سرویس سینمایی هنرآنلاین: طاها ذاکر طراح گرافیک و پوستر فیلم‌های سینمایی، امسال نیز مانند سال گذشته طراحی دکور جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را به عهده دارد. دکور بیست و دومین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که این روزها در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در حال برگزاری است، بر اساس قصه "جک و لوبیای سحرآمیز" طراحی شده است.

ذاکر درباره ایده شکل‌گیری و معیارهای خود برای طراحی این دکور گفت: ایده دکور برگرفته از المان‌های پوستر جشنواره طراحی شد زیرا ما به دنبال هویت بصری یکسان بودیم. بنابراین "جک و لوبیای سحرآمیز" به‌عنوان قصه‌ای جهانی، برای همه فرهنگ‌های حاضر در جشنواره ملموس و شناخته‌شده است و ملیت‌های مختلف برداشت و درک یکسانی از این قصه دارند.

او در ادامه افزود: نمادهایی رنگی را از در ورودی وصل کردیم که وقتی داخل سالن می‌شویم، این کامواها باریک‌تر می‌شود و به‌نوعی فضای سحرانگیزی را ایجاد کند. همچنین ورود بچه‌ها را از درون لوبیا به روی پل قصه در نظر گرفتیم و از این طریق سعی بر عملی شدن رؤیای کودکان با رفتن به درون لوبیا داشتیم.

ذاکر در ادامه به دیگر بخش جذاب این دکور اشاره کرد و گفت: در فضای میانی سالن، یک جفت پای غول بیرون از طراحی ابرها و تصویر ابر بر زمین برای القای حس ارتفاع نصب کردیم که برای سنین مختلف جالب توجه بوده است.

دارنده سیمرغ بلورین بهترین عکس جشنواره فیلم فجر درباره مدت‌زمان ساخت این دکور توضیح داد: کل دکور از فضای بیرون سالن تا فضای داخلی سالن همگی یک ماه زمان برد، زیرا ما باید فضا را برای تمرین قصه‌گویان آماده می‌کردیم.

او که کارگردانی صحنه را نیز بر عهده داشته، دراین‌باره بیان کرد: ما قلعه قصه‌ها را به‌گونه‌ای ساختیم که پنجره‌ها در صورت نیاز برای اجرای قصه‌گویان کاربرد داشته باشند و ورودهای مختلفی را برای ایجاد تنوع و اجرای قصه‌گویان لحاظ کردیم.

این هنرمند در پایان به‌تناسب بین دکور و مخاطبان در سنین مختلف اشاره کرد و افزود: ما دکور سالن را با در نظر گرفتن فضای پشت صحنه ایجاد می‌کنیم، اما فضای بیرونی مسئله‌ای متفاوت است. سعی داشتیم دکور محیطی، امکان بازی برای کودکان و حظ بصری و نوستالژیک برای بزرگسالان را به همراه آورد و لذتی مشترک را بین دو نسل ایجاد کند. همچنین میوه‌های شب یلدا را به‌منظور اشاره به هم‌زمانی جشنواره با این مناسبت و تأکید به حفظ فرهنگ ایرانی جلوی در ورودی قرار دادیم.