سرویس سینمایی هنرآنلاین: هفتاد و هفتمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب دوشنبه صبح به‌وقت ایران با اجرای ریکی جرویس کمدین و بازیگر در هتل بورلی هیلتن در بورلی هیلز، کالیفرنیا برگزار شد. در این مراسم برندگان جوایز سالانه انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) در دو بخش سینما و تلویزیون مشخص شدند.

در بخش فیلم‌های سینمایی، فیلم جنگی "1917" به کارگردانی سام مندس با دریافت دو جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم درام و بهترین کارگردان به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کرد.

تازه‌ترین ساخته مندس که در آخرین روزهای دسامبر به‌طور محدود روی پرده سینماهای آمریکا رفت، داستان دو سرباز جوان بریتانیایی را در دوران جنگ جهانی اول روایت می‌کند که یک مأموریت غیرممکن به آن‌ها داده می‌شود؛ این که با یک پیام وارد منطقه دشمن بشوند تا اجازه ندهند 1600 نفر که یکی از آن‌ها برادر یکی از دو سرباز است، مستقیم به یک دام مرگبار بیفتند. جرج مکی و دین-چارلز چاپمن نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند و مارک استرانگ، اندرو اسکات، ریچارد مدن، کالین فرث و بندیکت کامبربچ از دیگر بازیگران "1917" هستند که با استفاده از یک نمای ادامه‌دار ساخته شده است.

فیلم مندس از جمعه این هفته در 3300 سینما در آمریکای شمالی روی پرده می‌رود و انتظار می‌رود در سه روز اول اکران حدود 20 میلیون دلار بفروشد، هرچند با دو جایزه‌ای "1917" که در جوایز گلدن گلوب گرفت، این احتمال هست که فروش افتتاحیه فیلم حتی از این رقم نیز بیشتر شود.

"1917" که تولید شرکت یونیورسال است، برای دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم درام، فیلم‌های "ایرلندی"، "داستان ازدواج" و "دو پاپ" هر سه از نتفلیکس و "جوکر" از برادران وارنر را به عنوان رقیب پیش روی خود داشت. در بخش بهترین کارگردان نیز بونگ جون هو برای "انگل"، تاد فیلیپس برای "جوکر"، مارتین اسکورسیزی برای "ایرلندی" و کوئنتین تارانتینو برای "روزی روزگاری در هالیوود"، رقبای مندس بودند. این دومین جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردان برای مندس بعد از فیلم "زیبایی آمریکایی" (1999) است.

"روزی روزگاری در هالیوود" تارانتینو با دریافت سه جایزه شامل بهترین فیلم موزیکال یا کمدی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد مکمل برای برد پیت، بیشترین جایزه را در این دوره جوایز گلدن گلوب دریافت کرد. داستان فیلم در تابستان 1969 و در اوج دوران هیپی‌گری در هالیوود روی می‌دهد و درباره ریک دالتن (با بازی لئوناردو دی‌کاپریو) ستاره سابق سریال‌های وسترن و کلیف بوث (با بازی برد پیت) بدلکار و دوست قدیمی او است که هر دو به‌سختی می‌کوشند در هالیوودی که دیگر برای آن‌ها آشنا نیست دوام بیاورند.

به‌جز "روزی روزگاری در هالیوود" و "1917" دو فیلم دیگر هم در این دوره جوایز گلدن گلوب بیش از یک جایزه گرفتند: فیلم پرسروصدای "جوکر" که برنده دو جایزه بهترین بازیگر مرد درام برای واکین فینیکس و بهترین موسیقی برای هیلدور گودنادوتیر شد و فیلم بریتانیایی "راکت‌من" درباره سر التون جان خواننده بریتانیایی که جوایز بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی را برای تارون اجرتن و بهترین ترانه را "دوباره خودم را برای خود التون جان به همراه داشت.

