سرویس سینمایی هنرآنلاین: از آنجا که جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است، بسیاری از فیلمسازان و تولیدکنندگان آثار سینمایی درصدد هستند آثارشان در این رویداد به نمایش درآید، چرا که حضور در جشنواره مشخص‌کننده بخشی از وضعیت فیلم در زمان اکران است.

امسال از میان 115 فیلم 85 فیلم توسط هیئت انتخاب جشنواره فجر بازبینی شد که از این میان 22 فیلم به بخش مسابقه اصلی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر راه یافتند. در فهرست رقبای این بخش که جمعه‌شب منتشر شد، جای تعدادی از فیلم‌های مطرح همچون"عنکبوت" ابراهیم ایرج زاد، "مجبوریم" رضا درمیشیان و" قاتل و وحشی" حمید‌ نعمت‌الله خالی است.

امسال سازندگان تعدادی از فیلم‌ها ترجیح دادند در سکوت خبری کار کنند و به همین دلیل اطلاعات چندانی درباره پروژه‌های آن‌ها در دسترس نیست. در این گزارش بر مبنای منابع خبری موجود، فیلم‌های بخش مسابقه اصلی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را معرفی کرده‌ایم.

"آبادان یازده 60"

به کارگردانی مهرداد خوشبخت در ژانر دفاع مقدس و توسط سازمان اوج ساخته شده و علیرضا کمالی، حسن معجونی، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی، نادر سلیمانی، ویدا جوان، یاسین مسعودی، رضا مسعودی، افشین طایی، وحید کرمانی و کاظم کامور در آن بازی کرده‌اند. این فیلم که گفته شده اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است به شروع جنگ ایران و عراق می‌پردازد.

آتابای

"آتابای"

نیکی کریمی امسال با پنجمین فیلم خود در مقام کارگردان در جشنواره حضور دارد. فیلمنامه "آتابای" را هادی حجازی‌فر نوشته و خود در فیلم به ایفای نقش می‌پردازد. سحر دولتشاهی، جواد عزتی، دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل و مه‌لقا می‌نوش از دیگر بازیگران این فیلم هستند  که در خوی فیلمبرداری شد.

آن شب

"آن شب"

به کارگردانی کوروش آهاری که در بخش نگاه نو نیز حضور دارد. "آن شب" با بازی شهاب حسینی یک فیلم معمایی و رمزآلود است که در آمریکا ساخته شده است. داستان درباره یک زوج ایرانی است که در آمریکا در یک هتل‌ حبس شده‌اند، در حالی که عوامل بیگانه قصد بر ملأ کردن رازهایی پنهان را دارند. امیرعلی حسینی، آرمین مهر، گلبرگ خاوری، علی کوششی و بازیگر خردسال لیلا گرگانیان در کنار بازیگران خارجی شامل لی لی ویکی، جرج مگوایر، الستر لیتم، مایکل گرم و جیا مورا دیگر بازیگران "آن شب" هستند. فیلمنامه را کوروش آهاری و میلاد جرموز نوشته‌اند و جفری آلارد، الکس بروتو، شریل استارولاکیس و محمد درمنش تهیه‌کنندگان پروژه هستند. "آن شب" تولید کمپانی ماموت پیکچرز است و با همکاری کمپانی سِوِن اسکایز اینترتینمنت به مدیریت شهاب حسینی تولید شده است. "آن شب" اولین فیلمی است که حسینی در آمریکا بازی کرده است.

" ابر بارانش گرفته"

به کارگردانی مجید برزگر که امسال در مقام تهیه‌کننده فیلم "دشمنان" را نیز در بخش نگاه نو جشنواره فجر دارد. فیلمنامه "ابر بارانش گرفته" را برزگر و آرمان خوانساریان نوشته‌اند. نازنین احمدی، مزدک میرعابدینی، علی ثانی فر و ارشیا نیک‌بین بازیگران اصلی این فیلم هستند. در خلاصه داستان "ابر بارانش گرفته" آمده است: سارا، پرستار 35 ساله و مجرب به بیمارانش کمک می‌کند تا آرام شوند، حتی آن‌ها که امیدی به زنده ماندنشان نیست…

"پوست"

بهمن ارک و بهرام ارک که با ساخت فیلم کوتاه "حیوان" و کسب جایزه از جشنواره فیلم کن به شهرت رسیدند امسال در بخش نگاه نو و نیز سودای سیمرغ جشنواره فجر با "پوست" اولین فیلم بلند سینمایی خود حضور دارند. این فیلم به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح در شهرستان اسکو در استان آذربایجان شرقی و به زبان ترکی ساخته شده و به موضوع عشق، جادو و خرافه‌پرستی می‌پردازد.

