به گزارش هنرآنلاین در این مراسم دکتر عبدالعلی علی‌عسگری رئیس رسانه ملی ضمن برشمردن ویژگی‌های حوزه مستندسازی ایران، این حوزه را در سطح منطقه به عنوان یک نقطه عطف معرفی کرد و در ادامه بیان داشت:جشنواره مستند تلویزیونی در نوع خود یک نقطه عطف نه تنها در منطقه بلکه در جهان است و تاکنون برگزاری چنین رویدادی سابقه نداشته است و این رویداد در سال‌های بعدی می‌تواند بصورت بین‌المللی برگزار شود.

رئیس رسانه ملی در ادامه با اشاره به اضافه شدن بخش جدید مستندنگاری به جشنواره مستند تلویزیونی خاطرنشان کرد: بخش مستندنگاری یک بخش جدید بود که خوشبختانه به جشنواره اضافه شد که کاری هوشمندانه و عالمانه و محققانه بود و به شخصه از این اقدام برگزار کنندگان تقدیر می‌کنم چرا که هرچند یک اثر مستند برپایه تصویر و صدا شکل می‌گیرد اما درونمایه و جان آن نگارش و تحقیق است که در این دوره مورد توجه ویژه قرار گرفت.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه بالای شکله مستند در میان نخبگان و مردم ادامه داد: شبکه مستند شبکه فوق‌العاده‌ای است و تک تک شما در این افتخار سهیم هستید و نخبگان جامعه از این شبکه استفاده می‌کنند؛ البته مردم عادی هم بیننده شبکه مستند هستند، اما این مهم است که شبکه مستند مورد توجه نخبگان و اساتید و محققان و دانشمندان کشور هم قرار می‌گیرد.

دکتر علی‌عسگری همچنین با اشاره به اینکه مستندسازان سرمای‌های رسانه ملی هستند افزود: حدود ۲۸۰ مستندنگار و مستندساز در زمینه‌های مختلف مشغول به کار هستند. این عزیزان ستاره‌های درخشان رسانه در این دوره زمانی خواهد بود و به نظر بنده یک نقطه عطفی برای آینده تاریخ رسانه ملی در تاریخ رسانه کشور عزیزمان محسوب می‌شوند.

رئیس رسانه ملی گفت: حوزه مستند در حال رشد و توسعه است، بودجه و امکانات زیادی را هر سال براساس لیاقت و شایستگی به بخش مستند دادیم، بودجه اجرایی و تولیدی شبکه مستند را با همه سختی‌هایی که ما داریم ۵۰ درصد دیگر اضافه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تراز ما در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه در برترین تراز قرار دارد و این هنوز محرز است و کشور‌های اطراف ما هیچ کدام از توانایی و تراز جمهوری اسلامی در مستند ندارند و این افتخارات بزرگ باید ادامه داشته باشد. من معتقدم به دلیل نیروی توانا هنرمند، کوشا، جهادی، انقلابی و متعهد به نظام و کشور که ما زیاد داریم، در آینده ما در تراز جهانی خواهیم بود.

رئیس رسانه ملی گفت: مستند به دلیل اینکه با واقعیات و مستندات سر و کار دارد متعهد‌ترین گونه تولیدی در قبال واقعیات و حقیقت هاست، امروز با فناوری‌هایی که ایجاد شده مردم جهان با نگاه زیبایی شناسانه و هنرمندانه مستندسازان به جهان نگاه می‌کنند.

علی عسگری بیان کرد: مستندسازان شجاعانه با قبول خطرات برای شکار لحظه‌ها و واقعیت‌ها مخاطرات را می‌پذیرند و لحظات را در می‌یابند و زیباترین صحنه‌ها را برای انسان‌ها تهیه می‌کنند که اعجاب انگیز و بسیار زیباست و با هنر در آمیخته می‌کنند با یک دیدگاه و عقبه تحقیقاتی و پژوهشی و ایمانی و اعتقادی و حس زیبای خودشان را ترکیب می‌کند بسته زیبا را به انسان‌ها تحویل می‌دهند.

رئیس رسانه ملی در خاتمه صحبت‌های خود با اشاره به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب اسلامی و تشویق مستندسازان برای کار بر روی این بیانیه مهم اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر انقلاب سرشار از نکات مهم و قابل توجه است که تک تک بندهای آن قابلیت ساخت مستند را دارد و از مستندسازان دعوت می‌کنم با مطالعه دقیق این بیانیه آنرا به تصویر بکشند و به اهالی مستند این قول را می‌دهیم که بودجه شبکه مستند برای سال آینده و سال‌های بعد با افزایش 50 درصدی مواجه شود.

 شبکه مستند پربیننده‌ترین شبکه تخصصی تلویزیون است

در بخشی دیگری از این مراسم دکتر مرتضی میرباقری معاون سیما با اشاره به جایگاه مطلوب شبکه مستند در میان اقشار مختلف مردم اظهار داشت: امروز و بعد از چهار دهه در تمامی ساختار‌ها در رسانه ملی در طراز بسیار خوبی قرار گرفته‌ایم، در صنعت سریال سازی، انیمیشن، مستند و برنامه‌های ترکیبی و مسابقات از رشد قابل اعتنایی برخوردار هستیم و فاصله خودمان را با کسانی که در جهان سابقه طولانی‌تر داشته اند، خیلی سریعتر طی کرده ایم و از ظرفیت انسانی فوق العاده‌ای برخوردار هستیم و نه تنها در کشور بلکه در منطقه هم چشم اساسی به این دوخته‌اند.