هیلدور گودنادوتیر ایسلندی با جایزه‌ای که برای "جوکر" دریافت کرد، اولین زنی لقب گرفت که در تاریخ جوایز گلدن گلوب به‌تنهایی جایزه بهترین موسیقی را گرفته است. پیش از او تنها آهنگساز زن که برنده این جایزه شد، لیسا جرارد آهنگساز استرالیایی بود که برای فیلم "گلادیاتور" (2000) - که ازقضا واکین فینیکس در آن فیلم هم بازی کرد - جایزه گلدن گلوب بهترین موسیقی را با هانس زیمر تقسیم کرد.   

"داستان ازدواج" به کارگردانی نوا بامبک که با شش نامزدی بیشترین شانس را برای دریافت جوایز گلدن گلوب 2020 داشت، تنها در بخش بهترین بازیگر زن مکمل برای لورا درن جایزه گرفت.

جایزه بهترین بازیگر زن درام به رنی زلوگر برای بازی در فیلم "جودی" در نقش جودی گارلند بازیگر و خواننده و ستاره فیلم کلاسیک "جادوگر شهر از" اعطاء شد. اسکارلت جوهانسن ("داستان ازدواج") سرشا رونان ("زنان کوچک") شارلیز ترون ("خبر تکان‌دهنده") و سینتیا اریوو ("هریت") دیگر نامزدهای این بخش بودند.

در همین حال جایزه بهترین فیلم انیمیشن به "حلقه گمشده" از یونایتد آرتیستز ریلیزینگ رسید و فیلم کره‌ای "انگل" جایزه بهترین فیلم خارجی‌‌زبان را برد.

درام جنایی "ایرلندی" ساخته مارتین اسکورسیزی که نامزد پنج جایزه گلدن گلوب شده بود، مراسم را دست خالی ترک کرد، همین‌طور فیلم "دو پاپ" با بازی جاناتان پرایس و آنتونی هاپکینز که چهار نامزدی به دست آورده‌ بود. فیلم‌های "جوجو خرگوش"، "چاقوها بیرون"، "اسم من دولمایت است" و "خبر تکان‌دهنده" هم هیچ جایزه‌ای نگرفتند.

پیشتازی "جانشینی"، "چرنوبیل" و "فلیبگ" در بخش تلویزیون

در بخش تلویزیون، سه سریال "جانشینی"، "چرنوبیل" از اچ‌بی‌او و "فلیبگ" از آمازون پرایم هر کدام دو جایزه گلدن گلوب دریافت کردند. "جانشینی" برنده جوایز بهترین سریال درام و بهترین بازیگر مرد سریال درام برای برایان کاکس شد؛ "چرنوبیل" که چهار نامزدی کسب کرده بود، در بخش‌های بهترین سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی و بهترین بازیگر مرد مکمل سریال، سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی (استلان اسکاشگورد) برنده شد؛ و "فلیبگ" جوایز بهترین سریال موزیکال یا کمدی و بهترین بازیگر زن سریال موزیکال یا کمدی (فیبی والر-بریج) را گرفت.

در بخش تلویزیون، سریال‌های "باورنکردنی" از اچ‌بی‌او و "تاج" از نتفلیکس نیز هر کدام چهار نامزدی داشتند. "تاج" تنها در بخش بهترین بازیگر زن سریال درام (الیویا کلمن) جایزه گرفت و "باورنکردنی" مراسم را دست خالی ترک کرد. سریال‌های "بری"، "دروغ‌های کوچک بزرگ"، "روش کامینسکی" و "برنامه صبحگاهی" نیز با وجود این که هر کدام سه نامزدی داشتند، جایزه‌ای نگرفتند.

انتقاد پاتریشیا آرکت از رئیس جمهور آمریکا

یکی از لحظه‌های درخور توجه مراسم هفتاد و هفتمین جوایز گلدن گلوب، صحبت‌های انتقادی پاتریشیا آرکت بازیگر برنده اسکار بود که برای "The Act" جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن مکمل سریال، سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی را دریافت کرد.