"تومان"

مرتضی فرشباف با تهیه‌کنندگی سعید سعدی تازه‌ترین فیلمش را با نام "تومان" ساخته که اطلاعات چندانی از آن منتشر نشده است. در این فیلم که گفته شده درباره سهراب شهید ثالث است، میر سعید مولویان، مجتبی پیرزاده، پردیس احمدیه، ایمان صیاد برهانی و حامد نجابت بازی کرده‌اند.

"خروج"

اثر ابراهیم حاتمی‌کیا و تولید سازمان اوج است. در این فیلم فرامرز قریبیان بعد از مدت‌ها با بازی در نقش اصلی به سینما بازگشته و نقش یک جانباز شیمیایی دوران جنگ تحمیلی را بازی کرده است. پانته‌آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی‌نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی و رامین پورایمان از دیگر بازیگران "خروج" هستند.

خوب، بد، جلف 2 ارتش سری

"خوب، بد، جلف 2: ارتش سری"

دنباله فیلم کمدی پرفروش "خوب، بد، جلف" به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی که اولین بار بهمن 1395 در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. قاسم‌خانی بار دیگر روی صندلی کارگردانی نشسته است. پژمان جمشیدی، سام درخشانی و امیرمهدی ژوله در "خوب، بد، جلف 2: ارتش سری" نقش‌های خود در فیلم اول را تکرار کرده‌اند. حامد کمیلی، ریحانه پارسا، گوهر خیراندیش، فرهاد آئیش، مارال فرجاد و شکیب شجره از دیگر بازیگران این فیلم به تهیه‌کنندگی محسن چگینی هستند.

"خورشید"

به کارگردانی مجید مجیدی که بعد از مدت‌ها بار دیگر به سینما بازگشته است. فیلمنامه "خورشید" را نیما جاویدی که سال گذشته فیلم موفق "سرخ‌پوست" را در جشنواره فیلم فجر داشت، نوشته است. جواد عزتی یکی از بازیگران فیلم است.

"خون شد"

به کارگردانی مسعود کیمیایی که پس از "قاتل اهلی" مدتی در سینما حضور نداشت. "خون شد" را جواد نوروزبیگی تهیه کرده است و سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برق‌نورد، سیامک صفری و ... در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

"درخت گردو"

محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم‌های "ایستاده در غبار"، "ماجرای نیمروز"، "لاتاری" و "ماجرای نیمروز: رد خون" برای پنجمین سال پیاپی در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم فجر رقابت می‌کند. درباره فیلم جدید مهدویان گفته شده است که او این بار با نگاهی متفاوت به برخی از وقایع تاریخ معاصر پرداخته است. پیمان معادی، مهران مدیری و مینا ساداتی در "درخت گردو" بازی کرده‌اند.

"دوزیست"

برزو نیک‌نژاد در جشنواره امسال با فیلم "دوزیست" رقابت می‌کند که گفته شده تجربه‌ای متفاوت نسبت به اثر قبلی‌اش یعنی "لونه زنبور" است. در این فیلم اجتماعی به تهیه‌کنندگی سعید خانی، جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، ستاره پسیانی، مجید نوروزی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی و سعید پورصمیمی بازی کرده‌اند. در خلاصه داستان "دوزیست" آمده است: "حمید، دوزیسته دیگه، نره زیر آب که، می‌ره زیر دست و پا له می‌شه."

