سرویس سینمایی هنرآنلاین: منوچهر مشیری مستندساز باسابقه سینمای ایران درباره پیشرفت‌هایی که سینمای مستند کشورمان در دهه اخیر داشته است، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: سینمای مستند ما در دهه اخیر هم در کشور خودمان و هم عرصه‌های جهانی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. مشخص‌ترین وجه پیشرفت در فضای مستندسازی کشورمان این است که سینمای مستند توانسته خودش را به‌عنوان سینمایی مستقل بشناساند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر تعداد علاقه‌مندان به سینمای مستند افزایش پیدا کرده و این آمار قابل مقایسه با دهه‌های گذشته نیست. گواه این ادعا استقبال روزافزونی است که در این سال‌ها از فیلم‌های مستند وجود داشته که نمونه بارز آن را هم می‌توانیم در جشنواره سینما حقیقت ببینم. در دهه اخیر روی آوردن علاقه‌مندان به سینمای مستند را هم شاهد بودیم، مشخصاً جوان‌هایی که سینما می‌خوانند و تعدادشان هم در سطح کشور خیلی زیاد شده است. فارغ‌التحصیلان رشته سینما، فضای مستند را برای کار انتخاب می‌کنند که برخی از آن‌ها سوژه و موضوع فیلمشان را به‌درستی انتخاب می‌کنند و برخی دیگر خیر.

این مستندساز همچنین بیان کرد: در کل دنیا، جایگاه سینمای مستند در تلویزیون است، درواقع تلویزیون است که به این حوزه معنا می‌دهد. البته نمی‌توان منکر حرکت‌های مستقلی که سینمای مستند داشته و دارد شد؛ اما به لحاظ بحث درآمدزایی سینمای مستند به‌هیچ‌عنوان قابل مقایسه با سینمای داستانی نیست. درواقع یکی از بسترها و زمینه‌های حمایت از آثار مستند، تلویزیون است که در کشور ما شاید توجه کمتری به آن می‌شود و تلاش‌هایی هم که در زمینه حمایت از سینمای مستند شده جوابگوی این حجم از استقبال و علاقه‌مندی جوانان و مستندسازان جوان نیست.

مشیری با اشاره به لزوم توجه و حمایت بیشتر تلویزیون از آثار مستند تصریح کرد: درصد کمی از آثار ماندگاری که در عرصه سینمای مستند ساخته شدند متعلق به تلویزیون است در صورتی که در همه جای دنیا برعکس این اتفاق را شاهد هستیم. خانه‌های مستندی که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در شهرستان‌ها ایجاد کرده و حرکت‌هایی از این دست است که بستر را برای فعالیت مستندسازان جوان فراهم کرده و حرکت‌های جانبی دیگری هم اتفاق افتاده اما سهم تلویزیون در این زمینه اندک است.

این مستندساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن اشاره به فعالیت جوانان در عرصه مستند و علاقه‌مندی آن‌ها به حضور مستمر در این حوزه گفت: با وجود همه ذوق و استقبالی که از سوی جوانان علاقه‌مند صورت می‌گیرد شاید آن‌طور که باید و شاید بستر برای فعالیت مستندسازان جوان و تازه‌کاری که خواستار فعالیت در عرصه مستند هستند فراهم نباشد و این مهم نیازمند توجه بیشتر است.

وی با بیان این که حتی اگر نیمی از افرادی که به جشنواره سینما حقیقت می‌آیند علاقه‌مند و پیگیر واقعی سینمای مستند باشند بسیار خوشحال‌کننده است، اظهار کرد: البته اتفاقی که در جشنواره امسال شاهدش هستیم و بلیت‌فروشی را نیز می‌توان مثبت ارزیابی کرد چرا که امسال دیگر به‌صرف رایگان بودن تماشاگران برای دیدن فیلم‌ها به سالن‌های سینما نمی‌آیند. درواقع با این شیوه فیلتری وجود دارد تا کسانی که واقعاً علاقه‌مند به سینما و فیلم‌های مستند هستند برای تماشا به سالن‌ها می‌آیند و دیگر خبری از ازدحام‌های غیر مربوط نیست. البته هر تجربه‌ای ممکن است نقاط قوت و ضعف خود را داشته باشد اما قطعاً در سال‌های بعد این طرح می‌تواند بعد از آسیب‌شناسی به پختگی بیشتری برسد و نتیجه بهتری خواهد داشت.

مشیری در پایان با تأکید بر توجه بیشتر به وضعیت معیشت مستندسازان یادآور شد: سینمای مستند ایران بالقوه جایگاه بسیار خاصی دارد و به‌مرور بهتر خواهد شد اما برای عملی شدن و تبدیل آن به یک محصول فرهنگی باید تلاش‌هایی کرد که مسئله معیشتی از مهم‌ترین آن‌هاست. مشکلات و موانع مالی برای مستندسازان باید مرتفع شود. درواقع نباید برای مستندسازی که با همه حساسیت‌هایش سالی یک یا چند سال یک بار یک فیلم می‌سازد مانع و مشکلی وجود داشته باشد، چراکه طبیعتاً نمی‌توان با این یک فیلم یک زندگی یا خانواده را اداره کرد.

سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران "سینما حقیقت" از 18 تا 25 آذر در پردیس سینمایی چارسو شهر تهران برگزار می‌شود.