فیلم در حالی جایزه PGA را گرفت که هفته پیش از راه‌یابی به فهرست نامزدهای جایزه اسکار بهترین مستند بلند بازماند.

در بخش برنامه‌‌های تلویزیونی، فصل دوم سریال "جانشینی" برنده جایزه نورمن فلتن بهترین سریال درام شد. فصل دوم "دروغ‌های کوچک بزرگ"، فصل سوم "تاج"، فصل هشتم "بازی تاج و تخت" و فصل اول "نگهبانان"، دیگر نامزدهای این بخش بودند.

فصل دوم "فلیبگ" جایزه دنی تامس بهترین سریال کمدی را دریافت کرد. فصل دوم سریال "بری"، فصل سوم "خانم میزل شگفت‌آور"، فصل پنجم "شتز کریک" و فصل هفتم "ویپ" در این بخش نامزد بودند.

جایزه دیوید ال. وولپر بهترین سریال کوتاه به "چرنوبیل" رسید. "چرنوبیل" در این بخش "فاسی/وردون"، "کارآگاه واقعی"، "باورنکردنی" و "وقتی ما را می‌بینند" را به‌عنوان رقیب پیش رو داشت. "چرنوبیل" دو هفته پیش نیز در جوایز گلدن گلوب دو جایزه ازجمله جایزه بهترین سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی را گرفت.

"آپولو: ماموریت‌ها در ماه" در بخش فیلم‌های تلویزیونی یا استریم‌شده برنده شد. "پسر آمریکایی"، "آینه سیاه: افعی‌ها ضربه می‌زنند"، "Deadwood: The Movie" و "ال کامینو: فیلم برکینگ بد" دیگر نامزدهای این بخش بودند.

"ترک کردن نورلند" از شبکه اچ‌بی‌او که جزئیات اتهامات به مایکل جکسون درمورد آزار جنسی را به تصویر درآورده است، جایزه بهترین برنامه تلویزیونی غیرداستانی را از آن خود کرد.