بازیگر 51 ساله آمریکایی پس از دریافت جایزه با انتقاد از اظهارات تهدیدآمیز اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مورد حمله به 52 سایت از جمله سایت‌های فرهنگی در ایران، از لزوم پرهیز از وارد شدن به یک جنگ دیگر گفت و از هم‌وطنان خود خواست در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا حتماً رأی بدهند تا این شرایط تغییر کند.

آرکت گفت: از این که امشب اینجا هستم و این جایزه را می‌گیرم، سپاسگزارم، اما در عین حال، امشب، پنجم ژانویه 2020 است، ما نباید در کتاب‌های تاریخ به این شب برگردیم. ما کشور را در آستانه جنگ می‌بینیم، ایالات متحده را. یک رئیس‌جمهور در یک توئیت تهدیدآمیز 52 سایت شامل سایت‌های فرهنگی را تهدید به بمباران می‌کند؛ مردان جوان در دنیا سفر می‌کنند و جان خود را به خطر می‌اندازند؛ مردم نمی‌دانند آیا قرار است بمب‌ها روی سر فرزندانشان فرود بیاید. و در عین حال سرزمین استرالیا این روزها در آتش می‌سوزد.     

آرکت در حالی در سخنرانی خود از ترامپ انتقاد کرد که ریکی جرویس مجری جوایز گلدن گلوب در ابتدای مراسم به شوخی (و شاید هم جدی) از حاضران در مراسم خواست حرف‌های سیاسی نزنند. "شما هیچی از دنیای واقعی نمی‌دانید. بیشتر شما حتی کمتر از گرتا تونبرگ (فعال محیط زیست سوئدی که تنها 17 سال دارد) مدرسه رفته‌اید!"

با وجود این اظهار نظر، چهره‌هایی چون لورا درن، رامی یوسف، میشل ویلیامز، فیبی والر-بریج و واکین فینیکس در سخنرانی‌های خود پس از دریافت جایزه، مستقیم یا غیرمستقیم به مسائلی چون تغییرات آب و هوایی، حقوق زنان و... اشاره کردند.

تقدیر از تام هنکس و الن دیجنرس

انجمن مطبوعات خارجی هالیوود امسال با اعطای جایزه سسیل بی. دمیل به تام هنکس، از این بازیگر باسابقه به خاطر خدمات چشمگیرش به دنیای سرگرمی تقدیر کرد. هنکس تا پیش از این هشت جایزه گلدن گلوب دریافت کرده و 15 بار نامزد دریافت این جایزه بوده است.

الن دیجنرس مجری تلویزیون، کمدین، نویسنده و بازیگر نیز جایزه کارول برنت را دریافت کرد که معادل جایزه سسیل بی. دمیل در بخش تلویزیون است.

انجمن مطبوعات خارجی هالیوود از ژانویه 1944 کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر 87 خبرنگار و روزنامه‌نگار آزاد ساکن لس آنجلس، اعضای رأی‌دهنده آن هستند. گلدن گلوب پس از اسکار مهم‌ترین جایزه سینمایی در آمریکا است.

در یک دهه گذشته از 20 برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم (درام یا موزیکال یا کمدی)، تنها پنج فیلم جایزه اسکار بهترین فیلم را هم دریافت کرده‌اند، ازجمله سال گذشته که "کتاب سبز" برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی شد و بعداً جایزه اسکار بهترین فیلم را هم گرفت. اعضای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود عضو آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (که بیش از 9 هزار عضو دارد) نیستند، بنابراین انتخاب‌های آن‌ها لزوماً بازتاب برنده‌های اسکار نیست.

