سرویس سینمایی هنرآنلاین: هر سال، اواخر تابستان و اوایل پاییز روزهای پرکاری برای تولیدکنندگان آثار سینمایی است تا خود را برای حضور در رقابت مهم جشنواره فیلم فجر آماده کنند. در این گزارش نگاهی داریم بر آثاری که پیش از این از روند ساخت یا اعلام حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اطلاع‌رسانی شده بود، اما درنهایت یا به دلیل مشکلات فنی، یا به دلیل اختلافاتی که در تولید داشتند و یا از همه مهم‌تر به دلیل کسب نکردن رأی لازم از سوی هیئت انتخاب به جشنواره سی و هشتم راه نیافته‌اند.

فیلم بی سر

"بی‌سر"

به کارگردانی کاوه سجادی حسینی و تهیه‌کنندگی روح‌الله برادری و سمیرا برادری قرار بود در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد که ظاهراً نتوانسته نظر هیئت انتخاب را جلب کند. "بی‌سر" که سومین فیلم کاوه سجادی حسینی پس از فیلم‌های "شب، بیرون" و "بوفالو" است، در سکوت خبری تولید و فیلمبرداری شد. الهام کردا و مهدی کوشکی، رؤیا تیموریان، کاظم سیاحی، ناصر سجادی حسینی، محمدرضا فرزاد، مهسا باقری، علیرضا ریاحی و ایرج شهزادی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. فیلمنامه این فیلم سینمایی را پیام لاریان، صادق خوشحال و کاوه سجادی حسینی به‌طور مشترک بر اساس طرحی از کاوه سجادی حسینی به نگارش درآورده‌اند. در خلاصه داستان "بی‌سر" آمده است: چرا می‌خوای بکشیش؟ اون اندازه یه بچه دو ساله می‌فهمه!

"مجبوریم"

به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان است و در آن فاطمه معتمدآریا، پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه، نگار جواهریان، بابک کریمی، رضا بهبودی، پریوش نظریه، ژاله علو، همایون ارشادی، بهمن فرمان آرا، مجتبی پیرزاده، احمد حامد، مریم بوبانی، رامونا شاه، هوشنگ قوانلو قاجار، خورشید چراغی پور، مسیح کاظمی، سپیده علی محمدی، غزل شجاعی، مهدی نصرتی، محمدرضا مالکی، رؤیا بختیاری، محسن خوئینی‌ها، حامد رحیمی نصر به ایفای نقش می‌پردازند. پنجمین فیلم درمیشیان در مقام کارگردان موضوعی ملتهب دارد و درباره زندگی گورخواب‌ها است.

"گورکن"

دومین ساخته کاظم ملایی در مقام کارگردان است و سعید سعیدیان تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد. ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفی‌نیا، بهنوش بختیاری، رضا بهبودی، مهدی حسینی‌نیا، سیاوش چراغی‌پور، یدالله شادمانی و گوهر خیراندیش بازیگران "گورکن" هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: تو اگر یک دوست می‌خواهی، مرا اهلی کن.

"سبز، سفید، قرمز"

محمدحسین لطیفی کارگردان و پرویز امیری تهیه‌کننده این فیلم هستند که در لوکیشن‌هایی در ایران و ترکیه ساخته شد. مهدی سلطانی، بهاره کیان افشار، نادر سلیمانی، ایرج نوذری، بهنوش بختیاری، حامد هایدی، امیر اسماعیل‌زاده، شهرام اشرفی، مرتضی وطن‌خواه، مهدی ساجدی، کورش پور اسماعیل، امیر سامان سعادت نژاد، علی اکرامی، حسین زمانی. بازیگران نوجوان هم امیر کیان عبدی، پارسیا شکوری، ایمان امیری، آلینا آل و گلبرگ محمدی هستند. داستان این فیلم اکشن، درباره نخبگانی است که از بین نوجوانان ایرانی انتخاب شده‌اند و با عزم و اراده خود و در جریان داستانی جذاب ناجی کشورهای دیگر بوده و پرچم کشورمان را به اهتزاز درمی‌آورند.

فیلم ستاره بازی

"ستاره‌بازی"

ساخته هاتف علیمردانی است که در ایران و آمریکا ساخته شد و علی سرتیپی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد. فرهاد اصلانی، مایکل مدسن، شبنم مقدمی، مارشال منش و ملیسا ذاکری در کنار لیندا جویز، هاوارد رسنزتین، دان لیست، هیدی کدنبر، دان فورد، جان ویلر، حسن صنعتی، سامان اصلانی، هستی جوادی در "ستاره‌بازی" نقش‌آفرینی می‌کنند.

