سرویس موسیقی هنرآنلاین: به دنبال اعلام خبر آسمانی شدن سردار سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که روز جمعه همراه چند تن از همراهان خود ازجمله فرماندهان و رزمندگان حشد الشعبی در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسید، تعداد زیادی از اهالی فرهنگ و هنر به این واقعه واکنش نشان دادند که بخشی از این واکنش‌ها روز گذشته در هنرآنلاین منتشر شد.

در ادامه برخی دیگر از واکنش‌ها به خبر شهادت سردار سلیمانی را می‌خوانید.

محمود دولت‌آبادی

نویسنده و خالق رمان بلند ده‌جلدی "کلیدر" در یادداشتی با عنوان "فرزند شایسته ایران" در روزنامه ایران درمورد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی نوشت:

"به پا گر خلد خاری آسان برآید

چه سازم به خاری که در دل نشیند!

از لحظه‌ای که خبر فاجعه ترور سردار قاسم سلیمانی را شنیدم مفهوم این عبارات بالا ذهن مرا رها نمی‌کند "چه سازم به خاری که در دل نشیند؟" و از خودم می‌پرسم آیا این است سرنوشت همه فرزندان شایسته این آب و خاک، با هر اندیشه و هر گرایشی؟ انهدام؟

باری... ایران بار دیگر یکی از فرزندان شایسته خود را با دریغ تمام، از دست داد. شخصیتی که سدی سترگ در برابر خون آشامان داعش برآورد و مرزهای کشور ما را از نکبت حضور آنان ایمان داشت.

من نیز در اندوه عمیق از دست دادن آن انسانی که شخصاً دورادور دوست می‌داشتمش، سوگوارم."

احمد مسجدجامعی

در فرهنگ ایرانی پهلوانانی هستند که بیرق دفاع از این آیین و سرزمین را بر دوش می‌کشند. هر گوشه‌ای از این سرزمین اهورایی را جوانمردانی از تبار پهلوانان، پاس می‌دارند. از گذشته‌های دور تا امروز ، هستی ایران را وامدار همین پهلوانان هستیم. از این مردان بزرگ بود "سردار ملی قاسم سلیمانی" که زیر لوای شیر خدا و رستم دستان می‌زیست و می‌اندیشید، اما سرانجام اهریمنان بر این سردار اسلام و ایران تاختند و او را به شهادت رساندند. یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

مجید مجیدی

شهادت شجاعانه سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی و رجعت روح والایشان به درگاه ابدیت را تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم. به‌راستی در این وانفسا زیبنده‌ترین لباسی که بر تن ایشان می‌توانست مزین شود و قامت بگیرد، لباس زیبای شهادت بود. یادش گرامی و نامش بلند باد که در سرتاسر عمر پربرکتشان همواره ضربان قلبش برای ایجاد امنیت در کشور پهناور ایران اسلامی تپید و مانند سربازی بی‌ادعا ذره‌ای از هدف متعالی‌اش پا پس نکشید. بدون شک خون مطهر ایشان پایمال نمی‌شود و از برکت این عروج، فانوس پرفروغی روشن می‌شود که تأثیر چشمگیری خواهد داشت بر قدرت یافتن و شکوفایی ایران اسلامی.

مریلا زارعی

"زندگی زیباست اما شهادت از آن زیباتر است (شهید سید مرتضی آوینی)

شهادت سردار رشید حاج قاسم سلیمانی مصادف با سحرگاه جمعه در ایام تولد حضرت زینب و در آستانه ایام فاطمیه بار دیگر به ما مردم روزمره نشان داد که شهادت، پاداش خداوند به او پس از یک عمر مجاهدت خستگی‌ناپذیر در این دنیا بود و هم‌نشینی با برادران شهیدش و اولیا الهی در سرای باقی برای او قطعاً گواراتر. رنجِ فقدانِ این مرد بزرگ آوردگاهی است که ما را با هر غیر حقی بیگانه خواهد  کرد.

کمال تبریزی

به یاد سردار، "نصر" بخوانیم

محمدرضا شریفی‌نیا

شهادت نه یک باختن بلکه یک انتخاب است. انتخابی که در آن مجاهد با قربانی کردن خود در آستانه معبود خوبش و محراب عشق پیروز می‌شود. شهادت هنر مردان خداست.

پرواز همای

ای سرزمین خوبان

از جان گذشتن آسان

اما گذشتن از تو

هرگز نمی‌توانم ...

نوید محمدزاده

بازیگر سینما و تئاتر در صفحه خود در اینستاگرام با انتشار عکسی وارونه از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که با خط قرمز ضربدر خورده است، به شهادت سردار سلیمانی واکنش نشان داد. 

بهاره رهنما

وطنم ای شکوه پابرجا...

نه از شرق دم می‌زنم نه از غرب

نه از راست و نه از چپ اما به‌عنوان یک مادر ایرانی میدانم اگر امثال این قهرمانان نبودند، مرزهای کشورم اکنون، پابرجا نبود، متأسفم از اینکه برخی از نسل جوان بدون آگاهی و اطلاع سیاسی اظهارنظر می‌کنند ‌و نمی‌دانند معنی و مفهوم تجزیه یک کشور چیست؟‌ و به چه قیمتی تمام می‌شود؟...

پی‌نوشت: همان‌طور که برای مادران داغدار حوادث اخیر ایران اعلام تسلیت کردم امروز هم به مردمم ادای تسلیت می‌کنم، خداوند تنها و بهترین قاضی است و جای حق نشسته کاش خلط مبحث نکنیم.

غزل شاکری

آرزویم برای کشورم و مردمانش،

برای دنیا و مخلوقاتش

صلح و ثبات و آرامش است.

ترور و خشونت و جنگ از هر سرزمین و آدمیانش دور باد...