فهرست برنده‌های هفتاد و هفتمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب به این شرح است:

برنده‌های بخش سینمایی جوایز گلدن گلوب:

بهترین فیلم درام: "1917" - یونیورسال

دیگر نامزدها: "ایرلندی" - نتفلیکس / "داستان ازدواج" - نتفلیکس / "جوکر" - برادران وارنر / "دو پاپ" - نتفلیکس

بهترین فیلم موزیکال یا کمدی: "روزی روزگاری در هالیوود" - سونی

دیگر نامزدها: "جوجو خرگوش" - فاکس سرچ‌لایت / "چاقوها بیرون" - لاینزگیت / "راکت‌من" - پارامونت / "اسم من دولمایت است" - نتفلیکس

بهترین کارگردان: سام مندس، "1917"

دیگر نامزدها: بونگ جون هو، "انگل" / تاد فیلیپس، "جوکر" / مارتین اسکورسیزی، "ایرلندی" / کوئنتین تارانتینو، "روزی روزگاری در هالیوود"

بهترین بازیگر مرد درام: واکین فینیکس، "جوکر"

دیگر نامزدها: کریستین بیل، "فورد در برابر فراری" / آنتونیو باندراس، "رنج و افتخار" / آدام درایور، "داستان ازدواج" / جاناتان پرایس، "دو پاپ"

بهترین بازیگر زن درام: رنی زلوگر، "جودی"

دیگر نامزدها: سینتیا اریوو، "هریت" / اسکارلت جوهانسن، "داستان ازدواج" / سرشا رونان، "زنان کوچک" / شارلیز ترون، "خبر تکان‌دهنده"

بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی: تارون اجرتن، "راکت‌من"

دیگر نامزدها: دانیل کریگ، "چاقوها بیرون" / رومن گریفین دیویس، "جوجو خرگوش" / لئوناردو دی‌کاپریو، "روزی روزگاری در هالیوود" / ادی مورفی، "اسم من دولمایت است"

بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی: آکوافینا، "خداحافظی"

دیگر نامزدها: آنا دی آرماس، "چاقوها بیرون" / کیت بلانشت، "کجا می‌روی، برنادت" / بینی فلدستاین، "درس‌خوان" / اما تامپسن، "آخر شب"

بهترین بازیگر مرد مکمل: برد پیت، "روزی روزگاری در هالیوود"

دیگر نامزدها: تام هنکس، "یک روز زیبا در محله" / آنتونی هاپکینز، "دو پاپ" / آل پاچینو، "ایرلندی / جو پشی، "ایرلندی"

بهترین بازیگر زن مکمل: لورا درن، "داستان ازدواج"

دیگر نامزدها: کتی بیتس، "ریچارد جول" / آنت بنینگ، "گزارش" / جنیفر لوپز، "گوش‌برها" / مارگو روبی، "خبر تکان‌دهنده"

بهترین فیلمنامه: "روزی روزگاری در هالیوود"، کوئنتین تارانتینو

دیگر نامزدها: "داستان ازدواج"، نوا بامبک / "انگل"، بونگ جون هو و هان جین وون / "دو پاپ"، آنتونی مکارتن / "ایرلندی"، استیون زیلیان

بهترین موسیقی: "جوکر"، هیلدور گودنادوتیر

دیگر نامزدها: "زنان کوچک"، الکساندر دپلا / "داستان ازدواج"، رندی نیومن / "1917"، تامس نیومن / "بروکلین بی‌مادر"، دانیل پمبرتن

بهترین ترانه: "دوباره خودم را دوست خواهم داشت" (I’m Gonna Love Me Again)، التون جان از فیلم "راکت‌من"

دیگر نامزدها: "ارواح زیبا" (Beautiful Ghosts)، تیلور سوئیفت و اندرو لوید وبر از فیلم "گربه‌ها" / "درون ناشناخته" (Into the Unknown)، کریستن اندرسن-لوپز و رابرت لوپز از فیلم "یخ‌زده 2" / "روح" (Spirit)، بیانسه از فیلم "شیرشاه" / "به پا خیز" (Stand Up) از فیلم "هریت"

بهترین فیلم انیمیشن: "حلقه گمشده" - یونایتد آرتیستز ریلیزینگ

دیگر نامزدها: "یخ‌زده 2" - دیزنی / "چگونه اژدهای خود را تربیت کنید: دنیای پنهان" - یونیورسال / "داستان اسباب‌بازی 4" - دیزنی / "شیرشاه"