"سگ‌بند"

پس از "مصادره" دومین ساخته مهران احمدی در مقام کارگردان است. فیلمنامه "سگ‌بند" را حمید اکبری خامنه نوشت و محمدحسین قاسمی پروژه را تهیه کرد. امیر جعفری، بهرام افشاری، سیروس گرجستانی، نازنین بیاتی، بهاره کیان افشار، علی تقی پور، ناهید مسلمی، سعید امیرسلیمانی، میر طاهر مظلومی، عزت‌الله مهرآوران، سیامک صفری، امین فصیح و مهران احمدی در فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. در خلاصه داستان آمده است: هیچ‌وقت گول اسم و ظاهر آدم‌ها رو نخورید؛ لشکر هیتلر با اون عظمت، اسمش نازی بود. "سگ‌بند" اصطلاحی در کشتی پهلوانی است.

"انفرادی"

به کارگردانی سید مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی سید ابراهیم عامریان که فرم حضور در جشنواره را پر کرده بود، اما انتخاب نشد. مهدی هاشمی، رضا عطاران، احمد مهرانفر، برزو ارجمند، شقایق دهقان، سیروس همتی، شکیب شجره، امید روحانی، مهسا طهماسبی و مهدی فقیه بازیگران "انفرادی" هستند. فیلمنامه را حمزه صالحی نوشت، اما هنوز درباره داستان این فیلم اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است.

"دینامیت"

به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی سید ابراهیم عامریان. احمد مهرانفر، پژمان جمشیدی، محسن کیایی، نازنین بیاتی، نادر سلیمانی، میر طاهر مظلومی، امید روحانی، مجید شهریاری و زیبا کرمعلی در "دینامیت" نقش‌آفرینی می‌کنند.

فیلم ملاقات با جادوگر

"ملاقات با جادوگر"

حمید بهرامیان "ملاقات با جادوگر" را از روی فیلمنامه‌ای نوشته امیرمهدی ژوله نگار کارگردانی کرد. مانی حقیقی، امیرمهدی ژوله، هستی مهدوی، نسیم ادبی، علیرضا خمسه، بهرام بهرامیان، سپیده مرادپور، امیرحسین شریعتمداری بازیگران این فیلم هستند و در خلاصه داستان آن آمده است: جناب سرهنگ برادری کن ما رو بگیر، من از خجالتت در میام! عکسی که از ژوله در این فیلم منتشر شده است بی‌شباهت به بن لادن نیست.

"شیرجه بزرگ"

اولین فیلم بلند سینمایی کریم لک‌زاده است. پگاه آهنگرانی، پدرام شریفی، سونیا سنجری، ساسان کاوه، حامد نجابت، علی سعدی، محمدرضا پورمقدم، زهرا ابراهیمی، اصلان شاه ابراهیمی، میثم دامن زه در "شیرجه بزرگ" بازی می‌کنند که در خلاصه داستان آن آمده است: مَرد و مریم برای یافتن گمشده‌شان همراه با سه جامانده از یک گروه سیرک، وارد سفری پرماجرا در جاده‌ها می‌شوند... این فیلم در لوکیشن‌های ایرانی و ارمنستان فیلمبرداری شده است. محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده پروژه است.

"کارو"

به کارگردانی احمد مرادپور و تهیه‌کنندگی حسین صابری تازه‌ترین اثر سازمان هنری رسانه‌ای اوج و اولین محصول "مرکز فیلم و سریال عصر"، به نویسندگی فهیمه سلیمانی است. تاکنون تنها نام مریلا زارعی به عنوان بازیگر این فیلم اعلام رسمی شده است. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی که سومین فیلم مرادپور بعد از "سجاده آتش" و "رنجر" است، آمده، کارو نوجوان کرمانشاهی بعد از سال‌ها تمرین به تیم ملی کشتی دعوت می‌شود، اما او ...