میرباقری افزود: ساختار و قالب مستند از جمله قالب‌هایی است که به دلیل هزینه، تاثیر و چابکی که در وجود دارد از کاندید‌های مهم برای جاری بودن پیام‌ها و معارف مصادیق دین و انقلاب ما است.

وی عنوان کرد: در رسانه ملی در زمینه مستند سرمایه‌گذاری قابل اعتنایی شد و شبکه مستند ایجاد شد که علاوه بر کار‌هایی که مرکز مستند انجام می‌داد بتواند آنتن هم در اختیار داشته باشد و تمامی شبکه‌های دیگر ما به عنوان اقمار منظومه شبکه مستند در حوزه مستند عملیات انجام می‌دهند و در کنار همدیگر برنامه سازی می‌کنند و در حوزه تامین و پخش برنامه را انجام می‌دهند.

معاون سیما اظهار کرد: خیلی خوش حال هستم که این نکته را عرض کنم که در بین شبکه‌های تخصصی ملی موفق‌ترین و پربیننده‌ترین شبکه، شبکه مستند است و شبکه مستند در عین حال که در زمینه ساختار فیلم و سریال برنامه‌ای ندارد در حوزه ورزش برنامه ندارد که همه این برنامه می‌تواند مخاطب را جذب کند، اما در شبکه مستند چنین ساختاری ندارد و توانسته موفق‌ترین شبکه در جذب مخاطب باشد.

وی افزود: در نظرسنجی اخیر در بین برنامه‌های غیر نمایشی یکی پربیننده‌ترین برنامه شبکه مستند بودو دیگری چهارمین برنامه پربیننده در بین ۲۰ برنامه پربیننده شبکه مستند بود.

میرباقری بیان کرد: خوشبختانه اقبال عمومی مردم فرهیختگان نسبت به این شبکه فراوان است و در نظرسنجی ملی و مرکز تحقیقات انجام داده است در سراسر کشور اولین شبکه‌ای که مردم برای انتخاب برنامه علمی آموزشی تحقیقی انتخاب می‌کنند شبکه مستند است. ما در فیلم و سریال گاهی می بینیم که شبکه سه و گاهی شبکه یک یا شبکه آی فیلم اول هستند، اما در حوزه مستند شبکه مستند شبکه اول است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با حمایت‌هایی رییس رسانه ملی داشتند. عنایت ویژه‌ای به شبکه مستند وجود داشت وما علارغم تمامی مشکلات هر سال۵۰ درصد بودجه شبکه مستند اضافه کردیم و امیدواریم امسال هم محقق شود.

معاون سیما عنوان کرد: در جشنواره مستند برای اینکه کسانی که علاقه داشتند و تلاش‌هایی داشته باشند آنتن در اختیارآن‌ها قرار بگیرد.

وی گفت:علیرغم همه مشکلات در دو جشنواره پیشین با حمایت دوستان در سازمان هنری رسانه‌ای اوج و خانه مستند این مسیر طی شد و رشد پیدا کرد و هنوز هم حامی است. ما مسیر را جدی‌تر ادامه خواهیم داد. خوشبختانه امروز در مناسبت‌های مختلف علاوه بر مطالبات برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی الان در تمامی مناسبت‌ها یکی از جدی‌ترین مطالبات مردم ساختار و غالب مستند است که این مستند‌ها از عهده پیام‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... برمی آید.

 تلویزیون بهترین قاب برای نمایش مستند است

براساس این گزارش، در بخش دیگری از مراسم سیدسلیم غفوری مدیر شبکه مستند سیما و دبیر سمین جشنواره مستند تلویزیونی در سخنانی کوتاه ضمن اشاره به اینکه جشنواره تلویزیونی مستند برگزار می‌شود تا ارتباط دو سویه بین مخاطبان و هنرمندان مستند شکل بگیرد و بستری باشد برای دیده شدن بهتر آثار مستند در قاب تلویزیون؛ مهمترین و اصلی‌ترین جایگاه برای دیدن شدن آثار مستند را تلویزیون عنوان کرد.

وی ادامه داد: در همه دنیا تلویزیون خانه مستند و مستند سازان است و مهمترین فضایی که مستند سازان تلاش می‌کنند پیام آثار را مخاطبان برساند، تلویزیون است. برای ارتباط مستند سازانی که شاید از فضای تلویزیون دورتر بودند و این بستر برای نشان دادن آثارشان وجود نداشت، این جشنواره را برگزار کردیم.