بهترین فیلم خارجی‌‌زبان: "انگل"، بونگ جون هو (کره جنوبی)

دیگر نامزدها: "خداحافظی"، لولو وانگ (آمریکا) / "رنج و افتخار"، پدرو آلمودوار (اسپانیا) / "بینوایان"، لاد لی (فرانسه) / "پرتره یک بانو در آتش"، سلین سیاما (فرانسه)

--------------

برنده‌های بخش تلویزیونی جوایز گلدن گلوب:

بهترین سریال درام: "جانشینی" - اچ‌بی‌او

دیگر نامزدها: "دروغ‌های کوچک بزرگ" - اچ‌بی‌او / "تاج" - نتفلیکس / "کشتن ایو" - بی‌بی‌سی امریکا / "برنامه صبحگاهی" - اپل تی‌وی‌پلاس

بهترین سریال موزیکال یا کمدی: "فلیبگ" - آمازون پرایم

دیگر نامزدها: "بری" - اچ‌بی‌او / "روش کامینسکی" - نتفلیکس / "خانم میزل شگفت‌آور" - آمازون / "سیاستمدار"

بهترین سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: "چرنوبیل"، اچ‌بی‌او

دیگر نامزدها: "Catch-22"، هولو / "فاسی/وردون"، اف‌ایکس / "بلندترین صدا" / "باورنکردنی"، اچ‌بی‌او

بهترین بازیگر مرد سریال درام: برایان کاکس، "جانشینی"

دیگر نامزدها: کیت هرینگتن، "بازی تاج و تخت" / توبیاس منزیس، "تاج" / بیلی پورتر، " Pose" / رامی مالک، "آقای روبات"

بهترین بازیگر زن سریال درام: الیویا کلمن، "تاج"

دیگر نامزدها: جنیفر آنیستن، "برنامه صبحگاهی" / جودی کامر، "کشتن ایو" / نیکول کیدمن، "دروغ‌های کوچک بزرگ" / ریس ویترسپون، "برنامه صبحگاهی"

بهترین بازیگر مرد سریال موزیکال یا کمدی: رامی یوسف، "رامی"

دیگر نامزدها: مایکل داگلاس، "روش کامینسکی" / بیل هدر، "بری" / بن پلات، "سیاستمدار" / پل راد، "زندگی با خودت"

بهترین بازیگر زن سریال موزیکال یا کمدی: فیبی والر-بریج، "فلیبگ"

دیگر نامزدها: کریستینا اپلگیت، "Dead to Me" / ناتاشا لیون، "عروسک روسی" کرستن دانست، "درباره خدا شدن در فلوریدای مرکزی" / ریچل برازناهان، "خانم میزل شگفت‌آور"

بهترین بازیگر مرد سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: راسل کرو، "بلندترین صدا"

دیگر نامزدها: جرد هریس، "چرنوبیل" / سام راک‌ول، "فاسی/وردون" / کریستوفر آبوت، "Catch-22" / ساشا بارون کوهن، "جاسوس"

بهترین بازیگر زن سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: میشل ویلیامز، "فاسی/وردون"

دیگر نامزدها: جوئی کینگ، " The Act" / کیتلین دیور، "باورنکردنی" / هلن میرن، "کاترین کبیر" / مریت ویور، "باورنکردنی"

بهترین بازیگر مرد مکمل سریال، سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: استلان اسکاشگورد، "چرنوبیل"

دیگر نامزدها: آلن آرکین، "روش کامینسکی" / کیران کالکین، "جانشینی" / اندرو اسکات، "فلیبگ" / هنری وینکلر، "بری"

بهترین بازیگر زن مکمل سریال، سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: پاتریشیا آرکت، "The Act"

دیگر نامزدها: مریل استریپ، "دروغ‌های کوچک بزرگ" / امیلی واتسن، "چرنوبیل" / هلنا بونهام کارتر، "تاج" / تونی کولت، "باورنکردنی"

علی افتخاری