"نیلگون"

به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده که این روزها سریال "مانکن" را در شبکه نمایش خانگی دارد. "نیلگون" عاشقانه‌ای از زندگی یک زن و مرد است و محمدرضا فروتن، میترا حجار، همایون ارشادی، سام درخشانی و آناهیتا درگاهی در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

"اوین"

احمد کاوری و تهیه‌کنندگی آرش سجادی حسینی درباره مسائل و اتفاقاتی است که در دهه 1360 رخ داد. اتفاقات محوری فیلم در زندان اوین روایت می‌شود و به‌نوعی به زندگی شهید لاجوردی می‌پردازد.

فیلم شاه ماهی

"شاه‌ماهی"

به کارگردانی نادر مقدس درباره چند نفر است که سودای جوانی در سر دارند و سر پرشور. رومینا پهلوان، میثم مرادی، الهه موسوی، مانی عمران‌پور و محمدصادق یزدانی با حضور همایون ارشادی و فریبا کوثری در "شاه‌ماهی" نقش‌آفرینی می‌کنند.

"قاتل و وحشی"

یکی از پر حاشیه‌ترین فیلم‌های در حال تولید سینمای ایران، فیلمی که ابتدا توسط محمدصادق رنجکشان سرمایه‌گذاری شد، اما در اواسط کار به دلیل برآورد هزینه اشتباه از سوی نعمت اله به عنوان تهیه‌کننده پروژه، مدتی متوقف ماند و مالکیت آن به عباس نادران واگذار شد. درنهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان مالکیت "قاتل و وحشی" به رنجکشان بازگردانده شد. با این حال، فیلم در نیمه راه متوقف ماند تا وضعیت مالی و حقوقی آن مشخص شود و بر همین اساس از جشنواره فیلم فجر نیز بازماند. "قاتل و وحشی" سومین همکاری حمید نعمت‌الله با لیلا حاتمی بعد از دو فیلم موفق "بی‌پولی" و "رگ خواب" است. امین حیایی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت‌دوست، عزت‌الله رمضانی فر، علی علایی، سام نوری، یاسمین معینی دیگر بازیگران این فیلم هستند.

"جنایت بی‌دقت"

به کارگردانی شهرام مکری و تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر مضمونی مرتبط با سینما دارد و درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران فیلمی درباره آن حرف می‌زنند و با شروع نمایش بر پرده سینما، ماجرا شکل جدیدی به خود می‌گیرد. نسیم احمدپور و شهرام مکری مانند دو فیلم قبلی این کارگردان، فیلمنامه را نوشتند و بابک کریمی، سیاوش چراغی‌پور، محمد ساربان، فریبا کامران، بهزاد دورانی، عادل یراقی، الهه بخشی، معصومه بیگی، محمود بهرازنیا، امیر شاملو، مینا درودیان، کیانا منتجبی، سعید نادری، محمدحسین محمدیان، صدف عمویی، حامد محمودی، محمد ربانی، محمدرضا جنگی، داوود بنی‌اسد، محمدحسین قشمی و... بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

"لتیان"

 به کارگردانی علی تیموری و تهیه‌کنندگی مجید مطلبی است و پریناز ایزدیار، امیر جدیدی و سارا بهرامی در آن بازی کرده‌اند. "لتیان" مضمونی اجتماعی دارد و درباره داستان آن اطلاعی در دست نیست.

فیلم تدفین

"تدفین"

به کارگردانی محمد تنابنده و تهیه‌کنندگی سید امیر سیدزاده است. حسین مهری، توماج دانش بهزادی، محمود نظر علیان، مجید سعیدی، ایوب دمان، حامد طاهری و محمد عطایی‌زاده بازیگران "تدفین" هستند که در خلاصه داستان آن آمده است: خیلی خنده داره... چشماتو ببندی و باز کنی ببینی بابات نیست.. ببندی و باز کنی ببینی مادرت نیست.. ببندی و باز کنی ببینی عشقت نیست...

"لامینور"

 به کارگردانی داریوش مهرجویی و تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان. مهرجویی که آخرین بار در 1392 فیلم "اشباح" را کارگردانی کرد، بعد از یک وقفه طولانی و اما و اگرهای بسیار بالاخره "لامینور" را کلید زد. در ادامه اختلافاتی با بنیاد سینمایی فارابی شکل گرفت که باعث شد مهرجویی از حضور در جشنواره فیلم فجر انصراف دهد. در این فیلم علی نصیریان، سیامک انصاری، علی مصفا، پردیس احمدیه، مهرداد صدیقیان، کاوه آفاق و عزت‌الله رمضانی‌فر به ایفای نقش می‌پردازند.