بابک حمیدیان در روز بلوا

"روز بلوا"

به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان و یکی دیگر از محصولات سازمان اوج است که بابک حمیدیان در آن نقش یک روحانی را ایفاء کرده است. لیلا زارع، محمد علیمحمدی، مسعود دلخواه، زکیه بهبهانی، پاشا جمالی، محمد اسکندرفر، ساغر قناعت و داریوش ارجمند سایر گروه بازیگران "روز بلوا" را تشکیل می‌دهند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: عماد استاد دانشگاهی خوش‌نام و یک چهره تلویزیونی مورد توجه است، او ناگهان با اتهام‌هایی جدی مواجه می‌شود که خود و خانواده‌اش را در موقعیت پیچیده‌ای قرار می‌دهد.

فیلم روز صفر

"روز صفر"

سعید ملکان که سال گذشته فیلم "غلامرضا تختی" را در مقام تهیه‌کننده داشت، امسال با "روز صفر" که اولین تجربه کارگردانی اوست در دو بخش نگاه نو و سودای سیمرغ به رقابت می‌پردازد. "روز صفر" روایتی از یک اتفاق ملتهب معاصر است. امیر جدیدی و ساعد سهیلی بازیگران اصلی این فیلم هستند. در کنار آن‌ها چند بازیگر خارجی و نیز بازیگران تئاتر حضور دارند. فیلمنامه "روز صفر" را ملکان و بهرام توکلی به‌صورت مشترک نوشته‌اند.

فیلم سه کام حبس

"سه کام حبس"

سامان سالور که آخرین بار فیلم "تمشک" را در سال 1392 ساخت، این بار با فیلم "سه کام حبس" به جشنواره آمده است. "سه کام حبس" یک درام اجتماعی است و محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، مریم بوبانی، محمود نظرعلیان، یدالله شادمانی، محمد اشکان‌فر و علیرضا مهران گروه بازیگران آن را تشکیل می‌دهند.

"سینما شهر قصه"

تازه‌ترین ساخته کیوان علی‌محمدی به همراه علی‌اکبر حیدری است که ظاهراً در آن علی اوجی به ایفای نقش می‌پردازد.

"شنای پروانه"

نخستین فیلم داستانی محمد کارت به تهیه‌کنندگی رسول صدر عاملی که در بخش نگاه نو نیز حضور دارد. جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، نادر شهسواری و آبان عسکری در "شنای پروانه" بازی می‌کنند. کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری فیلمنامه این فیلم را که مضمونی اجتماعی دارد نوشته‌اند. در خلاصه داستان "شنای پروانه" آمده است: "در جنوب شهر، شنای پروانه طوفان به پا می‌کند.

"عامه‌پسند"

سهیل بیرقی دو سال پس از فیلم موفق "عرق سرد" با "عامه‌پسند" شانس خود را در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر امتحان می‌کند. گفته می‌شود او بار دیگر درباره زنان جامعه سخن گفته است. فاطمه معتمدآریا، هوتن شکیبا و باران کوثری بازیگران اصلی "عامه‌پسند" هستند. معتمدآریا بازیگر اصلی فیلم نماینده‌ زنی از دهه 1340 است.

"قصیده گاو سفید"

دومین فیلم بلند داستانی بهتاش صناعی‌ها بعد از "احتمال باران اسیدی" (1393 ). مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پورئوفی و پوریا رحیمی سام ایفاگر نقش‌های اصلی "قصیده گاو سفید" به تهیه‌کنندگی سید غلامرضا موسوی هستند.

فیلم مردن در آب مطهر

"مردن در آب مطهر"

برادران محمودی که آثارشان علاوه بر روایت عشق به قصه مهاجرت می‌پردازد این بار عاشقانه‌ "مردن در آب مطهر" را کارگردانی کرده‌اند. فیلم جدید نوید و جمشید محمودی قصه مهاجرت چند جوان افغان به اروپا را روایت می‌کند. علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا، صدف عسگری، سوگل خلیق، علیرضا آرا، خیام وقار و پیمان مقدمی در "مردن در آب مطهر" به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم مغز استخوان

"مغز استخوان"

حمیدرضا قربانی چهار سال پس از "خانه‌ای در خیابان چهل و یکم" که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، با فیلم اجتماعی "مغز استخوان" به قلم علی زرنگار به جشنواره برمی‌گردد. پریناز ایزدیار، جواد عزتی، نوید پورفرج، بهروز شعیبی و بابک حمیدیان در این فیلم به هنرنمایی پرداخته‌اند. در خلاصه داستان "مغز استخوان" آمده است: "الان مسئله‌ شما چیه؟! می‌خواین بگین قانونی نیست؟! یعنی اینجا همه‌چی همیشه قانونی اتفاق می‌افته؟! هممون درستیم؟! هیچکی هیچ غلطی نکرده تا حالا؟!"

