سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران "سینما حقیقت" سه‌شنبه ۱۲ آذر با حضور محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی جشنواره با ارائه آماری گفت: امسال ۱۱۴ فیلم ایرانی و ۵۴ فیلم خارجی از ۳۹ کشور جهان در جشنواره به نمایش درمی‌آیند.

 سپس حمیدی‌مقدم دبیر این دوره از جشنواره گفت: امسال هشت درصد آمار مستندسازی رشد داشت. ما ۶۸۷ فیلم در بخش ملی داریم از ۷۳ شهر کشور که درگیر ساخت مستند بودند. از این میان ۳۵۲ فیلم در شهرستان‌ها ساخته شده که آمار خوبی است و ۶۲ فیلم در بخش ملی خواهیم داشت.

وی در ادامه بیان کرد: امسال بخش کارآفرینی را داریم که در این بخش ۱۳ فیلم در مسابقه حضور دارند. همچنین در جشنواره امسال مروری داریم بر جشنواره بلژیک و چشم‌انداز بالکان. تنوع کشورها در این دوره بسیار جالب است و از نقاط مختلف دنیا اثر داریم.

دبیر جشنواره اظهار کرد: علاوه بر بخش بازار فیلم، ۱۶ مهمان خارجی داریم که کلاس‌های آموزشی با حضور آن‌ها در حوزه‌هایی چون طرح فیلمنامه، صدا، بازار و... خواهیم داشت.

سپس حمیدی‌مقدم به تشریح تفاوت‌های این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: اگر مخاطب جشنواره باشید در بخش بصری تفاوت‌های اساسی شکل گرفته است و رضا عابدینی در بخش مدیریت هنری و پوستر نقش جدی در فضاسازی محیطی دارد.

دبیر جشنواره ادامه داد: آنچه مهم‌تر است بحث ساماندهی کارت و ورود به سالن‌هاست. در جشنواره امسال بخش عمومی جدا می‌شود و مخاطبان دسته‌بندی‌شده هستند. فراگیر شدن مخاطب در طی سال‌های قبل باعث شد مخاطبان اصلی گله‌مند باشند چرا که فیلم‌ها را نمی‌توانستند ببینند و امسال با این تغییرات بهترین زمان برای حل این مشکل بود.

او تأکید کرد: این اتفاقی است که در تمام دنیا شکل می‌گیرد. ورود به سالن با رزرو بلیت همراه است. اصحاب رسانه، خالقان آثار و تمام افرادی که مرتبط به سینمای مستند هستند مخاطبان اصلی ما خواهند بود. دو صنف کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینمای مستند که هر دو اعضایی در شورای سیاست‌گذاری دارند، اعضای خود را نسبت به این موضوع آگاه کردند تا ثبت نام کنند. صنوف دیگر را نیز آگاه کردیم. همچنین باشگاهی ایجاد کردیم که درازای پرداخت مبلغ ۲۵۰ هزار تومان که برای تماشای فیلم و حضور در نشست‌ها پرداخت می‌کنند بتوانند به شکل رایگان بلیت رزرو کنند و به تماشای اثر بنشینند و از خدمات لازم بهره بگیرند. بلیت‌ها برای تمام گروه‌ها یک ساعت قبل از شروع سئانس باید دریافت شود و صرفاً رزرو آنلاین نیست.

حمیدی‌مقدم خاطرنشان کرد: این نظم تنها به این شکل می‌شد انجام گیرد. تعدادی از صندلی‌های این سالن نیز برای مخاطبان عام در نظر گرفته شده که علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت ۱۰ هزار تومان برای سئانس بعدازظهر و پنج هزار تومان برای سئانس صبح به تماشای آثار مستند بنشینند.

او همچنین درباره سئانس صبح و فیلم‌های این سئانس نیز گفت: اکران‌های موفق در شب، به‌جز سئانس‌های اضافه شب، صبح روز بعد در سالن‌ها به نمایش درمی‌آیند و هر فیلم سه نمایش درمجموع خواهد داشت. ضمن این که سئانس صبح بیشتر به علاقه‌مندان و دانشجویان تخصیص داده شده است.

دبیر جشنواره افزود: برای هر سالن 10 صندلی به صاحب فیلم و 10 صندلی برای اهالی رسانه رزرو گذاشته شده است. 10 صندلی نیز ظرفیت رزرو گروه‌های داوری و مهمانان بین‌المللی است. در کنار این ما پلتفرم کتابخانه ویدیویی را نیز داریم که فیلم‌ها با زیرنویس انگلیسی برای مخاطبان به نمایش درمی‌آیند.

