سرویس سینمایی هنرآنلاین: عباس رزیجی با مستند "قصری با دیوارهای قرمز" درباره داود روستایی کارگردان سینمای ایران در بخش ملی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت حضور دارد.

رزیجی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره چرایی پرداختن به این کاراکتر گفت: فیلم "قصری با دیوارهای قرمز" درباره داود روستایی فیلمساز نسل اول سینمای ایران که هرچه فیلم ساخت، همه توقیف شد و این مسئله بزرگی برای فرهنگ کشور است که فیلمسازی فیلم بسازد و در طی سال‌های فعالیتش کسی او را نشناسد و این موضوع به نسل بعد از انقلاب نیز سرایت کند. درواقع این یک تراژدی است و من این موضوع را دستمایه ساخت فیلم مستندم قرار دادم. گذشته از این، فیلمسازی که تمام فیلم‌هایش در طی سال‌های فعالیتش توقیف مانده است، موضوع جذابی است، ضمن این که شخصیت آقای روستایی و فیلم‌های بسیار خوبی که او ساخت و توقیف ماند نیز برایم جذاب بود.

این فیلمساز در ادامه درباره استفاده از تصاویر آثار این فیلمساز نیز بیان کرد: بخشی از تصاویر ما مربوط به آثار اوست که به شکل آرشیوی است و تا پیش از این پخش نشده بود.

رزیجی همچنین درباره پرداختن به علل توقیف آثار این فیلمساز نیز گفت: هر فیلم به یک دلیل خاص توقیف شده است که خود مرحوم روستایی در این مستند به این دلایل می‌پردازد.

 این کارگردان در پاسخ به این سؤال که چگونه با مرحوم روستایی آشنا شده است، توضیح داد: درواقع باعث آشنایی من با مرحوم روستایی آقای عزت‌الله رمضانی‌فر بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون است، روزی او به من گفت فیلمی قبل از انقلاب کار کرده‌ام که توقیف شده و می‌خواهم به کارگردانش سری بزنم که من نیز با او همراه شدم و باب آشنایی من با مرحوم روستایی باز شد. وقتی فیلم را دیدم و فهمیدم که این آدم بزرگ را کسی نمی‌شناسد تصمیم گرفتم مستند پرتره او را کار کنم که حدود سه سال ساخت این فیلم به طول انجامید.

رزیجی در ادامه افزود: در این مستند ما به درونیات، علائق و آثار روستایی پرداختیم و او را مورد ارزیابی قرار دادیم، اما درباره خانواده و مسائل خانوادگی او اثری در فیلم دیده نمی‌شود.

کارگردان "دم سرد" درباره وضعیت جشنواره سینما حقیقت و تأثیر آن بر دیده شدن آثار مستند اظهار کرد: عموماً جشنواره فیلم مستند را بسیار دوست دارم و دیدن فیلم‌های مستند برایم دلنشین است. بنابراین همواره جشنواره را دنبال می‌کنم و دلیل اکران اول فیلمم در این جشنواره نیز همین علاقه‌مندی است.

رزیجی همچنین درباره موضوع بلیت‌فروشی و تأثیر آن بر میزان مخاطب در جشنواره امسال نیز گفت: قطعاً بلیت‌فروشی از تعداد مخاطبان کاسته است، اما اتفاق خوب و درستی است. سال‌های گذشته وقتی می‌خواستیم فیلمی را ببینیم ممکن بود پس از انتظار در صف‌های طولانی‌مدت، جایی برای نشستن در سالن پیدا نکنیم، اما امسال این مشکل حل شده است. به هر حال این کار باید از جایی شروع می‌شد. قطعاً نواقص آن امسال مشخص شده و دوره‌های بعدی برطرف خواهد شد.

مستند "قصری با دیوارهای قرمز" در دو سئانس چهارشنبه 20 آذرماه ساعت ١٦ سالن ٤ به روی پرده رفت و شنبه 23 آذرماه ساعت ١٤ سالن ١ در پردیس سینمایی چارسو اکران می‌شود.