"من می‌ترسم"

اولین فیلم بهنام بهزادی پس از "وارونگی" (1394) که در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن نیز رقابت کرد. در خلاصه داستان "من می‌ترسم" آمده است: "بدیش اینه من وسط کلی شک‌ام که می‌خوام برم یا نه… ولی بدترش اینه که صد برابرش مطمئنم نمی‌تونم بمونم". الناز شاکردوست، پوریا رحیمی‌سام، امیر جعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی، پیام یزدانی، مجید جعفری و یگانه رفتاری در فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

علاوه بر این 22 فیلم هیئت انتخاب این دوره از جشنواره پنج فیلم را برای بخش رزرو در نظر گرفته است.

"پسرکشی"

ساخته محمدهادی کریمی که در شهرهای تهران، کاشان و قزوین فیلمبرداری شد. داستان "پسرکشی" در دو دهه 1340 و 1370 می‌گذرد. ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری و لیلا اوتادی با حضور لیلا زارع و با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی حضور دارند. این فیلم داستانی ‌معمایی از پیچیدگی‌های روابط خانواده‌ای است که به خاطر یک باور غلط، دهه‌ها دچار بحران هستند."پسرکشی" را صادق یاری تهیه کرده است.

"زنبور کارگر"

به کارگردانی و تهیه‌کنندگی افشین صادقی و نویسندگی سعید نعمت اله. بازیگران درام اجتماعی "زنبور کارگر" عبارتند از حمید فرخ‌نژاد، شبنم مقدمی، سعید آقاخانی، ستایش موسوی، حسین مهری، علیرضا آرا، مارال فرجاد، مجید نوروزی، داریوش سلیمی، علی اولیایی و پگاه آهنگرانی. در خلاصه داستان فیلم آمده است: بیوک که سال‌ها پیش زنش را به دلیل اهمال پزشکی از دست داده، در نزاعی کشته می‌شود. حالا دختر او درصدد قصاص قاتل است. در این میان تنها شاهد، دوست دختر قاتل است…

"بی‌صدا حلزون"

نخستین ساخته بهرنگ دزفولی‌زاده که پیش از این به‌عنوان عکاس در سینما فعالیت داشت و حالا پس از ساخت چند فیلم کوتاه نخستین فیلم بلندش را روانه جشنواره فیلم فجر کرده است. "بی‌صدا حلزون" به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته به موضوع ناشنوایان می‌پردازد و روایتگر داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال تصمیم‌گیری است. هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی، محسن کیایی با حضور علیرضا جلالی‌تبار، بهنوش بختیاری، بیژن بافکار، شیرین ولی‌پور و مجتبی شکری بازیگران "بی‌صدا حلزون" هستند.

"عروسی مردم"

دومین فیلم بلند داستانی مجید توکلی بعد از  "متولد 65" (1394). "عروسی مردم" با نام قبلی "روزی دو میلیون" را علی سرتیپی تهیه کرده است و نازنین بیاتی و شکیب شجره در آن به ایفای نقش می‌پردازند. "عروسی مردم" یک فیلم اجتماعی است و به قلم جمیله دارالشفایی نوشته شده است.

"عنکبوت"

ابراهیم ایرج‌زاد که نخستین ساخته‌اش "تابستان داغ" (1395) در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر 13 نامزدی کسب کرد و درنهایت برنده دو جایزه شد، دومین فیلم سینمایی‌اش با نام "عنکبوت" را به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی در تهران جلوی دوربین محمود کلاری برد. محسن تنابنده، ساره بیات، ماهور الوند، شیرین یزدان بخش، فرید سجادى حسینى بازیگران این فیلم هستند. "عنکبوت" روایت زندگی مردی است که قصد دارد ریشه فساد را خشک کند و...