مدیر جشنواره ادامه داد: هدف اصلی از این کار آرام‌تر کردن فضای جشنواره و عدم کاهش تب‌وتاب جشنواره است. ما نمی‌خواستیم هیجان جشنواره از بین برود و با این تمهیدات به سمت نظم بیشتری خواهیم رفت تا این جشنواره استانداردسازی شود.

او درباره پرداخت حق سهم صاحبان آثار نیز توضیح داد: سهم فروش فیلم را برای اولین بار با تصویب شورای سیاست‌گذاری جشنواره به صاحبان آثار بدون دخالت برگزارکننده واگذار می‌کنیم. ضمن این که امسال مرکز گسترش تمام حقوق را به صاحبان آثار برای رشد و حمایت بیشتر پرداخت می‌کند و سهمی برای خود بر نخواهد داشت.

حمیدی‌مقدم در ادامه گفت: اتفاق خوب دیگر اضافه شدن یکی از سالن‌های اصلی موزه سینما به این چرخه است که ۴۲ سئانس نمایش خواهد داشت. تمام فیلم‌ها در موزه سینما به شیوه بلیت‌فروشی عرضه خواهند شد. همچنین ۱۳ استان علاقه‌مند به میزبانی جشنواره حقیقت هستند و این نشان از رشد جشنواره دارد.

دبیر جشنواره همچنین اذعان کرد: امسال گروه‌های انتخاب داشتیم. شورای سیاست‌گذاری برای اولین دوره شکل گرفته که با تعامل صنوف و صداوسیما به‌عنوان مهم‌ترین پلتفرم پخش همه ریشه در سینمای مستند داشتند و هیچ‌گونه دخل و تصرفی از سوی دبیر در انتخاب آثار وجود نداشت. از سال آینده گروه مشاوران خواهیم داشت و دیگر هیئت انتخاب به این شکل نداریم.

حمیدی‌مقدم درباره پخش تلویزیونی ویژه جشنواره بیان کرد: امسال تعامل خوبی با تلویزیون داریم تا صدای مستندسازان به گوش همه برسد اصلی‌ترین پایگاه ما هم شبکه چهار است. یک برنامه گزارشی از شبکه یک خواهیم داشت، شبکه دو هم برنامه خواهد داشت، شبکه مستند نیز یار همیشگی ماست از همین رو سعی شده است این برنامه‌ها در زمان‌های مختلف در طول جشنواره پخش شوند. آی‌فیلم هم شش برنامه پخش می‌کند. شبکه‌های عربی و... نیز این اتفاق را گزارش می‌کنند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عنوان کرد: ما حرفی به هیئت انتخاب نمی‌گوییم که کدام فیلم را انتخاب کنند به هر حال آن‌ها شاخص‌هایی دارند. هر جشنواره‌ای باید استراتژی خاص خود را داشته باشد جشنواره‌های مختلف جهان هم به همین‌گونه عمل می‌کنند. جشنواره سینما حقیقت هم باید به همین سمت برود. امسال گروه‌های انتخاب، کار خود را انجام دادند. البته همیشه گروه‌های داوری مورد نقد قرار می‌گیرند اما امیدوارم شایسته‌ها حائز اهمیت باشند، فیلم‌هایی انتخاب شوند که لایق هستند. امیدوارم اتفاق خوبی رقم بخورد. اختتامیه ما هم خیلی موجز و کوتاه خواهد بود سعی کردیم زوائد را حذف کنیم و به اصل ماجرا بپردازیم. ما مراسمی برای نکوداشت خواهیم داشتیم که از دو چهره یعنی منوچهر طیاب و احمد ضابطی جهرمی که از چهره‌های شاخص سینمای مستند هستند، قدردانی می‌کنیم. مراسم نکوداشت را در یک شب ویژه یعنی در ۲۳ آذرماه برگزار می‌کنیم و در دو سئانس آثار آن‌ها را به نمایش می‌گذاریم. مراسم رونمایی از کتاب هم داریم که این کتاب حاصل سال‌ها رنج و مرارت آقای تهامی‌نژاد است رونمایی از این کتاب در دومین روز جشنواره صورت می‌گیرد. این موضوعات اهمیت حوزه پژوهش و تحقیق را نشان می‌دهد‌‌.