مدیر شبکه مستند عنوان کرد: امسال در سومین دوره جشنواره مستند۷۲۰  اثر به دبیر خانه ارسال شد و از بین این آثار ۶۷ اثر انتخاب شد و در قالب ۵۰ برنامه تلویزیونی در شبکه مستند به نمایش در آمد و مخاطبان آثار را دیدند و داوری کردند و علاوه بر این، ما در جشنواره عکس مستند چهار هزار عکس دریافت کردیم که در بین آن‌ها ۱۱ مجموعه وارد بخش رقابتی شد.

تجلیل از یار شهید آوینی و جهادگر شهید

در ادامه این مراسم از محمدعلی فارسی مستند ساز پیشکسوت با حضور سلیم غفوری، سیدمرتضی میرباقری و سیدرضی و خانواده جهادگر شهید حسین علیمرادی با حضور رئیس رسانه ملی تجلیل شد و علی‌عسگری این وعده را به حاضران داد که با حمایت رسانه ملی طرح‌های جهادی نیمه تمام این شهید جهادگر در سیستان و بلوچستان به تکمیل خواهد شد.

برگزیدگان سومین جشنواره مستند تلویزیونی به شرح ذیل هستند:

 مجموعه عکس

نفر اول: پلاک برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدیِ نفر اولِ بخش مجموعه عکس مستند به محسن کابلی برای مجموعه عکس "آت اوغلان"

نفر دوم: دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدیِ نفر دومِ بخش مجموعه عکس مستند به محمد حسین مهیمنی برای مجموعه عکس "غرق در زباله"

نفر سوم: دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدیِ نفر سومِ بخش مجموعه عکس مستند به عرفان سامان فر برای مجموعه عکس "رد پای انسان در طبیعت"

برگزیدگان تک عکس

هیئت داوران جشنواره ضمن تقدیر از سه عکاس، در بخش تک عکس هیچ کدام از آثار را شایسته احراز رتبه اول تا سوم ندانست: نسیم همتی ـ علی اسدالهی سوته و مهدی حسین خانلو.

 مستند نگاری

نفر اول: تندیس برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی به سامان رحمتیان برای گزارش مستند "بازار گرم اسلحه"

نفر دوم: دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی به زهرا روزبروزی برای گزارش مستند "اینجا مرادآباد، هفت کیلومتر تا بهشت"

نفر سوم: دیپلم افتخار و مبلغ ۱ میلیون تومان جایزه نقدی نفرِ سوم بخش مستند نگاری به راضیه عباسی برای گزارش مستند "سونامی ترسناک زباله"

ویژه داوری

جایزه ویژه ۱: هیئت داوران جشنواره به پاس پژوهش بصری و استفاده درست و به جای تصاویر آرشیوی جایزه ویژه‌ای شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان به جعفر صادقی برای مستند "فرشاد آقای گل"

جایزه ویژه ۲: دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه ویژه تحقیق و پژوهش به میلاد محمدی برای مستند "عشق شمعدانی‌ها"

داوری فیلم

برنده بلند داوری: تندیس برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار، مبلغ ۱۲ میلیون تومان جایزه نقدی و ۴۰ میلیون تومان حمایت از تولید فیلم به امیر باشتی برای مستند "مهرآباد ـ ناریتا"

برنده کوتاه داوری: تندیس برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار؛ مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی و ۱۵ میلیون تومان حمایت از تولید فیلم به آقای آرمان قلی پور دَشتَکی برای مستند "استشهادی برای خانعلی"

برنده نیمه بلند داوری: تندیس برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار، مبلغ ۷ میلیون تومان جایزه نقدی و ۲۵ میلیون تومان حمایت از تولید فیلم به محمدرضا خوش فرمان برای مستند "توتیا"

مردمی فیلم

برنده بلند مردمی: تندیس برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار، مبلغ ۱۲ میلیون تومان جایزه نقدی و ۴۰ میلیون تومان حمایت از تولید فیلم به مهدی زمان پور کیاسری برای مستند "پاپِلی"

برنده کوتاه مردمی: تندیس برگ زرین جشنواره؛ دیپلم افتخار، مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی و ۱۵ میلیون تومان حمایت از تولید فیلم به اسماعیل اکسیری فرد برای مستند "چشم به راه"

برنده نیمه بلند مردمی: تندیس برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار، مبلغ ۷ میلیون تومان جایزه نقدی و ۲۵ میلیون تومان حمایت از تولید فیلم به بهناز رَفائیل زاده و مالک شیخی برای مستند "خارجی"

دکتر معصومه ابتکار، سردار احمد نوریان، مهندس محمدرضا جعفری جلوه،دکتر رضا پورحسین، احسان محمدحسنی، حسین افشار، محمد حمیدی مقدم، مرتضی رزاق‌کریمی، پژمان لشگری‌پور، حسین تراب‌نژاد، دکتر احمد ضابطی جهرمی،محمد سلوکی، محمدرضا شفیعی از جمله مسولان و هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

سومین جشنواره فیلم، عکس و مستندنگاری تلویزیونی تابستان 98 با نمایش 67 اثر برگزیده از میان 700 اثر ارسالی با حمایت سازمان هنری رسانه‌ای اوج و خانه مستند انقلاب اسلامی توسط شبکه مستند سیما برگزار شد.